Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Naše školy Rodina
25. november 2020

Domáce úlohy

Keď rodičia chránia deti, a to dokonca aj pred ich povinnosťami

Je prirodzené, že rodičia chránia svoje deti. Nejeden si preto sadne večer nad zošity svojho potomka a robí mu domáce úlohy.

Keď rodičia chránia deti, a to dokonca aj pred ich povinnosťami

Ilustračné foto, TASR - Roman Hanc

Pomôžte s domácou úlohou, nerozumieme jej. V súčasnosti sa sociálne siete stali aj akýmisi poradňami a to ani nie tak pre školákov, ako skôr pre ich rodičov. Namiesto toho, aby doma spolu s deťmi hľadali spôsob, ako problém vyriešiť alebo ako hľadať informácie na internete, hľadajú na weboch hotové riešenia.

„Učitelia robia domáce úlohy pre rodičov,“ sťažuje sa jeden z nich na počet úloh, ktoré si jeho dieťa, žiak na prvom stupni základnej školy, prinieslo domov. Je prirodzené, že rodič chráni svoje dieťa. Čo však rodič svoje dieťa naučí, keď ho chráni ešte aj pred jeho vlastnými povinnosťami a zodpovednosťou?

Rodičia niekedy robia za deti pri ich vzdelávaní skutočne nadprácu. Uvedieme dva príklady z obrovského množstva, ktoré sme na sociálnych sieťach našli len za posledný týždeň. Zúfalá matka hľadá pomoc ostatných žien na fóre: „Žienky, prosím o pomoc, mne to dnes extra nemyslí. Syn má za úlohu zo slovenčiny vytvoriť päť veršíkov na slovo pyšný.“ Samozrejme, básničky sa len tak sypali. Učiteľ, ktorý by uveril, že autorom tých veršov je malý tretiak, by musel nie prižmúriť obe oči, ale ich na celú vyučovaciu hodinu rovno zavrieť.

Druhým príkladom je úloha pre štvrtákov z prírodovedy. „Zisti, ako sa volá rastlina, ktorá má rovnaký názov ako jeden zo živočíchov žijúcich na poli.“ Ďalšia matka prosí o pomoc na webových fórach. Na prvý pohľad nie najjednoduchšia otázka pre štvrtákov. Lenže odpovede ostatných rodičov odhalia, že to bolo oveľa jednoduchšie, ako by sa zdalo. „Prosím vás, keby ste pozreli na tú stranu v učebnici ako celok, tak by ste si mohli všimnúť, že v úlohe nad tým žiaci porovnávajú králika a zajaca. Takže ide o rastlinu králik biely,“ navádza na správnu odpoveď ďalší rodič, ktorý upozorňuje, že na tej istej strane je dokonca krátky článok, v ktorom sa spomína aj táto rastlina.

Dostáva úlohu rodič alebo žiak?

Ani niektorí rodičia si neodpustia poznámku, prečo nenechajú deti rozmýšľať, aby prišli na odpoveď samy. „Mám otázku. Túto úlohu dostal rodič alebo žiak? Chceme naučiť naše deti samostatnosti? Štvrták už dokáže hľadať na internete informácie, mal by vedieť už čítať text s porozumením. Drvivá väčšina odpovedí je v učebnici. Ja by som svojej dieťa učil v prvom rade vyhľadať si informácie svojpomocne,“ odpisuje jeden z rodičov. Pridáva sa k nemu aj ďalší otec: „Súhlasím, dnes deti vedia využívať počítač, internet, skype či facebook, ale nedokážu vyhľadávať informáciu. Nedokážu ju správne vyhľadať, vytiahnuť to, čo je dôležité a podstatné,“ dodáva. A tým, že rodič bude dieťaťu stáť za chrbtom a doslova vypĺňať odpovede priamo pred ním, nijako mu nepomáha, je to skôr medvedia služba.

„Rodičia týmto spôsobom deťom skôr škodia, ako pomáhajú. Potom na hodinách, ale aj v živote, majú problémy. Pýtam sa, dokedy budú domáce úlohy a prípravu na vyučovanie robiť za ne, dokedy sa to vôbec takto dá,“ povedala pre Postoj učiteľka na prvom stupni Eva Dávidiková, ktorá pôsobí na základnej škole v Jasenovom pri Rajci.

Typickým príkladom, kde sa rodič realizuje namiesto svojich detí, sú rôzne projekty či prezentácie. „Dcérka tretiačka mala urobiť projekt o ročných obdobiach. Chápala som to ako úlohu pre ňu a nechala som ju, nech si sama vymyslí, ako to má vyzerať. Bavilo ju to, robila na tom celý víkend. Kreslila, maľovala, lepila. V pondelok sa vrátila zo školy s plačom,“ spomína na nepríjemnú skúsenosť svojej dcéry Veronika zo Žiliny. „Dcéra povedala, že ju deti vysmiali, že jej práca je najškaredšia. Ostatné projekty boli vypracované do dokonalosti, robili ich totiž rodičia. Učiteľke muselo byť jasné, že to tie deti nerobili. Vyhlásila, ktoré projekty boli najlepšie, dcérkin sa medzi ne nedostal. Ani ju len nepochválila za snahu, keďže jediná na tom robila sama. Aké ponaučenie si z toho dieťa asi odnesie?“ nechápe matka.

Rodičia majú v súčasnosti na svojich pleciach skutočne veľa. Starostlivosť o deti, o domácnosť, práca často do neskorých hodín, po práci pomáhať deťom s učením. Vypracovať za nich úlohu je jednoduchšie a hlavne rýchlejšie, ako dieťaťu vysvetľovať a ukazovať, ako sa dopracovať k správnemu výsledku.

Tento časový stres môže vyústiť až do nepriateľského postoja voči škole a jej učiteľom. Aký príklad tým dajú deťom, ani netreba podrobnejšie opisovať. „Domáca úloha je hanbou učiteľa,“ vyhlásila rezolútne v internetových diskusiách o zmysle domácich úloh jedna z matiek. Podľa nej je úlohou školy a učiteľov, aby deti naučili všetko počas riadneho vyučovania. Dieťa má prísť domov si od školských povinností oddýchnuť. „Ja keď nemám čas a nervy na tie úlohy, jednoducho synovi všetko nadiktujem a máme to raz -dva. Je to len formalita,“ pridáva sa k odporcom úloh ďalší rodič.

Inzercia

Rodičia nemajú čas učiť sa s deťmi

V minulosti sa o zmysle domácich úloh veľa nediskutovalo. V súčasnosti však už na ich zmysel existuje množstvo názorov a vedú sa o nich odborné diskusie. Niektorí odborníci tvrdia, že pomáhajú deťom lepšie si zapamätať nové učivo. Iní sa zase odvolávajú na radikálne zmeny v spoločnosti, rodičia sú zaneprázdnení, chodia domov z práce neskoro večer a domáce úlohy tak negatívne ovplyvňujú napätie medzi rodičmi a deťmi. V diskusiách padol aj názor, že na prvom stupni základných škôl by domáce úlohy byť ešte nemali a za vzdelávanie by mala byť výlučne zodpovedná škola.

Okrem toho podľa odborníkov na školstvo môžu domáce úlohy prehlbovať vedomostné rozdiely medzi žiakmi, pretože niektoré rodiny deťom doma pomáhajú a niektoré nie. Aj keď argument tohto typu – nedávajme deťom úlohy, aby šikovné deti neboli ešte šikovnejšie, veď ako k tomu prídu tie menej zdatné, vyznie skutočne zvláštne. Prečo by sme mali potierať niečo také prirodzené, ako sú vedomostné rozdiely medzi žiakmi? Teraz pre tento ušľachtilý rovnostársky cieľ zakážeme šikovnejším deťom, ktoré rady čítajú a zaujíma ich napríklad prírodoveda, aby si doma otvorili učebnicu z čisto osobného záujmu aj o tridsať strán dopredu? Veď čo ak sa pritom niečo naučí a predbehne svojich spolužiakov...

Vlani sa na Slovensku robil prieskum o ideálnom učiteľovi medzi žiakmi druhého stupňa základných škôl a stredoškolákmi a rodičmi. Realizoval ho Komenského inštitút, ktorý okrem iných tém zisťoval aj vzťah k domácim úlohám. Nikoho zrejme neprekvapí, že názor žiakov sa výraznejšie odlišoval od postoja rodičov.

Podľa výsledkov až 85 percent žiakov považuje za ideálneho učiteľa takého, ktorý nezadáva domáce úlohy. Viac ako polovica rodičov (57 percent) naopak očakáva od dobrého učiteľa, že bude svojim žiakom domáce úlohy dávať. Takže takmer necelá polovica rodičov si o domácich úlohách myslí svoje a podľa reakcií na sociálnych sieťach si mnohí z nich nedávajú servítky pred ústa pri názore na učiteľov ani pred svojimi deťmi.

S názorom, že na prvom stupni by sa mali deti vzdelávať len v škole a doma oddychovať, nesúhlasí ani učiteľka Eva Dávidiková. „Na prvom stupni by sa rodičia určite mali dieťaťu venovať a dohliadať naň. Podľa mňa dieťaťu v tomto veku dlhšie trvá, kým sa samo dokáže pripraviť na ďalší deň. Postupne časom by však mal rodič podporiť samostatnosť dieťaťa v príprave na vyučovanie. Ale aj v takom prípade musí rodič skontrolovať, či to dieťa zvládlo,“ myslí si.

Podľa nej domáce úlohy majú svoj zmysel. Vďaka nim rodičia podrobnejšie vidia, čo deti v škole preberajú, čo sa potrebujú doučiť a čo je nutné si precvičovať častejšie. Priznáva však, že niekedy je toho učiva podľa osnov veľa a preto učiteľ zadá domácu úlohu. „Ak dieťa alebo vyučujúci nestíha, zvykne sa zadávať domáca úloha,“ dodáva. Veď v triede nie sú rovnako šikovné deti. Keď chce učiteľka slabšie dieťa na hodine povzbudiť a chvíľu sa mu venovať individuálne, zrejme nestihne všetko, čo za tú hodinu stihnúť mala. Preto je úplne legitímne, že si deti niečo precvičia aj doma.

Neukazujme deťom skratky

Ako sme už spomínali, mnohí rodičia sa sťažujú, že majú toho veľa a keď prídu z práce domov, už nemajú čas a ani energiu riešiť s deťmi ich povinnosti do školy. „Rodičia by sa mali deťom, ktoré sú len na prvom stupni základnej školy, venovať. Tie deti sa musia naučiť veľa vecí, ktoré budú potrebovať celý život a veľa z tých vecí je pre ne v tomto veku nových,“ vysvetlila Dávidiková. „Je hanbou rodiča, keď si nevie nájsť čas na svoje vlastné dieťa. Chápem aj to, že prídu z práce unavení a majú toho veľa, ale ich dieťa a jeho budúcnosť za to stojí,“ zdôraznila.

Rodič nemusí dieťa učiť fakty. Na to tu máme školy. Ale prístup k svojmu vzdelaniu doma určite odpozerá. Keď mu namiesto poctivej práce nad úlohami ukážeme skratky, keď náročnejšie povinnosti vypracujeme za nich, čomu ich naučíme? Že dať napísať diplomovku svojmu kamarátovi predsa nie je žiadna tragédia?

Odporúčame