Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Dnes treba vedieť
10. október 2015

Tunel Šibenik pri Levoči dnes otestovali prví návštevníci

Počas dnešného Dňa otvorených dverí (DOD) v tuneli Šibenik pri Levoči si množstvo návštevníkov nenechalo ujsť jedinečnú príležitosť nazrieť do podzemných útrob diaľničného prevádzača a prejsť takmer 600 metrov dlhým tunelom peši. Popoludní je vyhradený čas aj pre cyklistov, kolobežkárov a korčuliarov. 

Ako informoval riaditeľ úseku tejto stavby Martin Ptak zo spoločnosti Eurovia, ide o dvojrúrový tunel razený novou rakúskou tunelovacou metódou s najmodernejšími technológiami. Tunel Šibenik je súčasťou diaľnice D1 Jánovce – Jablonov II. úsek, ktorý je dlhý 9,4 kilometra. 

„Tunel sa začal raziť v marci 2013, je momentálne pred dokončením. Nedávno sa tu robili funkčné skúšky cvičenia hasičov, ktoré prebehli v poriadku. Momentálne sa tunel ešte spája cez centrálny riadiaci systém s tunelom Branisko, kde je hlavný velín. Je tu aj riadiaci záložný systém, ktorý slúži v prípade nejakých porúch na Branisku alebo niekde na trase. Tunel je dlhý 588 metrov, z toho 540 metrov je razených, 24 metrov z každej strany je hĺbených,“ uviedol Ptak. 

V tuneli je jedna priečna prepojka, ktorá slúži ako úniková cesta. Kamery snímajú tabule s veličinami nebezpečných odpadov, aby hasiči mali informáciu o prevážaných materiáloch v tuneli. Na jeho výstavbe pracovalo 24 hodín denne vyše 300 ľudí. Názov dostal podľa kopca Šibenik. 

Verejnosť sa môže počas Dňa otvorených dverí dozvedieť všetko o technológii v tuneli. Po etapách ich sprevádzajú bezpečnostní technici a zástupcovia z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá bude tunel prevádzkovať. Dozvedia sa, ako sa správať v tuneli, ako utekať pri nehodách a kam smerovať, aby sa bezpečne dostali z tunela von.

Dušan Ondrejčík, ktorý sprevádzal hostí, návštevníkom ešte pred vstupom do tunela ukázal, čo padne do očí vodičovi ako prvé pred vchodom do tunela. Sú to premenné dopravné značky a dopravné zariadenia. Šoféri sa musia riadiť vyobrazenými symbolmi, ktoré im umožnia jazdu, alebo ich stopnú pri vjazde do tunela.

„Ak sú v pozadí vyobrazené červené kríže, je potrebné zastaviť a nepokračovať v jazde. Nad premenným dopravným značením sa nachádzajú reproduktory tunelového rozhlasu, tie sú umiestnené taktiež v priečnom prepojení a slúžia na to, aby pasažieri dostali od operátora základné informácie v prípade potrebnej záchrany - kde sa majú zhromažďovať, ako postupovať bezpečne von,“ informoval tunelový sprievodca.

Hovorkyňa NDS Eva Žgrafčáková pre TASR uviedla, že ešte predtým, ako prejdú tunelom prvé automobily, chceli ho ukázať verejnosti. Na všetkých návštevníkov čaká aj bohatý kultúrny program. „Od tunelových špecialistov sa návštevníci dozvedia, ako správne zareagovať pri dopravnej nehode v tuneli, keďže je to uzavretý priestor a v tuneli platia iné pravidlá pri nehode, ako je tomu na bežnej komunikácii.“ 

Hovorkyňa ďalej uviedla, že zhotoviteľ úseku má zmluvne ukončiť výstavbu do konca novembra tohto roka. Následne bude diaľničný úsek pripravený na sprevádzkovanie pre motoristov. 

Inzercia

Odporúčame