Riaditeľ rakúskeho múzea: Kúpiť vášho Berniniho bola hlúposť

Rozhovor s Johannom Kräftnerom, riaditeľom viedenského Múzea Liechtensteinovcov, ktorý medzi prvými zvažoval, či kúpiť bustu pápeža Pavla V. od Berniniho. Osud busty, ktorá bola celé desaťročia v Bratislave, až ju za desiatky miliónov eur odkúpilo Gettyho múzeum, vyvolal u nás škandál a zaujal aj svetové médiá. Johann Kräftner pre denník Postoj hovorí, prečo ju neodkúpil a prečo nerozumie americkému múzeu, ktoré tak spravilo.

Busta Pavla V. odišla zo Slovenska za 24-tisíc eur. (Foto - wikimedia.org)

Pre rakúsky denník Der Standard ste sa v júli vyjadrili, že ste od francúzskeho zberateľa odmietli kúpiť Berniniho bustu Pavla V., ktorá vám bola ponúkaná na úrovni 22 miliónov eur. Krátko nato kúpilo sochu Gettyho múzeum v Los Angeles, ktoré za ňu podľa medializovaných odhadov zaplatilo vyše 30 miliónov eur. Prečo ste ju vlastne odmietli kúpiť?

Pretože pre nás vzhľadom na ponúkanú cenu nemala žiaden význam.

Máte pochybnosti, či ide o dielo Berniniho?

Samozrejme, ide o Berniniho, tu niet pochybností. Ale mám pochybnosti, či Bernini tú bustu aj naozaj vlastnoručne dokončil. Ako možno viete, pápež Pavol V. zomrel v čase, keď sa tá busta tvorila. Myslím si teda, že po tom, čo pápež zomrel, Bernini tú prácu zanechal, keďže bol čoskoro zamestnaný prácou na buste jeho nástupcu. Zdá sa mi celkom prirodzené, že v takomto prípade nechal bustu Pavla V. dokončiť vo svojej dielni. Portrétové črty sú fantastické, ale ten zvyšok pokladám za prácu Berniniho dielne. Za takéto dielo som nemohol dať sumu, ktorú pýtal predávajúci, to by muselo ísť naozaj o fantastickú skulptúru. Toto bol náš skutočný problém.

Teda vám sa socha nezdá taká dobrá?

Ide o skorého Berniniho, a to cítiť. Aj preto bola busta opätovne atribuovaná k Berninimu po dlhej prestávke až v roku 1916. Pre mňa je Bernini symbolom vrcholu baroka, ale nie takéhoto trochu strohého a stereotypného stvárnenia. No a, samozrejme, problematická je aj chýbajúca a nevyjasnená proveniencia diela. Vieme, že bolo vo viedenskej zbierke, to je doložené, zrazu sa objavuje na Slovensku, kde sa už dá odsledovať, ale ako prišlo z viedenskej zbierky na Slovensko, sa nedá dokázať. Čudujem sa tomu, že inštitúcia ako Gettyho múzeum – keďže Američania bývajú v prípade pochybností o proveniencii extrémne opatrní – takýto kúsok kúpila. Osobne by som nikdy niečo také nekúpil. Je tiež celkom možné, že Bernini bol tu vo Viedni v židovskej zbierke, kde bol vyvlastnený.

Videli ste tú bustu len na fotografii či na vlastné oči?

Samozrejme, videl som ju priamo.

Poznali ste aj názory ďalších expertov, ktorí si myslia, že Bernini ju celú zhotovil vlastnoručne?

Priznám sa, že iné posudky ma ani nezaujímali, zodpovednosť za kúpu bola na mne. V našom múzeu máme aj členov rady, ktorí sú zodpovední za sochárske diela, a všetci sme sa zhodli, že táto busta do našej zbierky nepatrí. Keby sme hľadali a chceli kúpiť niečo od Berniniho, tak potom jedno z jeho vrcholných diel, ale nie akékoľvek dielo, ktoré sa mi zdá aj trochu skromné a ktorému navyše chýba proveniencia. Ak ho naozaj kúpilo Gettyho múzeum za takú absurdnú sumu, o ktorej sa hovorí, tak podľa mňa urobilo veľkú chybu.

Myslíte si, že významní kunsthistorici sa v otázke miery Berniniho autorstva môžu niekedy zhodnúť?

To ma až tak netrápi, ale je zrejmé, že odborníci sa budú medzi sebou donekonečna sporiť, či Bernini spravil len prvú tretinu busty a zvyšok nechal dokončiť iných, alebo spravil až dve tretiny busty. To je však pre mňa celkom vedľajšie, tá cena bola jednoducho úplne neprimeraná. Ani nespochybňujem, že ste si to nechali vyviesť, to je vec vášho štátu. A ak sa našiel niekto, kto bol dostatočne hlúpy na to, aby dal za to 33 miliónov dolárov, je to tiež jeho vec.

U nás je to stále veľká kauza, náš minister kultúry medzičasom zrušil povolenie na vývoz tejto busty. Ale opýtam sa inak: ako by postupoval rakúsky štát, keby sa u vás našiel po sto rokoch takýto Bernini?

Na to vám môžem povedať toľko, že rakúsky štát si už takto nechal vyviesť do zahraničia vrcholné diela Rubensa, a to pod heslom, že to nie je žiadne rakúske umenie, a preto si ho nemusíme ochrániť. Pritom je to totálne popretie faktov, keďže tieto diela boli veľmi dôležité pre formovanie rakúskeho barokového umenia. Keby sme chránili len to, čo je rakúske a má pôvod odtiaľto, premeníme sa na provinciu. Ak naozaj chceme chrániť len vlastné umenie, pokojne sa vzdajme všetkých veľkých zbierok. Takže ak mám priamo odpovedať na vašu otázku, viem si celkom dobre predstaviť, že pri Berninim by rakúske úrady a komisie postupovali podobne ako tie vaše.

Foto: wikimedia.org

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo