Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Politika
24. máj 2021

Nová lietadlová loď Queen Elizabeth

Briti posielajú do Ázie 65-tisíctonový kolos

Vlajkovú loď Kráľovského námorníctva sprevádza eskadra torpédoborcov, fregát i ponorka. Čo je ich cieľ?

Briti posielajú do Ázie 65-tisíctonový kolos

Príchod novej britskej vlajkovej lode HMS Queen Elizabeth do prístavu v anglickom meste Portsmouth 16. augusta 2017. FOTO TASR/AP

Trojnásobným zvolaním „hip hip, hurá“ zo strany námorníkov vyvrcholila sobotná návšteva britskej panovníčky Alžbety II. na palube HMS (teda „Lode Jej Veličenstva“) Queen Elizabeth, novej vlajkovej lode Kráľovského námorníctva. Konala sa v juhoanglickom prístavnom meste Portsmouth.

Deň predtým za silného vetra na letovej palube navštívil 280 metrov dlhé plavidlo aj britský ministerský predseda Boris Johnson. Jeho vláda vysiela lietadlovú loď so sprievodnými vojnovými plavidlami na 28-týždňovú plavbu dlhú 26-tisíc námorných míľ (vyše 48-tisíc kilometrov), ktorá má byť najväčšou demonštráciou britskej hrubej i mäkkej sily za poslednú generáciu.

Súčasťou Operačného zväzu 21 (Carrier Strike Group 21) sú okrem lietadlovej lode Queen Elizabeth ešte dva britské a jeden americký torpédoborec, dve britské a jedna holandská fregata, britská stíhacia ponorka a dve zásobovacie lode.

Hoci HMS Queen Elizabeth môže niesť až 40 stíhačiek, na palube bude len 18 bojových lietadiel F-35B Lightning. Z toho 8 britských a 10 patriacich americkej námornej pechote.

Lode britského Operačného zväzu 21: V prvých sekundách vidieť futuristicky pôsobiace protilietadlové torpédoborce Typu 45. Po nich idú staršie protiponorkové fregaty a napokon samotná lietadlová loď HMS Queen Elizabeth s pre ňu charakteristickými dvomi „ostrovmi“. Zdroj: Navy Lookout/YouTube

Návštevy, nálety i námorné cvičenia

Zaujímavé je nielen zloženie eskadry, ale tiež trasa, ktorú majú lode absolvovať počas nasledujúceho polroka: Najskôr sa Briti zúčastnia na medzinárodnom námornom cvičení krajín NATO pred brehmi Portugalska, po ktorom zamieria do Stredozemného mora a zakotvia v Gibraltári. V Stredozemnom mori sú na programe ďalšie cvičenia s krajinami Aliancie. Zapojiť sa do nich má aj francúzska lietadlová loď na nukleárny pohon Charles de Gaulle.

Spojené kráľovstvo a Francúzsko chcú túto príležitosť využiť, aby demonštrovali svoje spojenectvo. Zvlášť po tom, ako pred pár týždňami obe krajiny vyslali proti sebe hliadkové plavidlá v Lamanšskom prielive pre spor o rybolov vo vodách okolo ostrova Jersey.

Lietadlovú loď Queen Elizabeth potom čaká návšteva na Kréte, kým dve fregaty a jeden torpédoborec z jej sprievodu si odskočia na návštevu do Čierneho mora. Na východe Stredozemného mora sa majú lietadlá z Queen Elizabeth zapojiť do leteckých operácií proti zvyškom Islamského štátu na Blízkom východe.

Následne operačný zväz prepláva Suezským kanálom, zastaví sa v Ománe a tiež v Indii. V Indickom oceáne čakajú Britov cvičenia s indickým námorníctvom. Neskôr je na programe zastávka v Singapure a plavba na sever do Juhočínskeho mora.

Zatiaľ nie je úplne jasné, či sa britská eskadra bude plaviť úžinou medzi Taiwanom a pevninskou Čínou. Britský premiér Boris Johnson zrejme skôr nebude chcieť provokovať Čínu, čo naznačil aj v prejave pred námorníkmi. No plavbu možno vnímať aj ako symbolický signál podpory pre obyvateľov Hongkongu, ktorých demokratické slobody sú dlhodobo pod tlakom komunistickej vlády v Pekingu. V každom prípade, v oblasti sú naplánované cvičenia s námorníctvami Austrálie, Nového Zélandu, Malajzie a Singapuru.

Briti navštívia tiež Južnú Kóreu a Japonsko. Pričom v japonských vodách chystajú cvičenie s námorníctvami Spojených štátov a krajiny vychádzajúceho slnka…

Na tomto mieste sa prirodzene natíska otázka: Prečo to všetko?

„Globálna Británia“ a štyridsať krajín

Vzájomné návštevy vojnových lodí na účel „ukázania vlajky“ nie sú medzi námornými mocnosťami nič neobvyklé. Veľmoci tak okrem iného demonštrujú schopnosť premietať silu aj do vzdialených vôd.

Kráľovské námorníctvo zaznamenalo v minulých rokoch pár zlých správ. Od poruchovosti niektorých lodí, vrátane tých najnovších, až po všeobecný pocit, že sa musí pripraviť na budúcnosť, keď bude podstatne menšou silou, sústredenou hlavne na vody okolo britských ostrovov.

No Boris Johnson má inú predstavu. Po brexite jeho vláda hovorí o „globálnej Británii“. Inak povedané, vystúpenie z Európskej únie nemá znamenať britské utiahnutie sa do seba, ale, naopak, hľadanie nových a prehlbovanie existujúcich partnerstiev po celom svete.

Námorný operačný zväz pod vedením lietadlovej lode Queen Elizabeth má počas svojej plavby priamo navštíviť alebo sa inak dostať do kontaktu s asi štyridsiatkou krajín sveta. Kým Američania už roky hovoria o potrebe orientovať sa na Tichý oceán ako rastovú oblasť sveta, ktorej bude patriť budúcnosť, pre Britov je zaujímavý „indo-pacifický“ priestor, teda oblasť Indického oceánu či juhovýchodnej Ázie, kde majú styky siahajúce ešte do čias Britského impéria.

Inzercia

Diplomatický vplyv a obchodné ambície sa tak plavia ruka v ruke. Ako povedal pre BBC britský admirál Tony Radakin: „Námorníctva idú za obchodom a obchod ide za námorníctvami.“

Vyslanie silného operačného zväzu cez pol sveta možno chápať aj ako „veľkú plávajúcu obchodnú misiu“. Veď 65-tisíctonová lietadlová loď je pozoruhodný výrobok britského priemyslu, ktorý sa v tom alebo onom prístave sotva dá prehliadnuť.

Letové operácie lietadiel F-35B Lightning na palube lietadlovej lode HMS Queen Elizabeth. Zdroj: Navy Lookout/YouTube

Za tri miliardy libier

HMS Queen Elizabeth bola pokrstená kráľovnou Alžbetou II. už v roku 2014. Použila na tento účel fľašu whisky. Jej stavba sa však začala ešte v roku 2009.

Úspory v dôsledku finančnej krízy stavbu predĺžili, ale tiež predražili. Nová lietadlová loď mala stáť asi 2 miliardy libier. Napokon z toho boli vyše 3 miliardy libier (asi 3,5 miliardy eur).

HMS Queen Elizabeth má ešte jednu sesterskú loď. Je ňou lietadlová loď HMS Prince of Wales. Tá je síce od decembra 2019 súčasťou námorníctva, no má za sebou opravy technických problémov a momentálne sa nachádza na skúšobnej plavbe.

S dĺžkou 280 metrov sú obe plavidlá kratšie a menšie než americké lietadlové lode triedy Nimitz, ktoré merajú 333 metrov, no sú dlhšie ako už spomenutá francúzska lietadlová loď Charles de Gaulle (261 metrov).

HMS Queen Elizabeth má dosť miesta pre 1600-člennú posádku. Momentálne si však vystačí s asi polovicou.

Už na prvý pohľad je zjavné, že táto loď má nie jednu veľkú palubnú nadstavbu (takzvaný „ostrov“), ale dve menšie. V prednom ostrove je sústredené riadenie lode, v zadnom ostrove riadenie letovej prevádzky. No v prípade, že by jeden ostrov bol zasiahnutý, ten druhý môže prevziať jeho funkcie.

Dva ostrovy umožňujú lepšie využitie priestoru na palube i v podpalubí, rovnako redukciu vzduchových turbulencií. V podpalubí sa tiež nachádzajú dve oddelené pohonné zostavy a z každej z nich vedie komín do odlišného ostrova. Aj toto zvyšuje šancu na prežitie a fungovanie lode v prípade, že by jeden pohon bol vyradený.

HMS Queen Elizabeth ani jej sesterská loď HMS Prince of Wales nemajú katapulty pre štart lietadiel ani zádržné laná. Sú totiž určené pre lietadlá s krátkym vzletom a zvislým pristátím. Vzlet uľahčuje zahnutá rampa na prednom konci vzletovej paluby (takzvaný „lyžiarsky mostík“).

Za zmienku stoja aj sprievodné plavidlá. HMS Queen Elizabeth majú totiž sprevádzať aj dva futuristicky vyzerajúce torpédoborce triedy Daring (alebo Typu 45), HMS Defender a HMS Diamond. Postavené sú predovšetkým na boj so vzdušnými hrozbami, ako sú lietadlá a nepriateľské strely.

Dvojica fregát je staršia a je určená na ochranu pred ponorkami. Na tento účel sprevádza operačný zväz aj stíhacia ponorka veľmi modernej triedy Astute, ktorá má atómový pohon. Samozrejme, tieto zbrane si zaslúžia určitý nadhľad: sú totiž drahé a mimoriadne sofistikované, no samostatnou témou je aj poruchovosť pri ich zavádzaní. Je to odvrátená strana technologicky stále komplexnejších zbraňových systémov.

Hoci misia Operačného zväzu 21 je predovšetkým diplomatická (ak nerátame zapojenie do bombardovania pozícií ISIS), aj v prípade vojny medzi námornými veľmocami by išlo o veľmi silnú eskadru. Boris Johnson chce ukázať, že hoci so spojencami, Británia stále dokáže vládnuť vlnám.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame