Ako to je v skutočnosti s financovaním cirkvi?

V podstate jediné, na čo štát prispieva, sú platy duchovných činiteľov. Tu som našiel také PDFko, ktoré pochádza z ministerstva kultúry a píše sa v ňom, že Rímskokatolícka cirkev (ďalej RKC) prijala v roku 2019 "až" 28 miliónov euričiek. Poďme trošku popočítať.
Je to naozaj baňa na prachy?
Na slovensku máme cca 2700 kňazov v RKC. 28 000 000 delené 2700 rovná sa 10 370 € pre jedného kňaza NA ROK. Delené 12 (lebo rok má 12 mesiacov) rovná sa 864 € SUPERHRUBÝCH v priemere na jedného kňaza. Áno, aj u kňazov sa rátajú "odslúžené" roky, farári pochopiteľne majú akýsi príplatok za túto službu atď. V čistom to vychádza okolo 448 €. Radosť žiť, čo poviete? Ešte stále je pre vás kňazstvo "baňa na prachy"?
Ďalšie prijmy kňazov sú tzv. intencie, teda príspevky veriacich na odslúženie omše na určitý účel. Väčšinou sa bavíme o sume 5€ / omša, pričom na nedele a sviatky má kňaz slúžiť omšu "pro populo", čiže za zverený ľud, čiže zadarmo. Intenciu však kňaz musí prijať aj zadarmo, ak veriaci nemá, alebo nechce dať štandardizovaných 5€. Takže dajme tomu, že kňaz za mesiac odslúži 25 omši s intenciami za 5 €. Intencie sa nezdaňujú, lebo je to forma milodaru (ani ty nezdaňuješ 50 €, čo ti babka dá na narodeniny). Plus "neuveriteľných" 125 €. Dokopy 573 €.
Posledným príjmom sú milodary. To znamená, ak veriaci kňazovi odovzdávajú nejaké naturálie, alebo financie z vlastnej vôle. To sa často stáva trebárs pri pohreboch, krstoch, sobášoch. Je len pochopiteľné, že väčšie prijmy z toho majú kňazi vo väčších farnostiach. Obyčajný dedinský farár, čo za rok pokrstí tri deti, pochová dvoch ľudí a zosobáši jeden pár, sa z toho, povedzme si úprimne, moc nenaje... Rátajme tak 30 € mesačne priemerne. Dokopy neuveriteľných 603 €.
Na čo kňaz používa financie?
Možno to pre niektorých bude prekvapením, ale aj kňaz je len človek. Má rovnaké potreby ako každý iný človek. Potrebuje bývať, stravovať sa, niečo si obliecť, kupovať si hygienické potreby a iné bežné veci. Ani bývanie na fare nemá kňaz automaticky zadarmo.
A to ani nehovorím o tom, koľko € v podstate zožerie jeho pastoračná činnosť. Nejako automaticky sa predpokladá, že kňaz má auto (v 90% prípadoch na leasing, alebo nejakú zadretú fábiu z AAA za 600 €). Auto je pri pastorácií dosť dôležitým elementom dnešnej doby, zavše kňazi chodia slúžiť omše do fialálok farnosti, alebo zaopatrovať ľudí, čo už ležia na smrteľnej posteli, čo môže byť aj niekoľko kilometrová cesta. Benzín, ani servis mu samozrejme nikto nepreplatí. Všetky aktivity s mládežou, starými, rodinami a pod. robí kňaz "za svoje". Či už pozve mládež do kina na pekný film, alebo na túru do Tatier, vždy ho to niečo stojí.
Takže napokon zisťujeme, že to nie je až také ružovučké, čo?
Prečo sa potom kňazi vyvážajú v Audinách?
Nuž, odpoveď je naozaj, ale naozaj veľmi jednoduchá. Bežný dedinský kňaz môže o audine snívať. Áno, sú kňazi, čo majú drahé autá a veľa peňazí. No nie je to štát, čo im to dotuje, pozor na to!
