Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Liberáli verzus konzervatívci Komentáre a názory
02. október 2020

Iný pohľad

Liberalizmus český a slovenský

Prečo sú slovenskí liberáli voči konzervatívcom netolerantnejší než českí.

Liberalizmus český a slovenský

Foto: Adam Rábara

Po troch mesiacoch relatívne intenzívneho pobytu na Slovensku mám dojem, že slovenskí liberáli sú voči konzervatívcom netolerantnejší než českí. Môže to byť len prvý dojem, ktorý nemusí byť pravdivý; zatiaľ ešte všetkých slovenských liberálov nepoznám tak dobre, aby som ich mohol s istotou hodnotiť.

Ak je však pravdivý, prečo je to tak? Napadajú mi dve vysvetlenia: po prvé, český konzervativizmus je viac občiansky a slovenský viac náboženský a sekularizovaní liberáli sú proti náboženstvu jednoducho netolerantní, cnosť tolerancie nie je tou, ktorú by mali voči náboženstvu.

A po druhé, českí ľavicoví liberáli, ktorí sú v populácii menšinou, ale medzi intelektuálmi väčšinou, vedia, že konzervatívci sú taktiež menšinou a myslia si, že od nich im nič nehrozí. Naopak, obávajú sa euroskeptických, nacionalistických a rusofilných populistov. Slovenskí liberáli, ktorých je v populácii tiež menšina, však majú nepríjemné podozrenie, že konzervatívcov je väčšina, a oni by teda mohli stratiť svoju politickú (už sa stalo), mediálnu (ešte nie) a intelektuálnu (uvidíme) dominanciu. Preto tá netolerancia, podráždenosť, ba až agresivita.

Ukážme si to na ich reakcii voči návrhu pani poslankyne Záborskej na sprísnenie potratovej legislatívy. Sprísnenie nie je správne slovo, pretože o žiadne zásadné obmedzenie nejde, iba o čas, ktorý žena dostane k dispozícii, aby si všetko ešte raz v pokoji rozmyslela.

Pani Záborská je v politike dlho, každý ju pozná a všetci vedia, že je to slušná žena. Ako Torquemada, Berija či Himmler nepôsobí, za takú ju môže považovať len ignorant.

Trvať na označení interrupcia, ako to robia liberáli, je neetické a neslušné. „Interruptio“ je prerušenie a prerušiť niečo znamená, že na to môžete potom nadviazať, môžete v tom pokračovať. To však nie je to, čo sa deje pri potratoch, tam život plodu či dieťaťa „neprerušíte“, ale ukončíte, to znamená zabijete.

Inzercia

To nás privádza k uvedomeniu si, že potrat nie je základné ľudské právo, pretože nikto nemá právo úmyselne zabiť inú nevinnú ľudskú bytosť - a to sa pri umelých potratoch deje.

Čo je teda legálny potrat? Akt vnútorného spoločenského mieru, aby ľudia rôznych názorov mohli spolu koexistovať. Legalita potratu je aktom spoločenskej konvencie, nie fundamentálnym právom, a preto ako konvencia môže byť politicky re-negociovaná. Keby si toto liberáli uvedomili, boli by oveľa tolerantnejší.

A uvedomenie si faktu o tom, k čomu pri potrate dochádza, totiž k zabitiu nevinného ľudského plodu, najmenšej fázy dieťaťa, nás vedie k pochopeniu, že je dobre, aby žena-matka mala dosť času na rozmyslenie. Potratom stráca bytosť, ktorú by s veľkou pravdepodobnosťou nakoniec milovala, a úplne iste stráca vo svojom živote bytosť, ktorá by milovala ju, svoju mamu.

Je dobré si to zvážiť. Navyše nie je pravda, že žena je vo všetkých prípadoch už pre potrat rozhodnutá. Naopak, často váha a je k nemu tlačená skôr svojím okolím. Keď sa už rozhodne pre potrat, je dobré, aby si tým rozhodnutím bola istá a taktiež tým, že je to skutočne jej rozhodnutie, nie také, ku ktorému bola dotlačená. Ak si aspoň niektoré ženy prvotné rozhodnutie pre potrat rozmyslia a rozhodnú sa dať nevinnému životu šancu, stojí to za to.

Liberáli sa nemusia báť, nemajú čo stratiť, iba svoje mentálne okovy. Nikto im ich potraty nevezme. Ale nech sa potom nečudujú, že budú stále menšou a menšou politickou menšinou. Budú im pri voľbách chýbať hlasy. Ich potratených detí.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame