Čo všetko dokáže Ing. Radko Kuruc, PhD.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čo všetko dokáže Ing. Radko Kuruc, PhD.

Štátny tajomník chcel hviezdiť, dostal úlohu trapka.

Minulý týždeň sa v parlamene schválil rozpočet krajiny. To je vždy poprask. Vláda chce míňať, najmä keď idú voľby, no zároveň na ňu Európa tlačí, aby nevyrábala ďalšie dlhy. A to nejde dohromady. Preto sa skúšajú rozličné triky. Podcenia sa niektoré náklady a nafúknu sa príjmy, aby to vyzeralo, že sa bude hospodáriť dobre.

Čo zaváži

Napríklad pri návrhu rozpočtu veľmi záleží na tom, s akým rastom ekonomiky do budúcnosti počítate. Je dosť rozdiel, či ekonomika bude rásť o 2,1 alebo o 2,7 percenta. Hoci sa zdá, že ide o zanedbateľné rozdiely, v príjmoch z daní a odvodov to znamená rozdiel v stovkách miliónov eur.

Ak si teda vymyslíte nejaký „sociálny balíček“ a potrebujete napísať, odkiaľ naň zoberiete, aby to vychádzalo v rovnici, najjednoduchšie je zvýšiť odhad budúceho stavu ekonomiky, resp. zvýšiť odhad výberu daní. Že peniaze nakoniec neprídu, to vás trápiť nemusí, jednoducho sa navýši dlh. Na vysvetlenie potom akurát smutne poviete, že „ups, odhady o raste ekonomiky sa nenaplnili, lebo robiť predpovede je ťažké.“

Práve preto, že sa s tým dá takto jednoducho čachrovať, vznikol pomerne komplikovaný systém bŕzd. A síce, že odhad rastu ekonomiky a daňových príjmov nepočíta len minfin, ale aj národná banka, ekonomickí analytici z viacerých inštitúcií a komerčných bánk.

Čísla, ku ktorým všetci takto spoločne dospejú, majú byť záväzné pre minfin pri zostavovaní rozpočtu. Je to tak napísané dokonca v ústavnom zákone a je to pomerne prísne sledované aj z Európskej komisie, keďže po skúsenostiach s Gréckom and. Co. sú na nerealistické rozpočty všetci hákliví.

Nepáčilo sa im

Aj teraz to vyzeralo, že sa ide podľa štandardného postupu. Analytici sa stretli, dali dokopy svoje odhady a dospeli k spoločnému číslu o tom, aké odhady z daní sa asi dajú očakávať. No ministerstvo financií s tým číslom veľmi spokojné nebolo.

A to bol problém. Vláda chce minúť viac a zároveň chce, aby to vyzeralo, že nezvýši deficit, keďže už tak hospodári výrazne horšie, ako sľubovala, keď nastupovala. Preto sa rozhodla tie čísla umelo upraviť.

Mala dve možnosti – ísť na to komplikovane, to znamená, snažiť sa komplikovane dokázať, že výber daní bude vyšší, ako si myslia analytici. To by chcelo veľa času, kreativity a nervov, pričom výsledok by aj tak nebol zaručený. Alebo mohli na to ísť inak – zobrať zmizík a prepísať výsledné číslo. Len tak, bez zmeny ostatnej metodiky.

A presne na toto sa odhodlali. Zobrať na seba to musel štátny tajomník Ing. Radko Kuruc, PhD., (odobrené to musel mať od ministra). Naklusal do parlamentu a dal pretlačiť do zákona o rozpočte číslo vycucané z prsta.

Ing. Radko Kuruc, PhD., nemal na výber. Štátnym tajomníkom je len rok, predtým šéfoval komunikačnému oddeleniu na ministerstve. Takéto povýšenie veľmi chcel a skôr či neskôr musela prísť daň. Ing. Radko Kuruc, PhD., ju musel zaplatiť teraz.

Musel sa vykašľať na všetkých analytikov, odborné modely a podobné sofistikované veci, o ktorých tak rád hovorí, keď v sebe vidí politika novej generácie. Jednoducho musel prísť do parlamentu a staromódne trápne pretlačiť zmenu.

Samozrejme, Ing. Radko Kuruc, PhD., nie je hlavný vinník, je len pešiak. Je to však dobrá ukážka toho, ako funguje systém – môžu vám dať na pár mesiacov funkciu a limuzínu, ale to neznamená, že si o vás myslia viac, než že ste len poskok na špinavú prácu.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo