Koľko detí dal zabiť Herodes?

Koľko detí dal zabiť Herodes?

Sviatok Neviniatok má v sebe osobitú rezonanciu. Vieme vôbec povedať, koľko malých detí pred dvetisíc rokmi zahynulo?

Hneď po Vianociach si pripomíname niekoľko tragédií. Tou prvou bol lynč na Štefana, na ktorom sa podieľal aj neskorší sv. Pavol. Zajtra si pripomenieme vraždu Thomasa Becketa, ku ktorej došlo o vyše 1100 rokov neskôr. A dnes sú to Neviniatka. V skutočnosti prví mučeníci, ktorí museli zomrieť kvôli tomu, že sa narodil Kristus.

Kresťania ich považujú za martýrov pokrstených vlastnou krvou. Ich mučeníctvo nebolo ich vlastným rozhodnutím, zomreli v pogrome bez toho, aby tušili príčinu. Boli to deti, tisíce detí, ktoré dal kráľ Herodes zabiť z obavy pred Kristom. Od mudrcov, u nás známych pod označením traja králi, sa dozvedel, že v Betleheme sa narodil „židovský kráľ“. Ako o tom píše evanjelista Matúš, „rozrušil sa a celý Jeruzalem s ním“. Preto požiadal troch kráľov, aby sa po návšteve Betlehema k nemu vrátili a o všetkom ho informovali. Oni to však neurobili a „inou cestou sa vrátili naspäť“.

Po ich odchode sa Jozefovi vo sne zjavil anjel a varoval ho slovami, aby vstal, vzal so sebou dieťa i jeho matku a ušiel do Egypta.  
Že nešlo o falošnú hrozbu, dosvedčili nasledujúce dni. V Biblii sa píše, že Herodes dal zavraždiť všetkých chlapcov do dvoch rokov v Betleheme a jeho okolí. Koľko ich asi mohlo byť?

Masaker Neviniatok podľa Giotta.

Niektorí autori odhadujú, že v Betleheme a okolí mohlo v tom čase žiť okolo tisíc obyvateľov, ak by to tak bolo, určite by išlo o desiatky (jeden z autorov odhaduje číslo 20), aj keď presné číslo historicky už nedokážeme rekonštruovať. A tam, kde nepomôže veda, nastupujú dohady, ústne tradície, prípadne umelecká predstavivosť.

Podľa gréckej tradície kvôli Herodesovmu stihomamu zahynulo až 14-tisíc chlapcov. Podľa sýrskych zdrojov to bolo 64-tisíc, podľa niektorých stredovekých autorov dokonca 144-tisíc malých chlapcov. V týchto číslach však treba hľadať symbolické vyjadrenie, napríklad v čísle 144-tisíc ide o vyjadrenie istej plnosti, maximálnej možnej obety, ktorú autori legendy vytvorili násobením dvanásťkrát dvanásť a prídavkom tisícok.

Takto motív spracoval Pieter Brueghel starší.

Dôležitejšie ako presné číslo je niečo iné: Celé storočia si pripomíname obeť týchto detí, ich zbytočná smrť teda nezostala zabudnutá a stále nanovo je aktualizovaná. Počas tridsaťročnej vojny bolo jej zobrazenie používané ako protest proti vojne, dnes sa občas využíva na protest proti potratom. Napokon, téme sa venuje aj viacero umeleckých diel. Infanticídny výjav zobrazil Giotto, Pieter Brueghel starší, Rubens či Gaudí v svojej monumentálne barcelonskej katedrále. Smrť nevinných detí je z definície synonymom nespravodlivosti, niečo, kde je nepatričné pýtať sa, aký to môže mať zmysel.

Biblia tomu rozumie rovnako ako dnes my. V Novom zákone sa pri tejto príležitosti pripomínajú slová starozákonného proroka Jeremiáša: „V Ráme bolo počuť hlas, nárek a veľké kvílenie: Ráchel oplakáva svoje deti a odmieta útechu, lebo ich niet.“

 

Foto: wikimedia

 

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo