Minister Maďarič o kauze Bernini: Nešlo len o lajdáctvo

Minister Maďarič o kauze Bernini: Nešlo len o lajdáctvo

S ministrom kultúry Markom Maďaričom o kauze Bernini: o jeho podozreniach z trestného činu pri predaji busty, ako aj o tom, či by ju chcel kúpiť.

Predaj a vývoz busty pápeža Pavla V. od Berniniho je najväčšia kultúrna kauza v dejinách Slovenska, ktorá začiatkom leta zaujala celý svet. Desaťročia bola vo vlastníctve výtvarníka Ernesta Zmetáka, neskôr sa dražila ako dielo neznámeho autora v aukčnej sieni Soga, až kým ju za 24-tisíc eur nekúpil v Bratislave žijúci Francúz Clément Guenebeaud. Ten ju neskôr vďaka povoleniu komisie ministerstva kultúry predal Gettyho múzeu v Los Angeles, podľa zverejnených odhadov ju múzeum kúpilo za 30 miliónov eur. Ministra kultúry Marka Maďariča sme sa preto pýtali, ako s odstupom času hodnotí celú kauzu.

Pred vyše tromi mesiacmi ste podali trestné oznámenie pre podozrenie, že ľudia, ktorí sa zúčastnili na procese predaja busty a umožnili jej trvalý vývoz, mohli poznať hodnotu tohto diela. Čo si o tom myslíte s odstupom pár mesiacov, mohlo ísť o komplot, teda že na slovenskej strane sa niekto obohatil?

To, že bolo vydané povolenie na trvalý vývoz tejto sochy, bolo dôsledkom lajdáctva viacerých úradníkov. Ale bola tam jedna úradníčka, ktorá zakladala spisy a pripravovala podklady pre generálneho riaditeľa sekcie či pre komisiu, a jej konanie je pre mňa stále nevysvetliteľné.

K téme:
Šéf rakúskeho múzea: Kúpiť vášho Berniniho bola hlúposť 
Kauza Bernini je zbytočný humbug Zdieľať

Prečo svojvoľne zmenila v žiadosti formuláciu „od Berniniho“ na „podľa Berniniho“? Tak to napísala do podkladov pre komisiu aj pre generálneho riaditeľa, ktorých tým zaviedla. Takže to sa mi už nezdá byť iba lajdáctvo.

Všetci členovia komisie však vedeli o tom, že expert londýnskeho aukčného domu Sotheby odhadol jej hodnotu na 5 miliónov libier. Prečo k tomu pristúpili tak laxne?

Podľa zákona musí byť na povolenie takého vývozu vypracovaný posudok znalca zapísaného na zozname znalcov ministerstva spravodlivosti. Takýto posudok tam nebol, bolo tam priložených len jeden a pol strany, kde bol vyslovený názor experta zo Sotheby, že ide o dielo prisudzované Berninimu. Tiež tam stálo, že by si vedel predstaviť, že pri predaji by toto dielo mohlo dosiahnuť cenu 5 miliónov libier. Ale nemalo to charakter posudku.

Lenže prečo to členovia komisie nechali len tak prejsť a schválili povolenie na vývoz?

Presne to som sa pýtal aj ja. Hoci to nebol posudok podľa zákona, ako je možné, že im to nedošlo?

Aké bolo ich vysvetlenie?

Že brali ohľad na to, že sa to tu dvakrát dražilo ako dielo neznámeho sochára z 19. storočia a to mali za určujúce. Môj laický názor je, že ak mám k dispozícii takýto posudok niekoho z renomovanej inštitúcie, tak musím spozornieť.

Pritom už mali vedieť, že tá žiadosť nespĺňa kritériá zákona. Úradníčka ju vlastne ani nemala prijať, mala ju vrátiť pánovi Guenebeaudovi a požiadať ho, nech to opäť predloží aj s riadnym posudkom. Ak to nenapadlo jej, malo to napadnúť aspoň členom komisie. Teda podľa mňa ide o kombináciu lajdáctva a možno aj zámeru.

Medzičasom ste zrušili povolenie na trvalý vývoz busty, skúsme teda fikciu: Keby ste sa v decembri minulého roku dozvedeli o tejto žiadosti a mohli by ste zabrániť jej trvalému vývozu, čo by sa dialo ďalej? Aká by bola kultúrna politika štátu voči tomuto dielu?

Vlastník by sa musel rozhodnúť, či ho ponúkne štátu na predaj a ak áno, štát by mal rok na to, aby sa rozhodol, či ho kúpi. V tom vidím aj zmysel toho priloženého názoru od Sotheby, pán Guenebeaud mal tak teoreticky možnosť žiadať od štátu peniaze v tejto výške.

Predstavme si, že tento francúzsky kupec by vám ponúkol Berniniho za tú cenu, ktorá zodpovedá úrovni niektorých opatrení vášho sociálneho balíčka. Kúpili by ste ho?

Pre mňa ako ministra by vznikla veľmi zaujímavá situácia. Asi by som chcel získať istotu, či to je pravý Bernini. No po tých mnohých vyjadreniach odborníkov, čo som zachytil, neviem, či by sme našli renomovaného odborníka, ktorý by to mohol povedať so stopercentnou istotou.

Ale dajme tomu, že by sme dospeli k tomu, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide naozaj o Berniniho, no zároveň to nie je slovacikum, nie je to ani extra socha od Berniniho, tú hodnotu má najmä pre jeho autorstvo. Bol by tu spoločenský konsenzus kúpiť bustu za sedem miliónov eur?

To by asi nebol, ale predsa len, ste minister kultúry, ktorý určuje kultúrnu politiku štátu. Nedávno sme robili rozhovor s Johannom Kräftnerom, riaditeľom viedenského Múzea Liechtensteinovcov, ktorý kritizoval, že Rakúsko si nechalo vyviezť niektoré svetové diela, čím sa jeho zbierka provincializuje. Čo by ste teda presadzovali vy ako minister?

Ak by som nemal úplnú istotu, že to je pravý Bernini, tak by som asi nenaliehal na ministra financií. Ak by to však bola socha významne zviazaná so Slovenskom a bola by vysoká pravdepodobnosť pravosti jej pôvodu, tak by som presadzoval jej kúpu.

Lenže pri tomto všetkom by som musel zohľadniť aj podozrenie, či sa busta nedostala do Zmetákovej zbierky z arizácie, či by sme nekupovali niečo, čo má kriminálne pozadie z minulosti. Vie sa totiž, že Zmeták to kúpil okolo konca či po konci druhej svetovej vojny, teda možno od niekoho, kto bol v núdzi.

Foto - wikimedia.org, Daniela Matejovičová

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo