Pre poriadok uvediem aj mená týchto kardinálov: je to Robert Sarah z Guiney, Carlo Caffarra a Camillo Ruini z Talianska, Baselios Cleemis z Indie, Paul Cordes a Joachim Meisner z Nemecka, Dominik Duka z Českej republiky, Antonio Varela zo Španielska, Willem Eijk z Holandska, John Onaiyekan z Nigérie a Jorge Urosa z Venezuely. (Editorom knihy je nemecký kánonický právnik p. Winfried Aymans.)
Kniha síce nie je dlhá – má len 128 strán – no i tak sa podľa môjho názoru nie je možné venovať v recenzii príspevku každého jedného z kardinálov. Preto sa sústredím len na jeden: „Príprava na manželstvo v sekularizovanom svete“, ktorého autorom je Robert Sarah (na foto).
Dôvody mám na to dva: po prvé, kardinál Sarah sa ukázal ako jedna z najdôležitejších postáv v Cirkvi – zvlášť na tohtoročnej synode – a po druhé, jeho esej vynikajúco definuje to, čo sa v rámci diskusií na synode vynorilo ako kľúčový bod, ktorý si na konci mesiaca určite nájde cestu do záverečných inštrukcií, nech už budú akékoľvek: lepšia príprava na manželstvo.
Sarahov význam (ako aj sila jeho písomného prejavu) sa čiastočne odvíja od jeho osobnosti a čiastočne od jeho postu prefekta vatikánskej Kongregácie pre Boží kult a správne vysluhovanie sviatostí. Čo je dikastérium, ktoré dozerá na katolícku prax asi vo všetkých oblastiach, ktorým sa synoda venuje.
Ako vedúci katolícky predstaviteľ afrického národa, v ktorom je 85 percent moslimov, preukázal Sarah pozoruhodnú odvahu, keď otvorene hovoril na obranu katolicizmu a náboženskej slobody. Je jedným z tých, čo nemajú veľa trpezlivosti s hlupákmi, ako keď napríklad Pan Ki-mun vyzval africké národy, aby odvolali všetky diskriminačné zákony týkajúce sa homosexuality.
Kardinál Sarah označil prejav generálneho tajomníka OSN za „hlúpy“ a otvoril tému dôležitú preňho i pre všetkých afrických kresťanov: že západné elity pretláčajú v Afrike takzvané „progresívne“ hodnoty násilím a nemajú pritom problém používať peniaze na rozvojovú pomoc ako donucovací prostriedok.
Podľa kardinála Saraha západné elity pretláčajú v Afrike takzvané „progresívne“ hodnoty násilím a nemajú pritom problém používať peniaze na rozvojovú pomoc ako donucovací prostriedok.Zdieľať
Svoju esej v knihe Jedenásti kardináli hovoria o manželstve a rodine začína Sarah citátom z Chestertona: „Ak odstránime nadprirodzené, zostane nám len neprirodzené“. Sarah parafrázuje: „Ak pravdu o človeku zjavuje len Kristus, potom keď ho odmietneme, prestávame chápať ľudskú prirodzenosť.”
Písomný výstup niektorých hierarchov sa občas podobá na homílie farárov, ktorí principiálne odmietajú pripraviť sa vopred, potom sa počas reči stratia vo vlastných myšlienkach a skončia pri heslách a banalitách. Sarah však svojou priamočiarosťou a jasnosťou takmer šokuje. Pripúšťa, že v každom národe sú existenciálne ťažkosti, ktoré ovplyvňujú snúbenecké páry, no so zvláštnym pohŕdaním hľadí na západný libertinizmus, pri ktorom väčšina mladých ľudí „už vôbec nevie, čo je to manželský život.“
Príprava na manželstvo sa preto musí začínať na začiatku. Perspektívni ženích a nevesta musia podstúpiť sanatio, dôkladné očistenie svojho prístupu k záväzku. Tento proces nie je nič menej než obnovenie „prirodzenosti muža a ženy“.
Je nepríjemnou skutočnosťou, že sa obrana kresťanského manželstva často vykresľuje ako slepá bigotnosť. Táto výčitka čiastočne pramení z mediálneho skreslenia, čiastočne však aj z toho, ako bigotní kresťania bojujú zo svojich zákopov. Robert Sarah bigotný nie je. Práve naopak, a to v progresívnych kruhoch spôsobuje nekonečnú frustráciu. Stačí sa opýtať kardinála Waltera Kaspera.
Sarah chce, aby manželskí katechéti začínali na pevnej pôde prirodzeného zákona: komplementarita muža a ženy, účel ľudskej prirodzenosti. Moderné páry žiadajúce o manželstvo si často so sebou prinášajú postoje, na ktorých treba vlastne vykonať exorcizmus. Preto je potrebné upriamiť ich pozornosť na veci, ktoré sú populárnej kultúre cudzie: odriekanie a sebaobetovanie. Každá neochota pozrieť sa hneď na začiatku ťažkej pravde priamo do očí povedie neskôr ku katastrofe.
Málokto si asi myslí, že by mala byť manželská príprava nepríjemným zážitkom, no možno to tak musí byť. Čas hýčkania je dávno preč. Málokto si asi myslí, že by sa manželská príprava mala sústrediť na obrátenie, no mala by sa. Neverectvo musí prestať. Podľa Saraha autentická príprava na manželstvo
musí prejsť cez všetky fázy: uzdravenie ľudskej lásky, obrátenie sa k autentickej manželskej láske, otvorenosť voči modlitbe a Božej milosti, úmysel prijať sviatosť, ktorá bude skutočným prostriedkom spásy a svätosti. Musí sa snažiť pripraviť budúcich manželov čo najlepšie, neuspokojiť sa len s minimom nevyhnutným pre platnosť manželstva.
Tento kňaz nemá záujem vidieť viacej anulácií, nehovoriac už o rozvodoch. Nech už zo synody vzídu akékoľvek praktické disciplinárne smernice, dúfajme, že sa nájdu kňazi a manželskí poradcovia, ktorí budú pod vedením Ducha Svätého schopní prebudiť ťažkú lásku, ktorú Sarah odporúča.
Na konci svojej eseje uvádza kardinál Sarah myšlienky o témach manželského života a o jeho sviatostnej povahe.
V prvom prípade kardinál otvorene hovorí o interakcii manželov s ich rodičmi, čo odporúča, no v tejto súvislosti radí i opatrnosť pri zasahovaní. Robert Sarah usvedčuje z nepravdivosti každé tvrdenie, že celibátnik nedokáže skutočne chápať dynamiku manželského života. V celej eseji je najčastejšie citovaným expertom sv. Ján Pavol II.
Všetko toto vyvoláva len jednu malú pochybnosť. Nie je pravda, že by mladé snúbenecké páry nedokázali pochopiť reálny význam manželstva či prijať jeho skutočné výzvy. Dokážu to, a synodálni otcovia by sa to mali dozvedieť. Koľkí kňazi však majú múdrosť Roberta Saraha a jeho schopnosť dať rozumnú radu? Ktovie? Ak budú kňazi čítať jeho svedectvo – a svedectvo jeho desiatich spolubratov v knihe Jedenásti kardináli hovoria o manželstve a rodine – budú vedieť oveľa lepšie viesť páry k prijatiu radostí manželského života.
Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a členom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc Cirkvi v núdzi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho kniha The Compleat Gentleman (Ako byť dokonalým gentlemanom) je k dispozícii v audio formáte aj ako aplikácia pre iPhone.
Pôvodný text: A School of Conjugal Life, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (CC BY 2.0).
Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.