Blog 12. január 2021

Morálne dilemy: Sterilizácia

zastolom.sk
zastolom.sk
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

zastolom.sk

Morálne dilemy: Sterilizácia

Mohla by byť sterilizácia morálne prípustná v prípadoch, keď je tehotenstvo veľkým rizikom pre ženu, teda by bol zásadne ohrozený jej život? Poznám prípad rodiny - majú 2 deti, veľký dom a radi by mali detí viac. Obe rodila cisárskym rezom, lebo vzhľadom na jej panvu inak rodiť nemôže. Aj vzhľadom na iné komplikácie ďalšie tehotenstvo by nemusela prežiť. Bola by v takomto prípade sterilizácia morálne prípustná?

 

Chápem, že takéto rozhodovanie musí byť pre ženu, ktorej život je v nebezpečenstve, a jej blízkych veľmi ťažké. Pozrime sa na to, čo je v takej situácii dobré. Jednou zo základných zásad pre dobrý život je, že účel nesvätí prostriedok. Aby teda bol náš akýkoľvek skutok dobrý, musí byť dobrý nielen náš úmysel, ale aj to, čo robíme na jeho dosiahnutie. Keby som klamal hoci aj preto, aby som zachránil život iného človeka, alebo keby som kradol preto, aby som dal almužnu, takéto skutky by neboli dobré, pretože to, čo robím, je samo osebe zlé (klamem alebo kradnem).

Sterilizácia, hoci ňou aj sledujem dobrý cieľ, ktorým je ochrana života, je nezvratný chirurgický zásah do organizmu. To, čo sa pri ňom deje z morálneho hľadiska, nám hovorí jeho bezprostredný cieľ, ktorým je odstránenie zdravého orgánu, príp. orgánov alebo aspoň poškodenie ich fungovania. Ide teda o zmrzačenie. Lekár aj „pacientka“ môžu mať dobrý úmysel, ale zlé je to, čo sa pri sterilizácii robí. 

Pritom sa ani nemusíme odvolávať na učenie Cirkvi. K takýmto záverom môže dôjsť aj úprimne zmýšľajúci neveriaci, resp. „osvietený pohan“, akým bol Aristoteles. Základy takéhoto morálneho uvažovania nájdeme práve u neho. Ak by sme si predsa chceli vypočuť učenie Katolíckej cirkvi k tejto otázke, stačí si prečítať body 80 – 81 encykliky Veritatis splendor Jána Pavla II. Tie hovoria, že existujú skutky, ktoré sú zlé „vždy a samy osebe“. Sú morálne neprípustné bez ohľadu na konajúceho, jeho úmysly a okolnosti skutku. Medzi ne patrí aj „všetko, čo narúša celistvosť ľudskej osoby, ako okypťovanie...“ 

Ak teda chceme konať dobre a prežiť dobrý a šťastný život, treba k dosiahnutiu tohto dobrého cieľa voliť dobré prostriedky. Tými budú v prípade ochrany života ženy, ohrozenej ďalším tehotenstvom, napríklad prirodzené metódy plánovania rodičovstva alebo medicínske riešenie príčiny problému – teda liečenie poškodených orgánov, ktoré by boli ohrozené tehotenstvom.

Foto: pexels.com

Samuel M. Peter Lovás OP

Blog Zastolom.sk vychádza v spolupráci s denníkom Postoj, pripravuje ho občianske združenie Slovenská asociácia kresťanských rodín (SAKRO). Našu činnosť môžete podporiť nákupom v našom eshope alebo finančným darom.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0