Farmár, bankár a mediálny magnát

Čo to urobil Boh, keď stvoril vesmír a túto planétu? A potom živé tvory a ľudí? Nič nepochopiteľné, len začal ako prvý podnikať. A hneď vo veľkom.

V USA vznikol nedávno dokument, ktorý predstavuje podnikateľov trochu inak, ako ich poznáme z bežných rečí. Stereotypy typu „držgroši, vykorisťovatelia či ľudia bez zábran“ dostávajú vo filme Povolanie podnikateľ riadnu otcovskú. Základným argumentom, prečo podnikatelia nie sú tí, pre ktorých sa chudobne, ale naopak, je ten, že sú to práve títo ľudia, ktorí vytvárajú nové hodnoty a pretvárajú túto zem.

Call of Etrepreuner (Povolanie podnikateľ) nakrútil americký Acton Institute. Vo filme obhajujú podnikanie známy konzervatívny filozof a diplomat Michael Novak či autor Wealth and Poverty George Gilder. Nie sú však jediní, kto v dokumente zastáva názor, ktorý potláča negatívne vnímanie podnikateľov. Kňaz, spisovatelia a vedci sa zapájajú do argumentácie v prospech ľudí, ktorí riskujú často celý svoj majetok, len aby skúsili prísť s niečím novým.

Ameriku objavili finanční inžinieri
Film ilustruje povolanie byť podnikateľom najprv na farmárovi Bradovi Morganovi z Michiganu, ktorý predáva mlieko. Klasika. Na trhu však prerazí neskutočnou inováciou. Hnoj zo svojich kráv začne využívať na výrobu kompostu, nie však obyčajného. Najme si odborníka, ktorý mu poradí, ako produkt vylepšiť. Z kravského hnoja sa stáva biznis za viac ako milión dolárov ročne.
Frank Hanna vyrastal odmalička v biznise. Je finančný analytik v New Yorku. Pre väčšinu ľudí je takýto človek stelesneným toho najnudnejšieho, najzbytočnejšieho a najsnobskejšieho pracovníka. Hanna však vysvetľuje, akú úlohu zohrali finanční inžinieri v dejinách.

Na začiatku éry moreplavcov bolo veľmi nákladné zrealizovať plavbu smer Amerika. Množstvo lodí sa potopilo. Nikto nechcel financovať takéto plavby, keď riziko stroskotania bolo privysoké. Jedine bohaté rody či králi mohli zafinancovať plavby. Takéto šťastie mal aj Kolumbus. Naďalej však bolo nemysliteľné, aby sa do Novej zeme vybrali ľudia hromadne. Až kým si „niekto“ nesadol a nevypočítal, koľko by bolo treba moreplavcov, ktorí by sa spojili a riziko potopenia rozdelili medzi sebou. Títo inžinieri vymysleli základy poistenia, na základe čoho mohli kolumbovia vyplávať s vedomím, že o straty sa delia s ostatnými.
Podobne fungujú pôžičky a úvery, bez ktorých by podnikatelia nikdy nevkročili do sveta inovácií, nových riešení, a bez ktorých by nikdy nevyrástol New York.

Podnikateľský príbeh tretej persóny je najemotívnejší. Jimmy Lai vyrastal v Číne, prežil nástup Mao-c-Tunga, ktorého režim zhabal jeho rodine majetok. Boli bohatí, a tak mali smolu. Sedemročný Jimmy neskôr nosil batožinu na stanici v Kantone. Napokon presvedčil mamu, aby mohol ako jedenásťročný utiecť do Hongkongu. Podarilo sa a začal nový život. Po dlhých rokoch sa stal úspešný podnikateľ. Po krvavých udalostiach v Pekingu predal sieť svojich obchodov a vstúpil so mediálnej branže. „Mohol som zarábať peniaze, ale čo by som z toho mal? Takto budem radšej prinášať ľuďom informácie, vďaka ktorým sa budú môcť rozhodovať a rozhodovanie znamená slobodu.“ Tú Lai nevidel práve v krajine, z ktorej utiekol. Založil spoločnosť Nextmedia a denník Apple.

Svätý podnikateľ?
Reverend Robert Sirico vo filme hovorí o podnikaní ako o činnosti, ktorá vyžaduje cnosti. Dokonca aj tie duchovnejšej podstaty ako trpezlivosť, vytrvalosť a pri ťažkostiach a krízach aj vieru. Filmu možno vyčítať trochu čierno-biele zobrazenie cirkvi, ktorá sa podľa filmu vo väčšine prípadov vyjadruje proti podnikateľom, čím má brániť chudobných.

Povolanie podnikateľ je natočený profesionálne. I keď by si ho mnoho jednoduchších ľudí iste neosvojilo (napríklad Ľuptákovi robotníci), ponúka zaujímavý pohľad na podnikateľov. Samozrejme, príbehy troch ľudí sa skončili úspechom, ale to nebráni, aby nebola zrejmá hlavná myšlienka: Podnikanie je užitočné, náročné a automaticky neprináša ochudobňovanie druhých. Pri podnikaní sa vytvárajú nové hodnoty a možnosti, a preto závisí výhradne od ľudí, ako naplnia povolanie zlepšovať tento svet. Aj podnikaním.

Film objavilo u nás osem mladých ľudí, ktorí tvoria Central European Business and social Initiative. Na vlastné náklady dali dokument nadabovať v štúdiu Lux, a tak sa dielo dostane najmä medzi študentov po celom Slovensku.

Trailer si môžete pozrieť tu

Pavol Rábara

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo