Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Politika
26. 03. 2020, 18:53

Muž, ktorý povie, ako budú vyzerať školy po karanténe

Pre bulvár bol dlhé roky celebritným kaderníkom, teraz prevzal školstvo v historicky najťažšom období. Čo očakávať od Branislava Gröhlinga?
Muž, ktorý povie, ako budú vyzerať školy po karanténe

Branislav Gröhling počas tlačovej konferencie pri príležitosti predstavenia novej internetovej stránky pre učiteľov a žiakov s názvom www.ucimenadialku.sk 25. marca 2020 v Bratislave. FOTO TASR – Jakub Kotian

Nový minister vstupuje do dramatického obdobia, v ktorom bude každá jeho tlačovka udalosťou dňa pre státisíce ľudí, učiteľov, rodičov aj deti. Za našich životov sa ešte nestalo, že by boli školy zavreté tak dlho bez perspektívy skorého návratu. Nikto v tejto chvíli naisto nevie, či sa žiaci a študenti vrátia do škôl aspoň v máji či júni alebo sa školy otvoria až na jeseň.

Na jednej strane to ponúka novému vedeniu rezortu jedinečnú šancu na zatrasenie systémom (ako to navrhuje Branislav Pupala), súčasne hrozí, že pod tlakom praktických problémov upadne do mikromanažmentu – bude musieť riešiť, čo s maturitami, prijímačkami, s dovolenkami učiteľov, ako nahradiť výpadok učiva alebo ako čeliť neustálej kritike, že nezabezpečuje dostatočný informačný servis pre čoraz zúfalejších učiteľov aj rodiny v karanténe.

Branislav Gröhling nepatril posledné štyri roky v opozícii medzi mediálne výrazných politikov, držal sa v ústraní, nevyhľadával konflikty, a to ani s tragicky pôsobiacimi ministrami školstva za SNS. Po odchode skupiny galkovcov zo SaS prudko vystúpil nahor, stal sa trojkou kandidátky. No veľká časť verejnosti ho ani tak príliš neregistrovala, čitateľom bulváru bol známy najmä ako „kaderník celebrít“, o ktorom sa kedysi písalo, že je súčasťou bratislavskej smotánky, ktorá vymetá večierky.

Je to muž, ktorý bude schopný riadiť školstvo v takýchto náročných časoch?

Z podnikateľa expert na odborné učilištia

Slovensko malo dosiaľ rôzne typy ministrov školstva. Napríklad Jána Mikolaja (nominanta ešte Slotovej SNS), ktorý hýril aktivitou aj odvahou, neváhal sa pustiť do veľkej obsahovej reformy, tvorby národných učebníc či redukcie osemročných gymnázií. Zádrh bol v tom, že Mikolaj, pôvodnou profesiou cestár, sa príliš netrápil expertízou, školstvo zobral útokom ako buldozér a tak cestou za cieľom narobil viac škôd než úžitku. Od tých čias už väčšina učiteľov o pojme kurikulárna reforma nechce ani počuť.

Opačným typom bol jeho nástupca Eugen Jurzyca – výborný analytik dokázal na poradách s odborníkmi rozobrať každý problém z rôznych perspektív, ministerstvo bolo za jeho krátkej éry možno brilantným think-tankom, no Jurzycovi by prospela aspoň desatina Mikolajovej akčnosti.

Poslední dvaja ministri, ktorých Andrej Danko vytiahol ako z klobúka, stroskotali na sebe samých, ani zasvätený úradník Plavčan, ani inak uznávaná akademička Lubyová neprekročili tieň „made in SNS“ a skončili s biednou bilanciou.

Branislav Gröhling má za sebou iný príbeh než všetci jeho predchodcovia. Pôvodnou profesiou je obuvník, ako mladík začal budovať sieť kaderníctiev a postupne dosahoval veľké úspechy. Nebol však spokojný s úrovňou mladých kaderníkov, absolventov odborných učilíšť, a tak sa ponúkol riaditeľom škôl, že im pomôže so školením tretiakov a pre seba tak vychová budúcich kaderníkov.

Je to muž, ktorý bude schopný riadiť školstvo v takýchto náročných časoch? Zdieľať

Napokon však z toho vznikol veľký projekt na 40 školách, z ktorého už Gröhlingova firma nemohla profitovať – Gröhling do svojho projektu zavolal aj šéfkuchára Jaroslava Žídeka, svojmu remeslu tak učil nielen kaderníkov, ale aj cukrárov, kuchárov, barmanov či murárov. Sám Gröhling rád hovorí o tom, že v priebehu prvých desiatich rokov takto vyškolili tisícky mladých ľudí, mnohí z nich tak po škole upustili od nápadu vycestovať do zahraničia a otvorili si svoje kaderníctva či kaviarne.

Umiernený pragmatik 

Úspešný podnikateľ vďaka tejto skúsenosti do hĺbky spoznal problémy odborného školstva a vytvoril si tam bohatú sieť vzťahov. A v istej fáze v ňom skrsla idea, že by to mohol skúsiť v politike.

Jeho prvé kroky však neviedli hneď do SaS, pred piatimi rokmi bol najskôr v kontakte s politikmi v Sieti, viacerí z Procházkovej strany si ho želali na kandidátke a aj on sám o to prejavoval do istého času záujem. Napokon sa však ocitol u sulíkovcov, ktorí bol v tom čase na hrane, no neskôr to nemal dôvod oľutovať – Sieť sa po voľbách roztrhla, SaS prekvapila dvojciferným výsledkom a Gröhling sa tak dostal z 18. miesta na kandidátke do parlamentu. O pár mesiacov nato nahradil na poste školského tímlídra liberálov Martina Poliačika.

Úspešný podnikateľ vďaka tejto skúsenosti do hĺbky spoznal problémy odborného školstva a vytvoril si tam bohatú sieť vzťahov. A v istej fáze v ňom skrsla idea, že by to mohol skúsiť v politike. Zdieľať

V uplynulých dňoch sme hovorili s viacerými politikmi aj odborníkmi, ktorí boli v uplynulých rokoch v užšom kontakte s Gröhlingom, vrátane ľudí, ktorým liberálny profil SaS zvlášť nekonvenuje. Viac-menej všetci nomináciu Gröhlinga prijali ako dobrú správu. Nový minister je v ich očiach pracovitým politikom, ktorý sa ako opozičný poslanec intenzívne zaujímal o problémy rezortu, často ho bolo vidieť na odborných podujatiach, kde nadväzoval nové väzby, vďaka čomu je dnes dobre zorientovaný a vie, kto je kto. A tiež to nie je konfliktný typ, ale skôr umiernený politik, ktorý hľadá dohodu.

To, že Gröhling nastupuje do rezortu ako pomerne pripravený človek, sa prejavilo už v prvých dňoch, keď ministerstvo v spolupráci s mimovládkami vytvorilo stránku www.ucimenadialku.sk.

Prívrženci väčších školských reforiem však súčasne formulujú obavu, či pragmatik Gröhling nebude až priveľkým technokratom – teda vylepšovateľom systému, ktorý rýchlo nájde technické riešenia, ako opraviť nedostatky či napríklad zabezpečiť učiteľom vyššie príplatky, ale radšej sa nepustí do väčších reformných projektov.

Keby nebolo koronavírusovej krízy a ekonomika zotrvala na rastovej trajektórii, Gröhling by sa zrejme ihneď vydal cestou viacerých populárnych opatrení, ktorými by si získal minimálne počiatočnú priazeň učiteľov.

Mnohí riaditelia škôl v Bratislavskom kraji si pochvaľovali zmeny, ktoré v poslednom roku priniesol ako poradca župana Drobu: učiteľom sa začala preplácať práca so študentmi po vyučovaní aj kurzy cudzieho jazyka, každému začínajúcemu učiteľovi pridali k platu 100 eur, odchodné nastavili tak, že každý učiteľ odchádzajúci do dôchodku dostane za každých odučených 10 rokov jeden plat, alebo otvorili nové odbory na odborných školách, kým celoštátne sa skôr redukujú.

Lenže práve v prvom ministerskom roku Branislava Gröhlinga sa Slovensko podobne ako zvyšok Európy prepadne do recesie aj do hlbokého deficitu, takže nazvyš nebude ani jeden cent.

Konzervatívna obava 

Zoči-voči prichádzajúcemu rozpočtovému marazmu má Gröhling výhodu, že sa môže oprieť o najprepracovanejší školský program, ktorý v SaS cizelovali celé roky. U Sulíka sa najhlbšie zamýšľali, čo spraviť so 17 organizáciami spadajúcimi pod ministerstvo školstva a ako niektoré z nich pretransformovať, rovnako mali zdravý pohľad na obsah kurikulárnej reformy aj odvahu hovoriť o redukcii základných aj stredných škôl, ktorá je dlhodobo nevyhnutná z demografických dôvodov.

Vo svojich prvých ministerských rozhovoroch hovorí Gröhling o tom, že chce konečne otvoriť učebnicovú politiku – školy by tak mali za príspevky od štátu nakupovať učebnice podľa vlastných preferencií. To je síce dlho očakávaný krok dobrým smerom, aj to však bude znamenať dodatočné peniaze od štátu, ktoré budú teraz akútne chýbať.

Gröhling má výhodu, že sa môže oprieť o najprepracovanejší školský program, ktorý v SaS cizelovali celé roky. Zdieľať

Prednosťou nového ministra je, že nie je ideologicky zošnurovaný podľa saskárskej šablóny. To sčasti cítiť aj na školskom programe SaS, ktorý by si z veľkej časti mohla privlastniť aj konzervatívna strana. Napokon, Gröhling si k tvorbe programu prizýval aj odborníkov ako Branislav Pupala, ktorí nie sú práve vyznávačmi liberálnych školských koncepcií.  

Sám Gröhling napríklad odmieta spoplatnenie vysokoškolského štúdia, správne hovorí, že v tejto fáze by to malo na Slovensko devastačný dosah, keďže by to vyhnalo ďalšie masy študentov do susedného Česka. Zaujímavé tiež bolo, že v školskom programe SaS sa svojho času objavila podpora pre štátom riadenú redukciu osemročných gymnázií, na čo mal iný názor nielen líder SaS Richard Sulík, ale zrejme aj mnohí voliči SaS – vzdelanejší rodičia, ktorí chcú svoje deti čo najskôr vyviazať zo základnej školy do elitnejšieho prostredia.

Mnohí konzervatívni voliči, ktorí sú Matovičovej vláde vcelku naklonení, vyjadrujú na sociálnych sieťach obavu, že nový minister školstva sa v minulosti angažoval v prospech agendy LGBTI. Faktom je, že aj keby chcel v rezorte uplatňovať prvky tejto agendy, nebude mať na to pod tandemom OĽaNO a Sme rodina žiaden väčší priestor – navyše, jeho hlavným koaličným partnerom v parlamente bude Richard Vašečka, nový šéf školského výboru.  

Branislav Gröhling má šancu predbehnúť svojich predchodcov. Najskôr však musí zvládnuť svoj rezort počas pandémie aj krátko po nej. Gröhling asi po Richardovi Sulíkovi najviac dúfal, že ministrom financií sa stane líder SaS, ktorý by v časoch rozpočtovej núdze načúval svojmu straníckemu kolegovi vo vláde ako prvému.

Takto bude musieť Gröhling častejšie klopať na dvere tandemu Matovič-Heger. Na politický úspech potrebuje aj dostatočnú autoritu a o tom, či ju získa, sa rozhodne v najbližších dramatických týždňoch.   

Odporúčame