Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
16. 02. 2017, 10:00

Erich tára

Erich tára

Erich Mistrík si vo svojom blogu zobral na mušku školské výlety do Auschwitzu, ktoré chce štát viac podporovať ako súčasť boja proti extrémizmu. A lietali triesky.

 

Autorovi tento nápad nevonia, všetko sa podľa neho zvrhne na: „cestovanie bez rodičov, večernú zábavu na izbe, schovávanie cigariet a fľašiek pred učiteľmi, prvé dotyky a ľúbostné laškovanie...“ Návštevu Osvienčimu podľa Mistríka „fetišizujeme“. A potom ponúka svoju diagnózu zdrojov extrémizmu.

 

Dovolím si dve poznámky.

 

Po prvé, keď som pred časom ešte ako zamestnanec ÚPN navštívil niekoľko desiatok gymnázií a stredných škôl s témou Vrbu, Wetzlera a ich úteku z Auschwitzu, všimol som si niekoľko vecí. Všetky triedy, ktoré navštívili Auschwitz, boli k téme vnímavejšie, študenti boli pozornejší. Holocaust síce mladých ľudí vo veľkej väčšine absolútne nezaujímal, ale keď sa zmenila perspektíva a hovorilo sa buď o príbehu Vrbu a Wetzlera, alebo si vedeli predstaviť koncentrák, pozornosť bola rádovo iná. Zaujímavé tiež bolo, že do Auschwitzu chodili nadpriemerne cirkevné školy.

 

Po druhé, Mistrík si trochu pletie kategórie a mieša veci, ktoré treba rozlišovať. Napríklad extrémizmus a fundamentalizmus či dogmatizmus. Píše: „Extrémizmus a neznášanlivosť je príklon k dogmatizmu akéhokoľvek druhu, bezmyšlienkovité nasledovanie vodcu, snaha zapojiť sa do „svojho“ davu a hlavne definitívne, rýchlo a jednoducho riešiť problémy. (...) Extrémizmus je aj etický – kto nenasleduje moje morálne normy, je amorálny.“

 

A sme pri pointe. Všetko z vyššie napísaného možno stiahnuť napríklad na protestantský fundamentalizmus, silný napríklad v USA, hovoriť ale o protestantskom extrémizme ako o niečom, čo by sa podobalo na fašizmus, jednoducho nemožno. Historicky ani filozoficky. Napokon existuje aj mimoriadne silný a neznášanlivý liberálny dogmatizmus, presvedčený o svojej morálnej nadradenosti, všakže.

 

Ak chceme zostať pri pôvodnom probléme, treba rozlišovať, aby sa náhodou Erich Mistrík nezobudil do sveta, kde budú samí extrémisti.

Odporúčame