Blog 21. jún 2020

Mojich 100 dní v politike

Lucia Drábiková
Lucia Drábiková
V parlamentných voľbách som bola zvolená za poslankyňu OĽANO, dostala som 7928 preferenčných hlasov. Politike sa venujem aktívne posledné štyri roky, odkedy som koncom roka 2016 vstúpila do boja za záchranu piešťanského letiska a v novembri 2017 som sa stala župnou poslankyňou Trnavského samosprávneho kraja. Mojimi hlavnými oblasťami sú rodinná politika, mládež a duševné zdravie.
V parlamentných voľbách som bola zvolená za poslankyňu OĽANO, dostala som 7928 preferenčných hlasov. Politike sa venujem aktívne posledné štyri roky, odkedy som koncom roka 2016 vstúpila do boja za záchranu piešťanského letiska a v novembri 2017 som sa stala župnou poslankyňou Trnavského samosprávneho kraja. Mojimi hlavnými oblasťami sú rodinná politika, mládež a duševné zdravie.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Lucia Drábiková

Mojich 100 dní v politike

Štart mojej činnosti v parlamente podobne ako u kolegov bol veľmi rýchly. Korona nám to neuľahčila, boli sme hodení do vody v rúškach sme celé dni presedeli v pléne a hlasovali za opatrenia, ktoré pomohli krajine ako tak zvládať nápor pandémie a zatvorenie ekonomiky. 

Ak by som popísala hlavné činnosti, ktorým som spolu s mojimi asistentmi venovala najviac energie, bolo to okrem štúdia návrhov zákonov najmä v marci až máji množstvo podnetov, hľadajúcich odpovede na rôzne životné situácie, núdzu, množstvo dopytov ľudí zo zahraničia v súvislosti s karanténnymi opatreniami. 

Výnimočná bola príprava a schvaľovanie Programového vyhlásenia vlády, kde som vstupovala najmä v sociálnej a zdravotnej oblasti podnetmi za podporu komplexnej paliatívnej a hospicovej starostlivosti, podporu duševného zdravia, zlepšenie a zefektívnenie poradenských a odľahčovacích služieb pre rodiny a jednotlivcov. Osobitne sa teším podpore rodinnej politiky, prepojeniu zdravotnej a sociálnej starostlivosti. Moje vystúpenie v rozprave k Programovému vyhláseniu vlády je tu: https://tv.nrsr.sk/videokanaly/osoba/8/Lucia.Drábiková?id=222323 

Náš poslanecký klub tvorí 53 poslancov za OĽANO, z toho 5 kandidovali za Kresťanskú úniu. Mojich kolegov si veľmi vážim, sú medzi nimi mnohí vzácni ľudia. Evidujem isté obavy z prílišnej konzervatívnosti OĽANO, avšak v klube máme množstvo liberálne zmýšľajúcich kolegov, s ktorými dobre vychádzame. Rôznorodosť považujem za obohacujúcu a núti nás nás komunikovať a hľadať spoločné riešenia. Kompromisy musíme nakoniec hľadať i pri komunikáciíi s koaličnými partnermi, s ktorými sme i my poslanci podpísali koaličnú zmluvu.

Preverením našej spolupráce bolo hlasovanie o kotlebovskom návrhu zákona o voľnej nedeli, kde sme aj viacerí vystúpili v rozprave. Osobne som návrh zákona podporovala, avšak podobne ako takmer  všetci moji kolegovia som zaň nezahlasovala, mojim dôvodom bola situácia po pandémii, ktorá vytvára iné podmienky a priniesla isté obavy zo sociálnych dôsledkov na nízkopríjmové skupiny zamestnancov maloobchodu. Druhým dôvodom prečo som za návrh kotlebovcov nezahlasovala, bola dohoda v koalícii. Celý môj príspevok v rozprave je možné pozrieť tu: https://tv.nrsr.sk/videokanaly/osoba/8/Lucia.Drábiková?id=225146, k dispozícii je i prepis.

Spolu s kolegyňami Annou Záborskou a Katarínou Hatrákovou z Kresťanskej únie sme na tlačovej konferencii v piatok 19. júna priblížili hlavné ciele nami predkladaného návrhu zákona na pomoc pre tehotné ženy. Záznam z tlačovej konferencie je tu: https://www.youtube.com/watch?v=s_rmdHkmhZg

Nami predkladaný návrh zákona neprináša reštrikcie, ale zvyšuje informovanosť žien, ktoré chcú podstúpiť umelý potrat, mení názov nezvratného zákroku na Umelé ukončenie tehotenstva, zvyšuje dobu na premyslenie na 96 hodín a ponúka reálnu pomoc materiálnu i finančnú, aby pomohol k rozhodnutiu pre život ženám v ťažkej sociálnej a finančnej situácii. Keďže približne 900 žien ročne podstupuje interrupciu zo zdravotných dôvodov, niekedy na základe nepresných skríningových testov, prináša druhý pohľad odborníka v prípade zistenia zdravotného postihnutia u dieťaťa. Poznáme množstvo prípadov, kedy sa napriek zlým prognózam narodilo zdravé dieťa. Tento zákon nie je konečným výsledkom našich snáh o zlepšenie ochrany nenarodených detí. Je prvým a verím, že úspešným krokom, keďže má podporu naprieč koalíciou, hoci progresívni politici v ňom vidia narušenie práv tehotných žien. Návrh zákona nájdete tu: https://www.nrsr.sk/web//Default.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=8&ID=154

Sociálna a finančná podpora matkám je však veľmi významnou potrebou, keďže vieme, že približne dve tretiny žiadateliek o umelý potrat má 2 alebo 3 deti a majú obavy o svoje existenčné podmienky. Podpora štátu ale i najbližšieho okolia, partnera alebo rodičov budúcej matky je veľmi dôležitá. Podčiarkla som to i v príhovore na tlačovke k návrhu zákona. Pokiaľ partner povie žene, že sa má rozhodnúť  ako chce, neznamená to, že jej ponúka pomoc, iné je komunikovať uistenie, že spoločne situáciu zvládneme. Veľkú chybu robia a ubližujú svojim neplánovane tehotným dcéram i rodičia, ktorí posielajú dievča na potrat, aby “si nepokazila život”, “dokončila školu” a podobne. Poznám množstvo takýchto príbehov, keďže roky spolupracujem s poradňou Alexis a Fórom života Tieto neziskové organizácie, alebo aj Áno pre život poskytujú významnú pomoc a zachránili množstvo detí. Takúto pomoc by však mal poskytovať i štát, nemala by byť iba na pleciach neziskoviek, ktoré musia na svoju prácu neustále hľadať zdroje prostredníctvom grantov a dotačných schém.

Nakoľko ma oslovovali ľudia s prosbami o finančnú pomoc a podporu, množstvo otázok ohľadom nárokov na rôzne podporné schémy a nemocenské, veľmi som ocenila založenie Fondu vzájomnej pomoci, do ktorého sme v našom klube vkladali každý mesiac po 500 EUR. Viacero ľudí sa na mňa i kolegov obracalo s prosbami o pomoc, keďže im meškali dávky nemocenskej alebo ošetrovného. Bolo zrejmé, že náročná situácia pandémia vytvorila obrovský tlak na úradníkov ministerstiev, Sociálnej poisťovne, úradov práce i ďalších inštitúcií. Približne štvrtina zamestnancov navyše ostala doma na pandemických OČR a PN. Je známym faktom, že na digitalizáciu štátnej a verejnej správy išlo množstvo prostriedkov, je známe i to, že častokrát sa tak dialo veľmi neefektívne a napriek postupujúcej digitalizácii občania majú stále povinnosť riešiť mnohé kroky na úradoch osobne. Dostali sme niekoľko podnetov na meškajúce alebo stratené a neskôr nájdené žiadosti o vyplatenie pandemických dávok. Počas núdzového stavu bolo veľmi ťažké overiť správnosť zaslania žiadostí, nebola možnosť osobne navštíviť pobočky a telefonicky sa tiež často nedalo dovolať, keďže boli linky preťažené.

I preto som ako členka Výboru pre sociálne veci iniciovala poslanecký prieskum v Sociálnej poisťovni, ktorý sa uskutoční 22. júna, na ktorom chceme preskúmať procesy evidencie a spracovania žiadostí osobitne počas pandémie. I preto, že táto inštitúcia deklaruje záujem svoje služby občanom zefektívniť a skomplexniť. Veríme, že aj naše zistenia napomôžu a budú inšpiratívne pre ďalšie kroky smerom k občanom. Pandémia vystavuje tvrdej skúške mnohé inštitúcie i celú oblasť školstva. Ako optimistka však verím, že to môže napomôcť rýchlejšiemu reformnému procesu, ktorý po posledných 12 rokoch veľmi zvláštneho hospodárenia potrebujeme asi vo všetkých rezortoch. Verím, že i spravodlivosti bude učinené zadosť a ľudia, ktorí často hulvátsky zneužívali svoje funkcie a právomoci, budú riadne odsúdení a braní na zodpovednosť. 

Závažnou otázkou, ktorou sa už dlhšie zaoberáme, je situácia v tzv. poručníckom súdnictve, kde evidujeme množstvo rodičov, ktorým je odopierané právo stretávať sa so svojimi deťmi. Je viacero indícií, dokonca i nahrávok, ktoré boli nedávno medializované, poukazujúce na korupciu u sudcov a advokátov. Oblasť sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže a pomoci rodinám v náročných situáciách počas a po rozvode je veľmi aktuálna. Potrebujeme zabezpečiť napĺňanie bodov Dohovoru o právach dieťaťa.

Dotknem sa ešte mediálne prepieranej otázky nominácií na okresné úrady. Podľa platného zákona č. 180/2013 o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov okresný úrad riadi "prednosta okresného úradu, ktorého vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky na návrh ministra vnútra Slovenskej republiky.". Napriek tomu otázka týchto nominácií vzbudila značné začudovanie a diskusiu o tom, prečo tieto miesta nie sú obsadzované výberovmi konaniami. Tie sa však robili a kandidáti museli splniť nevyhnutné podmienky vzdelania a riadiacej praxe ako i znalostí ohľadom príslušnej legislatívy. Počas koronakrízy sa vo viacerých krajoch ukázala v nahote bezzubosť a nemohúcnosť týchto úradov, keď hlavnými aktérmi krízového riadenia sa museli stať samosprávy, tak VÚC ako i mestá a obce, pretože viaceré okresné úrady ostali v pozícií mŕtvych chrobákov. 

 

Na záver len toľko, že som veľmi vďačná a oceňujem nesmierne nasadenie našej vlády, premiéra i ministrov, ktorí krízu bravúrne zvládli, i keď možno mediálna komunikácia a niektoré kroky neboli vždy ideálne. Napriek tomu som rada, že máme práva takúto vládu a cítim veľkú zodpovednoť a rešpekt, keďže i ja som dostala dôveru svojich voličov a možnosť meniť veci.



 

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0