Blog 06. august 2020

Za umením do Modrého Kameňa

Katarína Eliášová
Zahraničie sa nám stalo zo dňa na deň menej dostupným a my sme museli honbu za talianskou kultúrou vymeniť za dostupné slovenské múzeá a atrakcie. Ale v skutku som za to rada. Toto leto sme sa rozhodli navštíviť miesta na Slovensku, na ktorých sme nikdy neboli. V tomto článku vám ponúkame náhľad na náš low-cost študentský výlet na hrad Modrý Kameň, ktorý sa možno aj pre vás stane námetom na výlet pre malých či veľkých.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Inšpirované reláciou v RTVS sa vydávame so sesternicou Bernadetou na dobrodružný výlet na hrad Modrý Kameň, na ktorom by mala byť výstava Misionári Afrika od umelca Štefana Kocku. Na hrad, ktorý leží neďaleko Veľkého Krtíša na juhu Slovenska sme sa vybrali vlakom do Zvolena a odtiaľ autobusom priamo do rovnomenného mestečka Modrý Kameň, ktoré je zároveň druhým najmenším mestom na Slovensku. Cesta vlakom je veľmi chladná, aj keď vonku je horúco a cesta autobusom je veľmi dlhá, no pre nás, čo ňou ideme prvýkrát, je priam očarujúca. Značnú časť cesty máme po ľavej strane výhľad na vojenský obvod Lešť, kde v diaľke vidíme vojakov  a obrnené tmavozelené vozidlá.

Do mestečka prichádzame okolo desiatej, vystupujeme na malom námestí, kde sa nám prihovára starší pán a dáva nám dobré rady ako sa dostať na hrad. Informuje nás aj o historickom cintoríne, kde sú pochovaní hradní páni a ukazuje nám k nemu cestu. Na dohľad máme príslušníkov mestskej poriadkovej služby (projekt z Eurofondov na podporu zamestnanosti, predovšetkým Rómov) sediacich na stoličkách na okraji cesty v reflexných vestách, ktorí už z diaľky dávajú nášmu samozvanému sprievodcovi na známosť, že práve oni sú kompetentní usmerňovať turistov. Po menšej vtipnej hádke medzi domácim a domácou mestskou poriadkovou službou o tom, kto je tu kompetentný usmerňovať turistov, sa ešte trikrát dozvedáme od jej príslušníkov, kadiaľ vedie cesta na hrad. Takže cestu na hrad určite neminiete a nezablúdite, pretože mesto má na to svojich ľudí, ktorí si svedomito plnia svoje povinnosti. Ak však nestretnete mestskú hliadku, cestu na hrad vám ukáže aj smerovník v centre mesta. Asi najpohodlnejšie, ale o to menej dobrodružné, je ísť autom, ktorým sa dostanete priamo na parkovisko pri hrade.

Kostol sv. Antona Paduánskeho

Cestou navštívime kostol sv. Antona Paduánskeho a podľa pokynov aj historický cintorín s veľmi starými náhrobnými kameňmi neďaleko hradu. Na hrade nás víta sprievodkyňa a ponúka nám možnosť pripojiť sa k už začatej prehliadke, aby sme nemuseli čakať hodinu. Keďže chceme absolvovať prehliadku celú, zvyšných 50 minút do nasledujúcej prehliadky využívame na návštevu neďalekej kalvárie, ktorá je súčasťou Modrokamenskej lesostepi. Kráčame hore kopcom zarasteným chodníkom popri jednotlivých zastaveniach, až sa dostávame ku kaplnke a neskôr vyššie na krásnu vyhliadku pod krížom, z ktorej je veľmi pekný výhľad na mestečko.

Kalvária

Vraciame sa späť, aby sme stihli prehliadku, v rámci ktorej sme absolvovali už spomínanú výstavu Štefana Kocku v kaplnke sv. Anny a v galérií. Nám však čas na prezeranie si nádherných farebných malieb nestačil, a tak sklamané pokračujeme so skupinou prezrieť si historickú expozíciu rodu Balašovcov na Modrom Kameni.  V rámci prehliadky ďalej absolvujeme expozíciu hračiek z 20. storočia, oboznámime sa s históriou  bábkového divadelníctva a zaspomíname si na známe televízne postavičky, ako napríklad Kuko, Gombík a Gombička, či bábky z reklamy na mobilného operátora. Prehliadka je zakončená návštevou pivničných hradných priestorov. Po prehliadke je nám odporúčaná návšteva hradnej bašty, kde si na lavičke vychutnávame desiatu s výhľadom na okolitý región.

Výhľad na mesto Modrý Kameň

Pri odchode z hradu stretávame opäť našu sprievodkyňu a keďže sme nevideli už ďalších turistov, poprosili sme ju, či by nám ešte raz nemohla dovoliť nahliadnuť do galérie a kaplnky pozrieť sa na umelecké diela, kvôli ktorým sme sem prišli. Milá sprievodkyňa nám to dovoľuje a naše malé umelecké duše plesajú pri pohľade na farebné obrazy. S veľkou vďakou sa lúčime s personálom hradu a vyberáme sa na cestu domov. Nakoľko z mesta do Zvolena chodia počas dňa iba tri spoje, odvezieme sa autobusom do neďalekého Veľkého Krtíša. Prejdeme sa hlavnou ulicou tohto okresného mesta a dáme si na obed najlepšiu pizzu v meste. V skutku nie je až taká dobrá, ale keďže inú pizzériu v meste nenachádzame, rozhodne si zaslúži titul „najlepšia“. Z mesta odchádzame tak ako sme prišli, autobusom do Zvolena a odtiaľ domov vlakom.

Hradná bašta

Tento výlet hodnotíme veľmi pozitívne, hoci hrad a múzeá v ňom by si zaslúžili oveľa viac pozornosti a finančnej podpory. Ale asi práve vďaka tomu nie je taký známy a navštevovaný. Na hrade vládne doslova pokoj bez enormného množstva turistov. Oceňujeme aj ochotu sprievodkýň a usmerňovačov na trase k hradu, vďaka ktorým asi nikto nezablúdi. Výlet nás vyšiel pomerne veľmi lacno – vstupné pre študentov 3 eurá + cesta autobusom Zvolen – Modrý Kameň do 2 eur pre študentov. Jedinú nevýhodu vnímame v počte spojov. Výlet odporúčame milovníkom umenia, keďže na hrade sa nachádzajú výstavy obrazov, momentálne Štefana Kocku, a to až do októbra tohto roku, ale na svoje si prídu aj rodinky s deťmi vďaka zaujímavým expozíciám bábkového divadelníctva a hračiek.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk