Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Dnes treba vedieť
15. november 2015

Seat už roky zápasí so stratami, VW stál vždy pri ňom

Španielska automobilka Seat už roky zápasí so stratami, ale jej materský koncern Volkswagen (VW) stál vždy pri nej, aspoň doteraz.

V septembri však zasiahol Vokswagen emisný škandál, ktorý sa môže stať najdrahším v histórii automobilového priemyslu. Generálny riaditeľ VW Matthias Müller sa tak zrejme nevyhne nepopulárnym škrtom, konštatuje agentúra Bloomberg.

Seat patrí medzi najslabšie značky v portfóliu VW. V 3. kvartáli vykázala španielska automobilka stratu 40 miliónov eur. Seat sa už sedem rokov v rade nevie dostať z červených čísiel a za ten čas nakumuloval deficit vo výške 1,39 miliardy eur.

Volkswagen je najväčší výrobca áut v Európe. V septembri ho však americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) obvinila, že nainštaloval do viac ako 480.000 dieselových áut v Spojených štátoch softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že po celom svete jazdí zhruba 11 miliónov áut s takýmto softvérom. Koncern sa teraz pripravuje na masové zvolávanie áut a skupinové žaloby po celom svete.

Vedenie koncernu sa preto rozhodlo zastaviť "zbytočné projekty", aby zvládlo pokuty aj náklady na výmenu softvéru. A jeho španielska dcéra je aj z politického hľadiska "vhodnejšia" na zavádzanie úsporných opatrení ako nemecké závody, kde v predstavenstve sedia aj členovia mocných odborových zväzov.

Volkswagen kúpil Seat v roku 1986 v rámci svojej prvej expanzie za hranice Nemecka. Nasledovali ďalšie akvizície, až sa VW stal najväčším automobilovým koncernom v Európe.

Inzercia

Seat sa však v tvrdom konkurenčnom prostredí čoraz ťažšie presadzuje nielen na európskom trhu, ale aj na domácom. V samotnom Španielsku sa tento rok predalo menej modelov Seat ako áut značky VW. V októbri napríklad odbyt vozidiel Seat na domácom trhu klesol o 2,7 % a automobilka v rebríčku najpredávanejších značiek v Španielsku osadila až piate miesto. Niektoré modely Seat sú totiž takmer duplikátmi áut, ktoré vyrábajú iné značky koncernu VW.

Volkswagen v uplynulých piatich rokoch napumpoval do Seatu 2 miliardy eur a pred vypuknutím emisného škandálu mu sľúbil ďalšie investície vo výške 3,3 miliardy eur. Seat však teraz nemá istotu, či investície skutočne dostane.

Samotná automobilka Seat zamestnáva približne 14.000 ľudí a ďalších 56.000 ľudí pracuje u jej dodávateľov a distribútorov.

Avšak úplné zatvorenie španielskych tovární by bolo pre VW veľmi drahé. Koncern však môže zvážiť iné možnosti. Napríklad závod v meste Martorell od roku 2011 vyrába športovo-úžitkový model Audi Q3. Ak budú problémy Seatu s odbytom pokračovať, mohli by aj ďalšie závody v Španielsku prejsť na výrobu iných modelov z portfólia VW, domnieva sa Stuart Pearson, analytik z londýnskej pobočky spoločnosti Exane BNP Paribas.

Odporúčame