Holandskí vyšetrovatelia: Lietadlo nad Ukrajinou zostrelila raketa Buk

Holandskí vyšetrovatelia: Lietadlo nad Ukrajinou zostrelila raketa Buk

Príčinou zostrelenia lietadla spoločnosti Malaysia Airlines, let MH17, nad východnou Ukrajinou v júli 2014 bola raketa zem-vzduch typu Buk. Uvádza sa to v dnes zverejnenej záverečnej správe Holandskej rady pre bezpečnosť, ktorá vyšetrovala príčiny zostrelenia lietadla.

Správa bola predstavená na vojenskom letisku v Gilze-Rijen na juhu Holandska. Tím vyšetrovateľov podľa očakávania potvrdil, že lietadlo Boeing 777 malajzijskej spoločnosti zasiahla raketa zem-vzduch, konkrétne raketou Buk ruskej výroby. Vyšetrovatelia sa však zatiaľ nevyjadrili, kto presne má zostrel lietadla na svedomí.

Lietadlo Boeing, letiace na linke MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, sa zrútilo 17. júla 2014 na východe Doneckej oblasti na Ukrajine. Zahynulo všetkých 283 cestujúcich a 15 členov posádky. Na palube boli občania desiatich štátov, pričom väčšina boli Holanďania, preto sa Holandsko aj ujalo vyšetrovania prípadu.

Protilietadlový systém zem-vzduch BUK ruskej výroby. Foto - TASR

Predseda Holandskej rady pre bezpečnosť Tjibbe Joustra potvrdil, že traja členovia posádky letu MH17 boli zabití v kokpite po náraze rakety do Boeingu 777. "Vysokoenergetické objekty sa našli v orgánoch troch členov posádky v kokpite," povedal Joustra. Podľa jeho slov vyšetrovanie dokázalo, že stroj bol zasiahnutý hlavicou 9N314M, vystrelenou protilietadlovým systémom Buk. Dodal, že ďalšie fragmenty v kokpite, ako je hliník a sklo, ukázali, že lietadlo bolo prederavené z vonkajšej strany. Dodal, že boli objavené aj stopy farby súvisiacej s týmto typom rakety, nosiacej uvedenú hlavicu.

Lietadlo sa rozlomilo počas letu

Predbežná správa zo septembra 2014 spresňovala, že príčinou havárie lietadla určite neboli technické problémy alebo zlyhanie posádky. Joustra dnes spresnil, že na vine nebol ani meteorický dážď či bomba na palube lietadla.

Už vlaňajšia predbežná správa uvádzala, že trup lietadla sa rozlomil po zasiahnutí "veľkého množstva vysokoenergetických objektov". Svedectvo čiernych skriniek nenaznačilo žiadne problémy - komunikácia posádky lietadla s leteckou dopravou prebiehala bez problémov a zrazu bola "uťatá", keď lietadlo náhle zmizlo z radarov. Zostrelenie lietadla si vyžiadalo životy všetkých 298 ľudí na palube; spomedzi nich boli dve tretiny občanmi Holandska.

Vyšetrovatelia potvrdili, že lietadlo sa počas letu rozlomilo, čo dokazujú aj zvyšky zostreleného stroja, rozptýlené na rozľahlej, približne 50 kilometrov širokej oblasti.

Na vyšetrovaní sa okrem Holandska spolupodieľali aj Ukrajina, Malajzia, Austrália, Rusko, Británia a Spojené štáty. Vyšetrovatelia v priebehu 15 mesiacov vypočuli vyše 100 osôb a svedkov.

V správe vyšetrovateľov sa tiež uvádza, že civilnému lietadlu nemalo byť nikdy povolené lietať nad touto oblasťou a Ukrajina mala povinnosť svoj vzdušný priestor pre civilné letectvo uzavrieť. Správa uvádza, že štáty, ktoré zasiahli občianske konflikty, musia v budúcnosti urobiť viac pre ochranu cestujúcich v civilných lietadlách.

Vyšetrovatelia pri tejto príležitosti novinárom predstavili zrekonštruovanú prednú časť malajzijského Boeingu 777. Časti nosa lietadla, kabíny a biznis triedy, s jasnými znakmi po prederavení, boli zrekonštruované zo zozbieraných fragmentov lietadla získaného z územia jeho dopadu.

Rodiny obetí boli dnes pozvané na leteckú základňu a informované ako prvé o príčinách havárie a tiež o príčine smrti ich blízkych. Na základe vykonaných pitiev sa zistilo, že cestujúci na palube stratili vedomie alebo zomreli počas niekoľkých sekúnd. Rob Fredriksz, ktorého syn Bryce bol na palube zostreleného lietadla, pre agentúru AP uviedol, že sa mu uľavilo, keď sa dozvedel, že jeho syn, podobne ako ostatní cestujúci na palube, zomrel takmer okamžite po zásahu lietadla raketou.

Ruská verzia je iná 

Ruská štátna spoločnosť na výrobu rakiet Almaz-Antej dnes na tlačovej konferencii v Moskve informovala, že jej vlastné vyšetrovanie kauzy lietadla typu Boeing malajzijskej leteckej spoločnosti Malaysia Airlines, ktoré spadlo v júli 2014 na východe Ukrajiny, protirečí záverom holandských vyšetrovateľov.

Generálny riaditeľ koncernu Jan Novikov hovoril o výsledkoch ďalšej vlastnej analýzy tragédie - Almaz-Antej totiž podobnú predložil aj v júli. Firma urobila modelovú simuláciu, ako aj simuláciu naživo, pri ktorej bolo použité vyradené lietadlo IL-86, veľkosťou podobné boeingu, približuje agentúra AP.

Z oboch simulácií a analýzy ich výsledkov vyplýva, že pri zásahu lietadla raketou submunícia zasiahla celý trup lietadla: od kabíny pilota po chvost, pričom nie zvonku, ale zvnútra, uviedla agentúra RIA Novosti. Experti koncernu tiež oznámili, že raketa, ktorou bolo lietadlo zostrelené, nemohla byť vypálená z obce Snižne, ako to tvrdili predstavitelia Ukrajiny.

Výsledky modelovej simulácie havárie boeingu potvrdzujú, že lietadlo nezostrelili proruskí povstalci, ale strela bola vypálená z územia kontrolovaného provládnymi silami - z oblasti obce Zaroščenske.

"Dnes môžeme jednoznačne vyhlásiť, že ak bol boeing zostrelený z raketového systému Buk, potom to bola raketa 9M38 (vypálená) zo strany obce Zaroščenske," uviedol Novikov. Dodal, že tento typu rakety sa vyrábal za čias existencie ZSSR. S výrobou sa prestalo v roku 1986 a vo výzbroji ruských ozbrojených síl nie je.

Koncern Almaz-Antej, ktorý je výrobcom raketových systémov Buk, analyzoval aj fotografie vyšetrovacej komisie a prišiel k záveru, že poškodená bola nielen kabína lietadla, ale aj krídlo s ľavým stabilizátorom, uviedol dnes poradca generálneho konštruktéra firmy Michail Malyševskij.

"Na základe analýzy všetkých prvkov sme dospeli k záveru, že hlavná časť submunície sa pohybovala pozdĺž korpusu lietadla. Krídlo a časť ľavého stabilizátora boli tiež zasiahnuté a majú poškodenia, ktorých rozmery umožňujú konštatovať, že ich spôsobil šrapnel rakety komplexu Buk," vysvetlil Malyševskij.

Predstavitelia koncernu ďalej uviedli, že simuláciou sa im podarilo dokázať, že ak by raketa bola vypálená z obce Snižne, ako to tvrdia medzinárodní vyšetrovatelia, šrapnely by nemohli zasiahnuť motor a ľavé krídlo lietadla. Malyševskij to novinárom vysvetlil pomocou prezentácie. Spresnil, že na základe 3D simulácie sa zistilo, že ak by bola raketa vypálená zo Zaroščenského, ľavý motor by zasiahlo najmenej 22 šrapnelov. Pri vypálení rakety zo Snižného by motor a krídlo nemohol zasiahnuť žiaden.

Podľa agentúry AP ruský štátny koncern oznámil, že je pripravený poskytnúť svoje zistenia aj medzinárodným vyšetrovateľom.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo