Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Koronakríza Spoločnosť
11. marec 2021

Legendárne kaviarne

Prežijú a prichýlia opäť svojich štamgastov?

Ako prežívajú toto obdobie majitelia vychýrených kaviarní? Odpovedajú ľudia z Kafe Scherz, Next Apache a Archanjel caffe bar.

Prežijú a prichýlia opäť svojich štamgastov?

Archív Kafe Scherz

Pomaly zabúdame, ako vyzerajú interiéry našich obľúbených podnikov. Už aj zabúdame na ten pocit: sedíme na káve či pri pive v preplnenej miestnosti, natlačení okolo stola, za chrbtami nám kmitajú čašníci, všade ju hluk, smiech, vrava, sotva počujeme priateľa na druhej strane stola... Spomienka z minulého života. A tiež túžba po normálnosti.

No majitelia kaviarní či krčiem, kde sme boli roky štamgastami, sú už mesiace osamotení. Ako prežívajú toto obdobie zakladatelia podnikov, ktoré významne obohacovali kolorit a život našich miest? Budeme sa mať kam vrátiť, keď si už konečne budeme môcť ísť „niekam sadnúť“?

Stretneme sa v Scherzi

Ísť po bratislavských Palisádach okolo kaviarne Scherz až donedávna znamenalo, že zazrieme niekoho známeho a na chvíľu si prisadneme.

Po pätnástich rokoch svojej existencie bola Kafe Scherz v marci 2020 v dobrej kondícii a slúžila aj ako kultúrny a komunitný priestor. Na programe bolo aj vyše pätnásť koncertov mesačne, k tomu „čítačky“ literatúry, diskusie či vernisáže umeleckých diel. Tri terasy bývali počas jarných a letných mesiacov tradične zaplnené.

V marci 2021 vyzerá život Scherzu a jeho majiteľa Martina Kamenského zásadne inak. Uplynulý rok vníma v troch častiach: „Prvou etapou bol marcový šok. Vedeli sme, že najbližšie mesiace nebude otvorené takmer nič. Prišli sme o deväťdesiat percent tržieb a museli sme prepustiť štyroch zo šiestich zamestnancov.“ Druhou etapou bolo čiastočné otváranie a leto. Prepad tržieb „len“ o štyridsať percent znamenal, že Scherz pri nižších nákladoch na zamestnancov prežil a šetril na zimu.

Foto: Archív Kafe Scherz

Takzvaná tretia etapa, teda druhá vlna vírusu, trvá od polovice októbra dodnes.

Scherz a všetky ostatné kaviarne môžu byť otvorené len „cez okienko“. „Tržby opäť klesli o viac ako osemdesiat percent a trvá to už päť mesiacov.“

Zvládnuť takúto situáciu bez finančnej podpory zvonku nie je pre väčšinu majiteľov možné. Martinova skúsenosť so štátnymi schémami podpory je však frustrujúca.

Kafe Scherz sa najskôr uchádzala o takzvanú Pomoc pre SZČO a jednoosobové s. r. o, ktorú aj získala. No keďže je Martin Kamenský momentálne zároveň konateľ aj zamestnanec firmy, musel príspevok vrátiť. Neskôr požiadal o podporu zo schémy na úhradu mzdových nákladov na zamestnanca.

Aj keď dokument elektronicky podpísal načas, žiadosť odoslal ráno po termíne. Neuspel. „Každý deň musím sledovať nové a stále sa meniace nariadenia, ktoré sa týkajú fungovania krajiny a chodu samotnej kaviarne; informácie o odkladoch daní a odvodov a všetkých druhov pomoci, ale aj vybavovať splátkové kalendáre a popritom pracovať v kaviarni. To dá naozaj zabrať. Nezdá sa mi, že by to bolo v duchu: Pomáhame ľuďom.“

Na odpoveď z ministerstva dopravy, kde v januári žiadal o pomoc pre cestovný ruch, ešte iba čaká. Jedinou pomocou, ktorú tak od štátu doteraz získal, bolo preplatenie polovice nájomného za najviac postihnuté mesiace.

Pre Martina je veľkým povzbudením to, že veľa štamgastov si aj teraz chodí do Scherzu po kávu alebo po pivo, polievku či snacky „so sebou“. Aj keď v tieto mesiace platí kaviareň polovičné nájomné, takéto menšie predaje pokryjú náklady na vodu či elektrinu.

Foto: Archív Kafe Scherz

„Príjemným spestrením týchto dní bolo pozvanie od hudobníka Martina Valihoru vystupovať v projekte RTVS Klubtura. Po takmer roku to bol opäť deň, keď som zháňal zvukára, osvetľovača a personál, aby sa mohlo filmovať a hrať.“

Aj keď sa Martin Kamenský od mladosti angažoval v občianskom živote, súčasná situácia na Slovensku je preňho sklamaním. „Pandémia ukázala, ako je štát so svojimi inštitúciami extrémne odtrhnutý od kontaktu s občanom. Teraz mal najlepšiu príležitosť ukázať, že nie je len neosobný moloch, ale vie aj pomôcť. No opak sa stal pravdou.“

Pandémia Martina naučila šetriť a viac plánovať. A intenzívne vníma trinásty verš z trinástej kapitoly Listu apoštola Pavla Korintským. „Hoci si nemyslím, že nastal koniec ľudstva, predsa len si často hovorím, že mám vieru, nádej umiera posledná a láska mojej manželky a rodiny je tou najväčšou pomocou v súčasnosti. A stále dúfam, že kaviareň bude existovať aj o rok.“

Malí podnikatelia, malé trápenie?

Podľa informácií Slovak Business Agency tvoria malé a stredné podniky až 99,9 percenta z celkového počtu podnikateľských subjektov na Slovensku. Zamestnávajú takmer tri štvrtiny aktívnych pracujúcich a tvoria viac ako päťdesiat percent hrubej produkcie a pridanej hodnoty.

Nie je prekvapením, že v prieskume, ktorý agentúra uskutočnila v polovici októbra 2020, sa viac ako 95 percent z tisícsto podnikov vyjadrilo, že dosah pandémie na ich podnikanie bude výrazne negatívny. Takmer polovica podnikov na jeseň uviedla, že pri aktuálnych obmedzeniach dokážu fungovať maximálne dva mesiace. Tie dnes už možno neexistujú alebo stoja na pokraji krachu. Len pätina majiteľov si vedela predstaviť, že toto bremeno dokáže niesť ešte pol roka či dlhšie.

Foto: TASR/AP Photo/Michael Probst

Stretneme sa u Bena

O niekoľko staromestských ulíc ďalej sa v kaviarni Next Apache stretávame s „bratislavským Kanaďanom“ Benom Pascoe. Sedieť po mnohých mesiacoch vnútri kaviarne je sviatkom.

Inzercia

Ben už šestnásť rokov vedie kaviareň a malý anglický antikvariát, ktorý v názve nesie slovnú hračku Nech sa páči. „Teraz sme zatvorení ôsmy mesiac z uplynulých trinástich mesiacov.“

Kaviarenský život sa zastavil v marci 2020 – rýchlo sa rozhodli využiť priestory na malý „co-working“. Kaviareň Next Apache nie je otvorená do ulice, Ben by musel kávu „to go“ predávať sám, vonku v zime. Udržať si zamestnancov – brigádnikov nebolo možné, väčšina sa vrátila domov alebo si našla inú prácu. Zmysel nedávala ani donáška domov.

„No máme tu internet a stoly, pri dodržiavaní opatrení sem chodí malá skupina ľudí pracovať. Sme malá kaviareň, našťastie nemáme veľké náklady ani dlhy. Významnou pomocou pre nás je, že si priestory prenajímame od Evanjelickej cirkvi. Povedali nám, nech sa najmä sústredíme na prežitie, že ostatné vyriešime potom. Tým, že nám dali zľavu, mohli sme sa uchádzať o štátny príspevok na nájomné. Dostali sme ho na dva a pol mesiaca. Môj dlh u nich rastie, no necítim tlak, ale podporu. A vďaka nim aj oveľa menej stresu,“ vďačne priznáva Ben Pascoe.

Aj on sa uchádzal o tie isté formy podpory ako jeho sused z Palisád, no okrem podpory na nájomné tiež zatiaľ bez výsledku.

Foto: Archív Next Apache

„Podpora zo štátu je pre mňa šokujúca. Je minimálna, a aj na ňu treba veľmi dlho čakať.“ Pre ľudí je mätúce, kedy a kde sa dá o ňu uchádzať. Podmienky sa neustále menia. Dokument o štátnom príspevku na nájomné pre zatvorené podniky mal osemdesiat strán. Navyše, niektorí uchádzači si mysleli, že zľavnené nájomné zo strany majiteľa budovy, ktoré bolo podmienkou žiadosti, znamená, že štát tento rozdiel nájomcovi zaplatí.

Pri niektorých žiadostiach bolo podmienkou, že podnikateľ nemá dlh voči štátnym inštitúciám. Tu sa Ben Pascoe rozohní: „To je absurdné! Po prvé, absencia príjmu a neschopnosť platiť záväzky je dôvod, prečo sa o podporu uchádzame. A po druhé, môj dlh na dani či na sociálnom poistení nezmizne. Keď toto celé nejako prežijem, aj tak ich budem musieť splatiť.“

Vo februári 2021 bola kaviareň zatvorená siedmy mesiac z uplynulých dvanástich mesiacov. Za ten čas majiteľ kaviarne odviedol viac ako päťtisíc eur na dani z pridanej hodnoty a tisícpäťsto eur zaplatil Sociálnej poisťovni. „No stále som sa nemohol uchádzať o podporu, pretože som na DPH dlžil päťsto eur. Ako mám tieto peniaze získať? Viem, že je jednoduché byť nahnevaný a aj iné krajiny robia chyby. Ale objem byrokracie je na Slovensku neuveriteľný. Akoby nám štát peniaze dať nechcel.“

Hlavná otázka Bena a jeho priateľov, majiteľov podobných podnikov, tak zostáva: Kedy peniaze prídu a prečo to trvá tak dlho? Zhodnú sa, že nejde o státisíce ani desaťtisíce. „Malým podnikom by aj pár tisíc eur obrovsky pomohlo. A keď tieto prostriedky prídu, väčšina z nich u nás nezostane: zaplatím dlh na prenájme a ďalšie omeškané platby. V konečnom dôsledku by sa tak veľká časť poskytnutých peňazí štátu vlastne vrátila. Podniky, ktoré skrachujú, už štátu nezaplatia nič.“

Za najťažšie považuje čakanie: „Každý mesiac je o trochu ťažšie zaplatiť účty a netuším, ako dlho si ešte môžem požičiavať. Až keď budeme môcť aspoň čiastočne otvoriť, zistíme, či bude Next Apache pokračovať. Alebo bude náš dlh taký veľký, že to nebude dávať zmysel.“

Foto: TASR/AP Photo/Michael Probst

Aj tak sa teší na letnú sezónu. Pripravuje sa, že bude musieť všetko robiť sám. Pre Bena je útechou, že sa v kaviarni raz za čas zastavia zákazníci, ktorí tam zvykli chodiť, a ponúkajú rôzne typy podpory.

Každé ráno vezme deti do kaviarne, kde si spolu urobia úlohy, vybehnú do záhrady a poobede sa vymení s manželkou, ktorá je na homeoffice. „Vďaka deťom máme rutinu a tá nás drží. Aj by sme sa pustili do prerábky kaviarne, no nemáme peniaze. Sme zdraví, moja žena o prácu neprišla, trošku si privyrobím učením angličtiny a mám priateľov, ktorí sú ochotní pomôcť mi ľudsky aj finančne. Vďaka kaviarni máme kam ísť ,zmeniť vzduch‘. Vnímam to tak, že nie každý má takéto šťastie. Nemôžem a nechcem byť negatívny.“

Keď štiavnický anjel zase rozprestrie krídla

Kaviareň Archanjel priťahuje stabilnú komunitu miestnych a aj návštevníkov Banskej Štiavnice už jedenásty rok. Majitelia Ina a Juraj Mĺkvi prijali situáciu v marci 2020 ako dar a čas zastaviť sa. „Užívali sme si dlhé dni v tichu a v pokoji prírody. Behali sme s deťmi po kopcoch a bez plánov si užívali prichádzajúcu jar.“

Tak ako mnohí ďalší sú úplne zatvorení už mesiace. Zamestnanci sa postupne časom zariadili tak, „aby prežili“. Našťastie mal Archanjel silnú letnú sezónu, vďaka ktorej zvládol zimu. No už je v situácii, že jeho úspory na ďalšie obdobie nestačia.

„Podpora od štátu je minimálna, preto sa musíme podporovať navzájom. Od štátu nič neočakávame. Berieme akékoľvek brigády, ktoré prichádzajú, a snažíme sa stať sebestačnými.“

Ako bude situácia vyzerať o rok, si nedovolia predpovedať. „Archanjel je pre nás ako naše prvé dieťa. Žijeme a budujeme ho spolu s našimi štamgastmi jedenásty rok. Veľmi si želáme prežiť s nimi ďalších jedenásť rokov.“

Foto: Archív Archanjel caffe bar

Archanjel je lokálny podnik a pre Inu a Juraja sú ich hostia ako vlastná rodina. Často na nich myslia a predstavujú si, ako zvládajú svoje bubliny. Banská Štiavnica sa zmenila na mesto duchov a aj im najviac chýbajú stretnutia. „No dostávame krásne správy, ako sa všetci tešia, keď Archanjel opäť rozprestrie krídla. My sami sme v bubline s najbližšími priateľmi, pomáhame si a tešíme sa, že sa máme navzájom. Napriek všetkému cítime radosť zo života a túto situáciu vnímame ako príležitosť nahliadnuť hlboko do seba.“

Najťažšie je pre nich sledovať výmeny názorov, ktoré sú občas veľmi neláskavé. „Cítime, ako sa ľudstvo od seba vzďaľuje,“ hovorí Ina a zakončuje: „Ako každému z nás, toto obdobie prinieslo veľa otázok aj odpovedí. Všadeprítomný strach a neistota, nedostatok financií – to všetko berieme ako skúšku. Je len na každom z nás, ako a s čím z toho vyviazneme.“

Špeciálne vyhradenú finančnú pomoc pre tých, ktorých zasiahla koronakríza, poskytuje ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny cez portál www.pomahameludom.sk. Od februára 2021 ministerstvo výšku pomoci zvyšuje. Kým doteraz poskytovalo podporu vo výške osemdesiatich percent z celkovej ceny práce, po novom štát preplatí zamestnávateľovi sto percent mzdových nákladov na zamestnanca vrátane odvodov – maximálne však 1 100 eur na zamestnanca. Pri príspevku v závislosti od poklesu tržieb sa toto rozpätie mení z 270 – 810 eur na 330 – 870 eur. Paušálny príspevok na náhradu straty príjmu pre samostatne zárobkovo činných a eseročky s jednou osobou sa zvyšuje z 315 na 360 eur za mesiac.
Aj keď výška pomoci rastie a Ministerstvo na stránke uvádza, že celý proces schvaľovania „sme zjednodušili, aby sme žiadateľom vyplatili príspevky čo najskôr“, zorientovať sa v spleti písmen a čísel, ktoré označujú jednotlivé schémy pomoci, a tiež splniť podmienky nemusí byť jednoduché.

Odporúčame