Povedzme to rovno: problém je aj v učiteľoch

Povedzme to rovno: problém je aj v učiteľoch

Naše školstvo nevie oceniť dobrých učiteľov, preto je tam priveľa takých, ktorí tam nemajú čo robiť.

Výkon nášho školstva je problém. Nielenže naši žiaci vo výsledkoch začínajú zaostávať za rovesníkmi z vyspelých krajín, rovnako platí, že naše školstvo nedokáže posunúť dopredu deti zo znevýhodneného prostredia, v tomto sme úplne najhorší v modernom svete.

Zvaľovať problém iba na školy a učiteľov by bolo nefér. Nárast počtu nezvládnuteľných detí dokazuje, že aj do škôl už chodia trochu iné deti ako pred dvadsiatimi rokmi alebo aspoň deti s inými návykmi z rodín.

Najväčší problém je to, čo učíme, ako to učíme a kto to učí. Zdieľať

No je úplne evidentné, že problém existuje aj v školstve. A nespočíva v nedostatku počítačov, digitálnych tabúľ či priveľkom počte detí na jednu triedu alebo na jedného učiteľa. Hoci nájdeme nemálo škôl, ktoré sa s takýmito problémami boria (alebo aj s triviálnejšími, napríklad pretekajúcimi strechami), v priemere v týchto ukazovateľoch za vyspelým svetom nijako výrazne nezaostávame.

Najväčší problém je to, čo učíme, ako to učíme a kto to učí.

Naše školstvo patrí medzi tie finančne najpoddimenzovanejšie vo vyspelom svete, a preto je dôležité tlačiť na zvýšenie zdrojov. Mnoho problémov, s ktorými sa školstvo borí, vychádza práve z tejto skutočnosti. Či už je to nedostatok kvalitných záujemcov o pedagogické vzdelanie, slabé samotné pedagogické vzdelávanie a následné slabý záujem tých najšikovnejších pôsobiť v školstve. 

Niekomu to vyhovuje

Výsledkom je, ako ukázali medzinárodné porovnania učiteľov v krajinách OECD, že Slovensko patrí medzi krajiny, kde učitelia na základných a stredných školách nie sú napríklad v matematike takí bystrí ako iní vysokoškolsky vzdelaní ľudia. Európsky priemer hovorí, že vyučujúci by mali byť zhruba takí schopní ako priemerný vysokoškolák.

S týmto súvisia aj ďalšie efekty, napríklad, že naše školstvo je prefeminizované, podiel mužov na základných školách je zhruba jedna ku deväť. To sa bez zvýšenia zdrojov nezmení. (Aj preto som sa stal jedným z iniciátorov kampane A dosť!, ktorá to požaduje.)

Čo sa však stane, ak by sme hoci aj hneď výrazne zvýšili platy v školstve a neurobili nič iné?

Určite by sa  zvýšil záujem o toto povolanie aj v skupine veľmi talentovaných a šikovných mladých ľudí, ktorí by sa tomuto poslaniu radi venovali, no dnes to nie sú ochotní robiť za dnešné platy. 

No nemôžeme si nahovárať, že zvýšením počtu kvalitných záujemcov sa automaticky vyrieši problém s nedostatkom kvalitných ľudí v školstve. Veriť tomu, že platy sú jediná vec, ktorá brzdí výmenu tej časti učiteľov, ktorí sú netalentovaní alebo leniví, za lepších, by bol omyl.

V mnohých školách vznikla kultúra, kde je učenie výhodným džobom pre tých učiteľov, ktorí oceňujú iné „benefity“. Zdieľať

Pri bližšom pohľade na fungovania škôl už dnes natrafíme na opakujúce sa prípady, keď plat nie je ten hlavný problém pri obsadzovaní voľných postov. Skúsenosti zo škôl z veľkej časti územia Slovenska hovoria, že je celkom bežné, že na každé obsadzované učiteľské miesto sa hlási vysoký, často až dvojciferný počet uchádzačov. Už teraz sa na mnohých miestach učiteľské miesta obsadzujú po známosti. 

Problém je, že v mnohých školách vznikla kultúra, kde je učenie výhodným džobom pre tých učiteľov, ktorí oceňujú iné „benefity“.

Napríklad to, že pre skúsenejšieho učiteľa, ktorý si už nemusí robiť zakaždým novú prípravu, sa práca často končí v skorých poobedňajších hodinách. A, samozrejme, aj väčší prídel voľných dní a dovoleniek počas roka.

Rozprúdiť vody

Stalo sa teda to, že podmienky, v akých pracujú učitelia, priniesli do škôl mnoho tých, pre ktorých ide o prijateľný deal. Kolektívy postavené na tomto základe fungujú spolu aj desaťročia. Preto čakať, že riaditelia či zriaďovatelia zatlačia na to, aby došlo k výraznej obmene po zvýšení platov, je prehnane optimistické.

Vidno to aj na tom, že samotní zástupcovia učiteľov (najmä učiteľské odbory) nechápu zvýšenie platov ako prostriedok na posilnenie kvality učiteľských zborov, ale ako spravodlivú požiadavku k tomu, ako školstvo funguje už dnes. Školstvo dnes nefunguje dobre a jedna zo základných vecí potrebných na zmenu, je navýšenie zdrojov. No netreba si zakrývať oči ani pred rizikom, že naliatie peňazí samo o sebe nič nerieši.

Paradoxne sa môže stať pravý opak – že vyššie zdroje ešte viac zabetónujú súčasný personálny status v školách, keďže tie džoby budú lukratívnejšie.

Zhrnuté a podčiarknuté: Naše školstvo dnes nedokáže odlíšiť talentovaného a zapáleného učiteľa od priemerného či dokonca takého, ktorému na naučení ani veľmi nezáleží. Viac zdrojov je nutným prvým krokom, aby sa to zmenilo. Ale ten druhý krok musí byť o tom, ako rozprúdiť stojaté učiteľské vody.

Foto – Flickr.com/qwert

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo