Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
25. november 2021

Prečo nielen v IKEI chýba tovar

Svetová námorná preprava sa zasekla a ukázala krehkosť globalizácie

Ešte v roku 2020 stála preprava kontajnera z Číny do Nemecka dvetisíc eur. Dnes sa ceny pohybujú nad desiatimi tisícami.

Svetová námorná preprava sa zasekla a ukázala krehkosť globalizácie

FOTO Pixabay

Marek cez leto prerábal byt, do ktorého sa aj s manželkou po svadbe plánovali presťahovať, a myslel si, že po dokončení hlavných prác budú pri jeho zariaďovaní už iba oddychovať. Keď však začali kupovať základný nábytok či svietidlá, narazili na problém.

Ako prvé išli do Ikey, no keď chceli kúpiť skrine, lampy či dokonca rúru, vždy dostali rovnakú odpoveď. Tovar na sklade dlhodobo nemajú a ani nemajú informácie o tom, kedy by mohol prísť, čo znamená, že tak skoro to zrejme nebude.

To, že majú problém so zásobovaním, potvrdzuje Ikea aj na svojej webovej stránke, kde za hlavnú príčinu tohto stavu označuje pandémiu.

Nejde pritom iba o slovenský problém a situácia s dodávaním je taká zlá, že Ikea a iné medzinárodné obchodné giganty pristúpili k tomu, že na dovoz svojho tovaru do Spojených štátov si prenajali vlastné nákladné lode, inak by ho tam totiž zrejme nedostali.

V jednotlivých prístavoch v Číne, Amerike, ako aj v Európe sa totiž už mesiace tvoria veľké zápchy, čo narúša krehkú rovnováhu v dodávateľskom reťazci a spôsobuje reťazovú reakciu, ktorá sa prejavila aj v slovenskej Ikei.

Jednoduchým vysvetlením súčasnej situácie je pandémia. Ako však upozorňujú odborníci, problém je omnoho komplexnejší. Ale poďme pekne od začiatku.

Za posledné desaťročia sa výroba a predaj tovaru výrazne zglobalizovali. Firma môže svoje výrobky vyrábať v Číne, dovážať ich k nám a tu ich aj predávať a celá operácia ju môže vyjsť lacnejšie, ako keby mala výrobu tu.

To je na jednej strane možné vďaka nízkym nákladom na pracovnú silu v Číne, ale aj vďaka efektívne nastavenému systému prepravy. Ako píše Bloomberg, celkovo je k dispozícii približne 25 miliónov štandardizovaných prepravných kontajnerov, ktoré z miesta na miesto preváža približne šesťtisíc lodí. Celý systém funguje vďaka synchronizácii kapacít prístavov, lodí a spoločností automobilovej a vlakovej nákladnej prepravy.

Vďaka tejto synchronizácii môže všetko hladko fungovať, skladové kapacity sa nenapĺňajú a prístavy môžu neustále prijímať nový tovar, lode sa medzi jednotlivými prístavmi rýchlo otáčajú a celkové finančné náklady sa darí držať na čo najnižšej úrovni.

V obehu je celkovo približne 25 miliónov štandardizovaných kontajnerov. FOTO Pixabay

Tak to aspoň fungovalo do začiatku pandémie. Tá však spôsobila, že táto synchronizácia sa narušila a celý systém sa rozbil. To sa veľmi rýchlo prejavilo aj na cenách. Ešte začiatkom roka 2020 totiž stála preprava jedného kontajnera z prístavu v Šanghaji do nemeckého Hamburgu menej ako dvetisíc eur, dnes sa táto suma vyšplhala nad 10-tisíc eur.

Inzercia

Narušená synchronizácia a zapchaté prístavy

Čo sa vlastne stalo? V dôsledku pandémie museli byť niektoré prístavy nejaký čas zatvorené alebo aspoň obmedzené a to následne spôsobilo zápchy. Lode nemohli zakotviť a vyložiť náklad, čo znamenalo, že ani nemohli prísť po nový náklad, ktorý na ne už čakal v inom prístave. Tovar sa tak začal hromadiť, čo ďalej spôsobovalo ďalšie zápchy, keďže prístavy neboli schopné prijať ďalšie zásielky. Pandémia logicky zasiahla aj automobilovú nákladnú dopravu, čo spôsobilo ďalšie hromadenie v prístavoch.

To však nie je všetko. Počas lockdownov na celom svete ľudia nemali veľmi kde míňať peniaze, vďaka čomu nazhromaždili úspory, no a tie po uvoľnení opatrení chceli minúť. Koncom jari tak skokovo stúpol dopyt po tovaroch, čo iba prispelo k prehĺbeniu problémov v rámci dodávateľského reťazca, ktorý nedokázal tento dopyt pokryť.

Lode boli síce vypravené z čínskych prístavov, ktoré sa oproti zvyšku sveta rýchlo vrátili do normálneho režimu, no v Spojených štátoch a Európe narazili na zápchy a obmedzený režim v prístavoch. Okrem toho sa nemohli obratom vrátiť naspäť, keďže v dôsledku odstávok nebol k dispozícii tovar, ktorý by sa poslal späť do Číny. Kontajnery by tak aj boli k dispozícii, no na zlom mieste. Niektoré spoločnosti pristúpili k tomu, že vypravili lode naspäť prázdne, to však prispelo k predraženiu celého procesu.

Ako však upozorňuje aj The Washington Post, problém s nedostatkom tovaru na policiach obchodov nie je spôsobený iba kolapsom námornej dopravy, ale aj výpadkami v samotnej výrobe. Tie boli spôsobené v skorších obdobiach najmä pandémiou, teraz sú však problémom energie. Na jednej strane je problém s vyššími cenami, na tej druhej s obmedzeniami súvisiacimi s dosiahnutím environmentálnych cieľov.

To, prekvapivo, zamiešalo karty výrobcom v Číne, kde vláda niektorým mestám prikázala do konca roka skresať úrovne emisií. Tamojšie továrne mohli fungovať iba v skrátenom režime a vyprodukovať tak nižšie množstvo tovaru. Tento príkaz už medzičasom prestal platiť a továrne sa mohli vrátiť do normálnej výroby, výpadok však už nastal.

Pandémia spôsobila, že tovar sa v prístavoch začal vo veľkom hromadiť. FOTO Pixabay

Situácia bude problémová ešte rok

Jedným z odvetví, v ktorom sa problémy s prepravou a výrobou výrazne prejavili, je automobilový priemysel, ktorý tvorí veľkú časť slovenského hospodárstva. Na jednej strane čelí nedostatku potrebných čipov. Spolu so skokovým rastom dopytu totiž vzrástol dopyt aj po týchto čipoch, ich výroba je však obmedzená.

Okrem toho, výroba jednotlivých súčiastok do áut je roztrúsená po celom svete, problémy s dodávkami tak výrobu áut vo všeobecnosti tvrdo zasiahli. Ukazujú to aj dáta o ich predaji v Európskej únii. Za október sa predalo približne 665-tisíc áut, čo je o tretinu menej ako rok dozadu. Podobná situácia bola aj v septembri, keď boli predaje nižšie o štvrtinu.

Kedy sa situácia vráti do normálu? Pravda je taká, že nikto presne nevie, odborníci však predpokladajú, že problémy budú pretrvávať ešte celý nasledujúci rok. Americkí, ako aj európski regulátori sa síce snažili riešeniu pomôcť, no keďže ide o globálny systém, jednotlivé vlády majú iba veľmi obmedzené možnosti.

Posledné údaje však podľa portálu Bloomberg ukazujú, že situácia sa začína v Spojených štátoch už zlepšovať. V Európe sa však naďalej zhoršuje, čo prispieva k rastu inflácie. Jediným pozitívom je, že zhoršovanie sa prehlbuje pomalšie ako v predchádzajúcich týždňoch.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.