Svet 2008

Denníky a týždenníky prinášali rôzne prílohy, ktorými bilancujú končiaci rok. Náš portál sa rozhodol neobťažovať vás ďalšími analýzami, bilanciami, osobnosťami a antiosobnosťami. Jednotlivé udalosti opisujeme tak, ako sme ich zažili na vlastnej koži.

USA a SLOVENSKO: VŠETKO JE O PRIORITÁCH...

Mária Škvarlová, zástupkyňa šéfredaktora

Cestovateľským (a do veľkej miery i osobnostným) zážitkom roka 2008 bol pre mňa letný pobyt v USA. Byť očitým svedkom najväčších udalostí, ktoré v tomto roku hýbali Spojenými štátmi bolo pre mňa, s troškou nadnesenosti povedané, historická lekcia.

Každodenné tankovanie a počúvanie rozčarovaných rečí o neúnosných cenách benzínu, diskutovanie o aktuálnych headlinoch okolo kandidátov kulminujúcej prezidentskej kampane s ľuďmi, ktorých sa to najviac týka, sledovanie znepokojenia Američanov nad pádom finančných spoločností a následnou krízou. To, že tri vymenované udalosti zatiaľ tvoria v diváckom hlasovaní televízie CNN stupeň víťazov, pre mňa teda nie je žiadnym prekvapením. Zaujímavá mi pripadá skôr paralela amerických udalostí roku 2008 s tými, ktoré sa očakávajú na Slovensku v nadchádzajúcom roku.

Prvou je voľba prezidenta...Iste nemožno čakať takú veľkolepú šou, ani černošského kandidáta. No podobne ako v USA máme ženské kandidátky, ba i revolučného veterána. Aj keď nemáme Wall Street a obrovské finančné koncerny, ktoré by mohli spôsobiť finančnú krízu, taká menšia euro kríza sa zaručene dostaví do mnohých rodín.

Na portáli Wall Street Journal ma v tieto vianočné dni veľmi prekvapil článok s titulkom: Vianoce na Slovensku? Všetko je o prioritách. Autor v ňom píše, že podľa zaužívanej tradície sa každý rok celá rodina vyberie na iné miesto sveta, kde spolu trávi vianočné sviatky. Tento rok vyberal destináciu jeho 17-ročný syn, čo dostal ako odmenu za svoje dobré študijné výsledky na strednej škole. (Dôvod výberu našej malebnej krajiny autor nezverejnil, ale zjavne s ním bol spokojný.) Pointou článku bolo presvedčenie autora, že šetriť na cestovaní je strašné ochudobňovanie. Poznamenáva, že šetrenie preňho znamená nekúpiť si auto za 25-tisíc dolárov (540-tis. Sk) a nevrážať ustavične do rekonštrukcie domu. V živote však neľutoval dať peniaze za vzdelanie a zážitky svojich detí.

Aj tú možno nájsť paralelu, len parametre sa opäť trocha líšia. Aj našim rodičom ide o naše vzdelanie. Aby nám mohli zaplatiť výdavky na štúdium, mnohí si celý život nedovolia kúpiť auto ani za 250-tisíc korún. Cestovanie za zážitkami? To zďaleka nekončí dvoma týždňami vianočných prázdnin a kochaním sa kultúrnymi pamiatkami. Rodičia mladým Slovákom pomôžu s letenkou a zážitky sa zbierajú popri behaní s táckami okolo stolov a nosení hamburgerov americkým zákazníkom.
Dosiahne Slovensko v roku 2009 aspoň taký stav, ako Amerika v čase krízy?

TALIANSKO: RYTIER OPÄŤ NA KONI

Imrich Gazda, zakladajúci redaktor

V roku 2008 sa skloňovali predovšetkým jesenné prezidentské voľby v USA. Jarné talianske súperenie o miesta v parlamente však za nimi v ničom nezaostávalo. Napätie, mítingy vo všetkých kútoch Apeninského polostrova, polarizácia spoločnosti. Walter Veltroni, líder favorizovanej Demokratickej strany, si za volebné heslo vybral práve Obamove slová: Yes we can (Si può fare). Novému americkému prezidentovi sa podobal aj v inom: v schopnosti dynamickým prejavom strhnúť masy. V jeden daždivý aprílový podvečer som stál v dave 100 000 Rimanov na námestí Piazza del Popolo a počúval vyše hodinový prejav nového objavu talianskej ľavice. Zimomriavky na chrbte som nemal len ja. Mladší manželský pár stojaci v objatí vedľa mňa nespustil po celý čas pohľad z veľkoplošnej obrazovky. Nenechal som si ujsť ani míting komunistov na Piazza Navona či kresťanských demokratov pred Anjelským hradom. Zimomriavky sa už nezopakovali.

Dodnes ľutujem, že som sa neunúval pozrieť si víťaza volieb a súčasného premiéra Silvia Berluscniho, ktorého kampaň finišovala pred Koloseom. Stále nechápem, ako to robí. Keď sa rozprávate s Talianmi, máte pocit, že ho nikto nemá rád. Napriek tomu voľby vyhral už po tretíkrát. Dopomohol mu k tomu dôraz na otázky bezpečnosti? Sám som sa presvedčil ako mnohí Taliani neznášajú Rómov, Rumunov a afrických prisťahovalcov. V stánku so zeleninou sa ma predavač, keď videl že som cudzinec, podozrievavo pýtal, či nie som náhodou Rumun. Alebo mu historické víťazstvo zabezpečilo nelogické rozhodovanie sa talianskych voličov? „Mne osobne je sympatický Pier Ferdinando Casini, líder kresťanských demokratov, ale rozhodol som sa podporiť Veltroniho. Má lepší ekonomický program ako Berlusconi,“ povedal mi Andrea De La Tour, Riman s francúzskymi koreňmi, u ktorého som býval. Svoju výpoveď zaklincoval povolebnou spokojnosťou, že napokon aj tak vyhral Il Cavaliere (Rytier), ako Berlusconiho Taliani familiárne prezývajú.

EÚ: PREHLIADANÁ MIGRÁCIA

Marek Mačica, zástupca šéfredaktora

Máme problém. Tento rok ukázal, že okrem stále omieľanej ekonomickej a vražednej klimatickej krízy je tu problém iného rangu. Kríza, pred ktorou sa Európa skrýva a tvári sa, že jej niet - nelegálna migrácia.

Rok 2008 dal vedieť, že ak sa tento problém nebude riešiť, čakajú nás zaujímavé chvíle. Každý deň sa totiž pri pobreží Sicílie či ostrova Lampedusa vylodia stovky Afričanov. Otvárajú sa nové utečenecké tábory, ktoré vzápätí nestačia. Taliansko je už plné takýchto utečencov. Tamojší predstavitelia sa dušujú, že im z toho dôvodu stúpa kriminalita v mestách. Preto sa netreba čudovať, že tento rok poslali do ulíc niekoľko stoviek vojakov. Že polícia už nestačí. Ak to pôjde takto ďalej, problém nielen Talianom, ale aj Európanom prerastie cez hlavu.
Bude zaujímavé pozorovať, ako sa s tým vysporiadajú ľudia z EÚ. Tu už totiž nejde o „peníze“, ale o ľudské životy.

AFRIKA: SKLAMANIE a NÁDEJ

Afrika bola kontinentom sklamania a nádeje zároveň.
Najviditeľnejšie sa sklamanie afrického roka prejavilo v malej krajine Zimbabwe. Na čele s „hrdinským“ prezidentom Robertom Mugabem. Po tohoročných parlamentných a prezidentských voľbách to vyzeralo tak, že v krajine konečne vychádza slnko a rysuje sa lepšia budúcnosť. Ľudia verili, že ich problémy počnúc zdravotnými a končiac ekonomickými sa konečne vyriešia. Bola to však lastovička, ktorá leto neurobila. Obraz radosti sa rýchlo rozplynul. Vystriedalo ho sklamanie. A to z prostého dôvodu. Senilnosť človeka, ktorý svoju krajinu tak „miluje“, že nevidí, že mu obyvatelia od choroby a hladu kapú pod nohami.
V krajine sa udomácnila smrť. Nielen fyzická, ale aj smrť rozumu.

Juhoafrická republika. Hovoria o nej, že je pekným príkladom demokracie v Afrike. Možno to tak niekedy bolo. Tento obraz sa však nateraz narušil. K moci sa dostáva človek (Jacob Zuma), ktorý svoju politiku rozbieha na agresívnej karte. Vsadil na to, proti čomu sa Mandela dlho snažil bojovať. A zdá sa, že mu to prináša úspech. JAR sa ešte nezbavila svojho apartheidu.

Cez leto som spoznal človeka z Ugandy. Mal zaujímavé meno. Mose, čo v preklade znamená Mojžiš. Naučil ma veľa vecí o svojej krajine. O spôsobe života. O tom, ako sa chytá a porcuje anakonda. Mose ma naučil pozerať sa na Afriku aj inými očami. Očami nádeje.
Aj preto som uvidel, že v Rwande sa ľudia začali konečne po dlhých rokoch vyrovnávať so svojou trpkou minulosťou. Že kontinent sa chystá na revolučné zmeny v oblasti bezcolnej únie. Že v niektorých krajinách sa podarilo vyriešiť spory a niekde opäť prebehli slobodné voľby. Že obyvatelia v Keni si z chuti zaspievali na Obamovu počesť.

Že ľudia v Afrike nie sú iba vraždiace monštrá či ľudia bez duše. Ale v prvom rade sú to ľudia, ktorí aj napriek svojmu utrpeniu stále dúfajú.

MÉDIÁ: TLAČ PRED VYHYNUTÍM?

Pavol Rábara, šéfredaktor

Aj keď to znie vyschnuto a frázovito, je to pravda: finančná kríza neobišla ani médiá. Treba však zdôrazniť, že bola skôr posledným klincom do rakvy, než spúšťačom mediálnych zemetrasení. Otrasy zasiahli najmä tlačoviny, ale prepúšťať museli aj televízne spoločnosti. Väčším dôvodom ako kríza je dlhodobý pokles investovania do inzercie. A je logické, že zadávatelia reklamy budú v čase finančnej krízy škrtať medzi prvými práve výdavky na reklamu. Tlačový priemysel teda zažil hromadné prepúšťania, ale aj pohreb (konzervatívny NY Sun), či bankrot (LA Times).

V roku 2008 zahynulo pri vykonávaní novinárskeho povolania 95 ľudí. Vrah a objednávateľ vraždy Politkovskej stále nie sú na pravde ľudskej. Stačí.

Ale nájdu sa aj pozitíva. Briti sa činili najmä v technológiách a vymysleli „kontextovú“ reklamu v televízii, ktorú neprepnete. Keď budete napríklad pozerať film, v ktorom bude modré nebo, môžete na ňom zazrieť logo nejakej firmy. To isté sa môže stať napríklad na bielej stene a pod. Iná televízna spoločnosť už vyvinula technológiu, ktorou budeme môcť pozerať telku v 3D obraze. Chce to pár rokov počkať a aj trochu zainvestovať. (Papierové polarizačné okuliare však stačiť nebudú.)

Okrem finančných problémov a technických prekvapení bola súčasťou tohto roku aj, ako to vždy bolo a bude, snaha politikov mať cez médiá vplyv. Napríklad taký Sarko, ten je v tomto vzorom. Samozrejme, čo sa týka Číny a jej prístupu k olympijským novinárom, bola to tiež len hra.

Pozrite si aj články Cirkev 2008 a Slovensko 2008.

--------------
Foto: fatbraintoys.com, abc.net.au, solarviews.com, american.com, graphics8.nytimes.com, staff.science.uva.nl

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo