Blog 12. december 2020

Ako čítať stanovisko Konferencie biskupov Slovensku k očkovaniu proti Covid-19? 

Matúš Hagara
Matúš Hagara
Myslím si, že existujú tri pohľady na interpretáciu stanoviska biskupov: etický, pastoračný a politický.
Myslím si, že existujú tri pohľady na interpretáciu stanoviska biskupov: etický, pastoračný a politický.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Matúš Hagara

Ako čítať stanovisko Konferencie biskupov Slovensku k očkovaniu proti Covid-19? 

Všimol som si, že stanovisko biskupov vyvolalo rôzne reakcie: niektorí si myslia, že biskupi podľahli sprisahaniu; iní biskupov kritizujú a myslia si, že sa unáhlili; iní sa s biskupmi stotožňujú a zdieľajú ich stanovisko; a nájdu sa aj takí, čo nekriticky oslavujú.

Myslím si, že existujú tu tri pohľady na interpretáciu stanoviska biskupov: etický, pastoračný a politický.

1. Z etického hľadiska chceli biskupi ľudí usmerniť vo svedomí, že v záujme ochrany zdravia sa môžu dať zaočkovať za určitých okolností dokonca aj vtedy, keby je vakcína v nejakom vzťahu k potrateným deťom (v zmysle pri laboratórnych testoch alebo pri výrobe boli použité bunkové línie z potratenych detí). Musí však ísť o materiálnu, nepriamu/sprostredkovanú, vzdialenú účasť na samotnom potrate. Čiže ak bežný človek chce chrániť zdravie svoje a svojej rodiny, a nemá na výber medzi eticky dobrou a zlou vakcínou, môže sa dať zaočkovať aj eticky nesprávne vyvinutou vakcínou pri náležitom odmietnutí potratu.

Čo možno tomuto stanovisku vytknúť? Dať sa zaočkovať takouto „zlou“ vakcínou by mala byť posledná možnosť. V prvom rade by mali biskupi vyzývať politikov a kompetentné autority, aby vôbec nekupovali vakcíny z potratených detí (v zmysle problémového použitia bunkových línií), o ktorých bezpečnosti navyše nie je ani samotný výrobca úplne presvedčený. V druhom rade by mali vyzvať ľudí, aby sa občiansky angažovali a tlačili na politikov s požiadavkou kvality, bezpečnosti a etiky pri nákupe vakcín. Okrem toho používanie eticky zlej vakcíny má byť iba dočasná záležitosť, kým sa neobjaví alternatíva. Tieto akcenty som v stanovisku nenašiel.

Výroky ako „boj proti nemorálnym praktikám v biomedicínskom výskume a farmaceutickom priemysle sa nesmie viesť na úkor spoločného dobra a najohrozenejších členov spoločnosti“ sú síce pravdivé, no môžu niektorých ľudí vyzývať k tichej akceptácii neetických postupov pri vývine vakcín.

Hoci je vakcína veľmi potrebná pre verejné zdravie, nemali by sme sa uspokojiť s etickým minimalizmom, teda čo je ešte znesiteľné pre katolícku morálku.

2. Dostávame sa k pastoračnému hľadisku. KBS vidí, že mnohí veriaci sú pomýlení, zmätení, zneistení konšpiračnými teóriami a falošnými správami. Jednoducho nevedia, kde je pravda a koho nasledovať. Nie je v poriadku, keď sú vedecké autority s formovaným svedomím nahrádzané pochybnými autormi na konšpiračných weboch, či sebapasovanými odborníkmi bez náležitého vzdelania.

Na druhej strane mediálne výstupy, aké sprostredkovala TV LUX v relácii Jeden na jedného s Prof. Glasom, ktorý čachroval s pojmom ťažký hriech ako mu prišlo, prirovnával vakcínu k narodeniu Božieho Syna, pomaly by všetkých povinne zaočkoval, a karhal ľudí, ktorí sa obávajú o kvalitu vakcíny a preto sa hneď nehrnú do očkovania...no, nemyslím si, že toto je najlepšia komunikačná stratégia.

Navyše úplne tragicky popisovať ako tu zomierajú milióny mŕtvych na Covid (zomrelo viac ako 1,5 mil. ľudí) je trošku skresľujúce, keďže len od začiatku tohto roka bolo potratených viac ako 40 mil. nenarodených detí, takmer 7,8 mil. ľudí zomrelo na rakovinu, takmer 4,75 mil. ľudí zomrelo na fajčenie cigariet, pri autohaváriách zomrelo takmer 1,3 mil. ľudí a spoločnosť to veľmi nerieši. Každá smrť je tragédia a mali by sme snažiť ochraňovať život, no v konečnom dôsledku stojí otázka tak, či veríme alebo neveríme v život večný.

Omnoho presvedčivejší výkon predviedol morálny teológ Ján Viglaš. Z jeho odpovedí jasne vidno, že nepotrebuje čarovať s pojmami spôsobom, aby nejako urobil dojem. Morálnej problematike rozumie a kompetentne odpovedá. Rozhovor s ním odporúčam.

3. Politický rozmer. Je zrejmé, že čoraz väčšia časť populácie neverí vláde a štátnym autoritám. Nemusíme teraz nutne riešiť, kto za to môže, hoci z čítania denných správ a komunikácie členov vlády môžete tušiť. Táto nedôvera spojená so psychologickou, sociálnou, či ekonomickou frustráciou vedie ľudí k protestom, nerešpektovaniu opatrení a svojvoľnému správaniu.

KBS si uvedomuje, že situácia je veľmi vážna: nemocnice nemajú dostatok zdravotníkov, ekonomika je v recesii, medziľudské vzťahy trpia, deti nechodia do škôl, a niektoré segmenty života akoby neexistovali. Vakcína by bola účinným riešením. Lenže aj keď vakcína príde a ľudia sa nebudú chcieť dať zaočkovať, pandémia bude pretrvávať. KBS súc si vedomá svojej autority u časti katolíkov prichádza vláde na pomoc, aby to nebolo ešte horšie než je teraz.

Zo strany KBS je to pomerne veľkorysý krok vzhľadom na to, že vláda s krízovým štábom zatvárali veľmi necitlivým spôsobom kostoly a obmedzovali náboženskú slobodu aj vtedy, keď na to nebol dôvod. Vláda by si to mala vážiť a najmä priemiér Igor Matovič, ktorý tu konštantne šíri chaos a hrozí mu, že ho ulica vyštve z Úradu vlády, ak nezmení svoje správanie.

Ak ste sa dočítali až sem, povedzte, dali by ste sa zaočkovať proti Covid-19?

Odporúčam:

Stanovisko Konferencie biskupov Slovenska k očkovaniu proti COVID-19

https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20201208009

Relácia TV LUX

https://www.youtube.com/watch?v=-dFW4FgITX8

Postoj: Vakcíny a bioetika/ Očkovanie je oveľa viac pro-life ako jeho odmietnutie

https://www.postoj.sk/.../ockovanie-je-ovela-viac-pro...

Foto: Hlavný denník

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0