Minister Gröhling pripúšťa, že sa prejde od známkovania k slovnému hodnoteniu

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Minister Gröhling pripúšťa, že sa prejde od známkovania k slovnému hodnoteniu

Nový minister školstva Branislav Gröhling. FOTO TASR - Jaroslav Novák

Podľa Iniciatívy To dá rozum by sa malo uplatniť najmä v prvých ročníkoch základných škôl.

Problém pri koncoročnej klasifikácii žiakov na školách môže byť aj v nedostatku známok. Nový minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) v tejto situácii pripustil, že možno sa po prvý raz prejde od známkovania k slovnému hodnoteniu.

Iniciatíva To dá rozum si myslí, že by sa to malo uplatniť najmä v prvých ročníkoch základných škôl. Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) však tvrdí, že slovné hodnotenie nemá v učiteľskej obci veľkú popularitu.  

"Môže to byť omnoho pozitívnejšie pre určitú časť rodičov. Dúfam, že sa školy s tým vyrovnajú," povedal minister na margo aktuálnej situácie, ktorá je spôsobená šírením nového koronavírusu. Jedným z dôvodov prechodu z klasického hodnotenia žiakov na konci roka k slovnému môže byť aj nedostatok známok. "Myslím, že väčšina učiteľov si však nejako známky nazbiera, nejaké už aj má z februára a marca," poznamenal pre TASR Križo.

Podľa neho by sa slovné hodnotenie mohlo tento rok zrealizovať. "Postačili by drobné úpravy, tak ako v prípade zrušenia maturít a testovania. Už teraz je však možné využiť štatút namiesto známky dať absolvoval. Stačí keď to schváli pedagogická rada v odôvodnených prípadoch," poznamenal. Takto by podľa neho väčšina žiakov mohla namiesto známok dostať absolvoval. "Určite to nie je ideálne, je to len zámena čísla za slovo," povedal. 

Petra Fridrichová z iniciatívy To dá rozum pre TASR poznamenala, že v tejto oblasti vidia priestor najmä v úprave metodického pokynu pre klasifikáciu a hodnotenie žiakov v základných školách, v rámci ktorého by sa mohla zaviesť možnosť aj slovného hodnotenia na koncoročnom vysvedčení, prípadne kombinácia klasifikácie a slovného hodnotenia. "Učitelia by tak podľa dohody v rámci školy mohli všetky predmety hodnotiť slovne alebo vybrať niektoré predmety, v ktorých budú klasifikovať a v ostatných predmetoch dať slovné hodnotenie za predchádzajúce výsledky a aktivitu spojenú s plnením komplexných úloh počas prerušeného vyučovania," vysvetlila. 

Iniciatíva To dá rozum v prípade žiakov prvých ročníkov základnej školy preferuje za týchto podmienok na koncoročnom vysvedčení hodnotiť žiakov len slovne. "Zároveň v tomto vidíme príležitosť pre zmenu hodnotenia od strohej známky ku komplexnejšiemu komunikácii učiteľa žiakovi toho, čo sú jeho silné a slabé stránky a ako by mal nasmerovať svoj budúci rozvoj," dodala. Križo sa obáva, že slovné hodnotenie, kde by učiteľ dal žiakovi širšiu spätnú väzbu, nemá v učiteľskej obci veľkú popularitu. "Som presvedčený, že má zmysel v budúcnosti postaviť to na báze dobrovoľnosti," uzavrel.  
 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo