Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
25. 03. 2020, 08:43

Čo odporúča ministerstvo školstva učiteľom pri online vzdelávaní

Oddnes funguje nový webový portál, ktorý má učiteľom, žiakom a rodičom pomôcť zvládnuť učenie cez internet.
Čo odporúča ministerstvo školstva učiteľom pri online vzdelávaní

Ilustračné foto – Flickr.com

Ešte pred oficiálnym vymenovaním na post ministra školstva avizoval Branislav Gröhling z SaS, čo chce urobiť okamžite po nástupe do vedenia rezortu. V dôsledku pandémie musel rýchlo reagovať na ťažkosti, ktoré vznikli učiteľom, žiakom a rodičom s online vzdelávaním.

Tí sa sťažovali na nedostatočnú podporu štátu. Nepomohla im ani bývalá ministerka školstva Mária Lubyová, ktorá sa v kritických dňoch stiahla do úzadia.

Od stredy funguje nový web s názvom Učíme na diaľku, ktorý ministerstvo školstva vytvorilo v spolupráci s viacerými iniciatívami v oblasti vzdelávania.

"Vyučovanie priamo v škole možno nenahradíme úplne, ale verím, že portál v tomto čase aspoň uľahčí učiteľom prácu a k žiakom dostane zaujímavé učebné materiály," píše na Facebooku minister Gröhling.

Okrem základných informácií o termínoch zápisov, skúšok a prerušenom vyučovaní na novom webe možno nájsť aj prehľad odkazov na podporné nástroje pre učiteľov aj rodičov. Ide o rôzne stránky, webináre či videonávody, ktoré spontánne vytvorili iniciatívy alebo jednotlivci po zatvorení škôl.

Samostatnú sekciu na stránke tvoria rady a tipy pre učiteľov pri zadávaní úloh online.

„Rodičia aj učitelia prežívajú veľmi náročné chvíle: často musia skĺbiť svoj osobný život s prácou z domu, súčasne zabezpečujú starostlivosť o domácnosť, deti a pomáhajú aj svojim rodičom, prípadne starým rodičom,“ píše na stránke ministerstvo. „Situácia sa môže skomplikovať ešte viac, ak sa v rodine vyskytne choroba. Aj preto sú najdôležitejšie odporúčania týchto dní pochopenie, vychádzanie si v ústrety, dohoda, konsenzus, rešpekt a spolupráca.“

Ďalej ponúka tucet konkrétnych krokov, ktorými sa učitelia môžu riadiť.

Vynechať písomky, menej úloh a pýtať si odozvu

Ako prvé je podľa ministerstva potrebné overiť si, či majú doma všetci žiaci z triedy možnosť pripojenia na internet. Ak nie, majú v prípade takejto rodiny zvážiť zapožičanie tabletu zo školy alebo zadávať úlohy cez telefón v kombinácii so zasielaním vytlačených zadaní.

Ako ďalší krok navrhuje ministerstvo zaviesť si tzv. ranné kruhy. „Pre deti je táto situácia rovnako náročná ako pre nás dospelých. Je dôležité udržať vzťahy v triede. Je preto dobré, ak sa celá trieda aspoň niekoľkokrát do týždňa spojí formou videochatu alebo telefonicky (pokiaľ to podmienky umožňujú) a každé dieťa dostane možnosť povedať, čo prežilo a ako sa má.“

Odporúča tiež pripraviť si na každý týždeň aktuálny „rozvrh hodín“, ktorý by ale nemal kopírovať školský rozvrh. V rozvrhu majú učitelia vyznačiť, ktoré úlohy prídu formou zadania a kedy sa chcú so žiakmi spojiť napríklad cez videochat. „Pamätajte, že online vzdelávanie je náročné na sústredenosť, a preto nie je veľmi reálne (a ani zdravé), aby deti udržali pozornosť niekoľko hodín. Často to ani nie je možné, najmä ak sa v rodine nachádza viac školopovinných detí a rodičia pracujú z domu,“ upozorňuje ministerstvo.

Nové učivo by mali podľa neho pedagógovia minimalizovať a preberať iba to, čo je nevyhnutné a pochopiteľné aj pri online komunikácii. „Ak vidíte priestor na „dobratie“ učiva v nasledujúcom školskom roku, teraz toto učivo vynechajte.“

Prečítajte si tiež:
Ako zmeniť školu po pandémii Zdieľať

Ministerstvo radí učiteľom, aby boli v tejto situácii empatickí nielen k deťom, ale aj k ich rodičom a nemali nerealistické očakávania. Odporúča menej využívať učebnice a radšej zadávať úlohy, pri ktorých môžu využívať každodenné situácie v domácnosti. „Zaujímavými úlohami môžu byť váženie surovín pri varení a s tým spojené premeny jednotiek alebo odmeranie dĺžky postele a podobne.“

Zvážiť majú aj množstvo úloh, ktoré žiakom prideľujú. „Niekedy postačí aj jedna úloha na niekoľko dní, ktorá si však bude vyžadovať spoluprácu s iným žiakom online, prečítanie knihy, realizáciu pokusu v domácom prostredí či dlhšie pozorovanie.“

Čo sa týka skúšania a písomiek, ministerstvo sa prikláňa k tomu, aby ich teraz učitelia radšej vynechali. V tomto období to podľa neho nie je vhodné ani motivujúce. Deti by si mali zadania odkladať a po obnovení vyučovania si ich môžu priniesť do školy. Dôležitá je však pre nich spätná väzba, a preto je vhodné sa s nimi porozprávať o tom, čo im robilo problém alebo čo im naopak išlo ľahko.

Odporúčame