Určite viete, že mnoho kňazov má vyštudované kadejaké doktoráty, sú docenti, pôsobia na univerzitách ako vyučujúci, vedúci katedier, dekani, rektori. Áno, z tejto akademickej činnosti majú prachy na svoje audiny. Nie zo štátu. Kňaz, ak stíha, môže sa popri pastorácií venovať aj inej činnosti. Sú kňazi, čo tvoria vlastné kresťanské projekty a niečo málo im z toho kvapne. Či už ide o webové portály, alebo koncerty, stretnutia, konferencie. Takýto kňazi si potom môžu dovoliť lepšie auto, Nike botasky, alebo robotický vysávač na fare. Ale opäť opakujem - nedotuje to štát!
Cirkevné majetky
Áno, Cirkev má miliónové majetky. Nikto nepopiera, že hodnota takého dómu sv. Alžbety sa bude pohybovať v iks miliónoch €. Čo však má z tejto hodnoty kňaz, ktorý tam slúži omšu? Nič. Čo z tejto hodnoty má arcibiskupský úrad? Ešte väčšie nič. Práve naopak, takéto majetky ešte sú Cirkvi na "finančnú škodu", lebo sa o tie staré historické kostoly musia starať a financovať rozličné opravy. O toto sa tiež štát nestará (dobre, v prípade dómu možno áno, lebo sa považuje za kultúrnu pamiatku, ale pri bežných "nezaujímavých" kostoloch sa štát naozaj nestará). Čo z toho má kňaz, alebo farnosť, alebo dekanát, že niekde majú zlatú monštranciu v cene auta? Tiež nič. Takže takéto majetky v podstate nepovažujme za majetky. Neprinášajú nikomu žiaden mrzký svetský zisk, skôr naopak.
V podstate jediné, čo prináša Cirkvi peniaze, sú cirkevné lesy a pozemky. Pozemky dávajú do prenájmu a drevo z lesov sa predáva. Ani z toho však netečú miliardy. Výrub v lesoch sa riadi zákonmi SR a nemôže si biskup len tak sám od seba vyrubať celý les. Prenájom pozemkov sa zas musí riadiť trhovou cenou, hoci Cirkvi si pri prenájme pozemkov zvyknu dávať nejaké svoje podmienky (napr. tuším niekde v BA je Lidl na cirkevnom pozemku, pod podmienkou, že bude v nedeľu zatvorený a nebudú v ňom predávať kondómy. Lidl s tým súhlasil a tak podľa mňa nie je o čom diskutovať).
A z čoho žijú farnosti?
Opäť - nie zo štátu! Štát farnosti nepodporuje. Jediné, čo štát podporuje, sú platy kňazov. Už si to raz a navždy zapamätajme.
Farnosti žijú prakticky z milodarov, prípadne z farských majetkov (pozemkov, lesov), ktorých je ale veľmi málo. Čo také potrebuje farnosť na život? V prvom rade platiť inkaso. Elektrika, voda, plyn. To sa týka aj kostolov, nielen fary ako takej. V niektorých kostoloch sa musí svietiť veľa, vykurovať v zime veľa a niekto to zaplatiť musí. Toto sa financuje z tzv. zvončeka, čiže v nedele a sviatky chodia poverení ľudia vyberať do košíka. Je to milodar, keďže nikto ťa nevyhodí z omše, keď do košíka nedáš nič, ani keď dáš málo. To, že sa budeš hanbiť pred inými ľuďmi, to už hádam nie je problém farnosti.
Hostie, omšové víno, liturgické odevy a knihy tiež nespadnú farnosti z neba, ale treba ich kúpiť. Opravy kostolov, maľovanie, ozvučenie, opravy organu, oprava striech,... to všetko si farnosť musí financovať z milodarov, nikto jej na to nedá ani ň.
Takže vidíte, nie je to také ružové, ako by sa mohlo zdať, však?
Ilustračný obrázok pochádza z premium accountu na www.freepik.com