Čo odporúča ministerstvo školstva učiteľom pri online vzdelávaní

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čo odporúča ministerstvo školstva učiteľom pri online vzdelávaní

Ilustračné foto – Flickr.com

Oddnes funguje nový webový portál, ktorý má učiteľom, žiakom a rodičom pomôcť zvládnuť učenie cez internet.

Ešte pred oficiálnym vymenovaním na post ministra školstva avizoval Branislav Gröhling z SaS, čo chce urobiť okamžite po nástupe do vedenia rezortu. V dôsledku pandémie musel rýchlo reagovať na ťažkosti, ktoré vznikli učiteľom, žiakom a rodičom s online vzdelávaním.

Tí sa sťažovali na nedostatočnú podporu štátu. Nepomohla im ani bývalá ministerka školstva Mária Lubyová, ktorá sa v kritických dňoch stiahla do úzadia.

Od stredy funguje nový web s názvom Učíme na diaľku, ktorý ministerstvo školstva vytvorilo v spolupráci s viacerými iniciatívami v oblasti vzdelávania.

"Vyučovanie priamo v škole možno nenahradíme úplne, ale verím, že portál v tomto čase aspoň uľahčí učiteľom prácu a k žiakom dostane zaujímavé učebné materiály," píše na Facebooku minister Gröhling.

Okrem základných informácií o termínoch zápisov, skúšok a prerušenom vyučovaní na novom webe možno nájsť aj prehľad odkazov na podporné nástroje pre učiteľov aj rodičov. Ide o rôzne stránky, webináre či videonávody, ktoré spontánne vytvorili iniciatívy alebo jednotlivci po zatvorení škôl.

Samostatnú sekciu na stránke tvoria rady a tipy pre učiteľov pri zadávaní úloh online.

„Rodičia aj učitelia prežívajú veľmi náročné chvíle: často musia skĺbiť svoj osobný život s prácou z domu, súčasne zabezpečujú starostlivosť o domácnosť, deti a pomáhajú aj svojim rodičom, prípadne starým rodičom,“ píše na stránke ministerstvo. „Situácia sa môže skomplikovať ešte viac, ak sa v rodine vyskytne choroba. Aj preto sú najdôležitejšie odporúčania týchto dní pochopenie, vychádzanie si v ústrety, dohoda, konsenzus, rešpekt a spolupráca.“

Ďalej ponúka tucet konkrétnych krokov, ktorými sa učitelia môžu riadiť.

Vynechať písomky, menej úloh a pýtať si odozvu

Ako prvé je podľa ministerstva potrebné overiť si, či majú doma všetci žiaci z triedy možnosť pripojenia na internet. Ak nie, majú v prípade takejto rodiny zvážiť zapožičanie tabletu zo školy alebo zadávať úlohy cez telefón v kombinácii so zasielaním vytlačených zadaní.

Ako ďalší krok navrhuje ministerstvo zaviesť si tzv. ranné kruhy. „Pre deti je táto situácia rovnako náročná ako pre nás dospelých. Je dôležité udržať vzťahy v triede. Je preto dobré, ak sa celá trieda aspoň niekoľkokrát do týždňa spojí formou videochatu alebo telefonicky (pokiaľ to podmienky umožňujú) a každé dieťa dostane možnosť povedať, čo prežilo a ako sa má.“

Odporúča tiež pripraviť si na každý týždeň aktuálny „rozvrh hodín“, ktorý by ale nemal kopírovať školský rozvrh. V rozvrhu majú učitelia vyznačiť, ktoré úlohy prídu formou zadania a kedy sa chcú so žiakmi spojiť napríklad cez videochat. „Pamätajte, že online vzdelávanie je náročné na sústredenosť, a preto nie je veľmi reálne (a ani zdravé), aby deti udržali pozornosť niekoľko hodín. Často to ani nie je možné, najmä ak sa v rodine nachádza viac školopovinných detí a rodičia pracujú z domu,“ upozorňuje ministerstvo.

Nové učivo by mali podľa neho pedagógovia minimalizovať a preberať iba to, čo je nevyhnutné a pochopiteľné aj pri online komunikácii. „Ak vidíte priestor na „dobratie“ učiva v nasledujúcom školskom roku, teraz toto učivo vynechajte.“

Prečítajte si tiež:
Ako zmeniť školu po pandémii Zdieľať

Ministerstvo radí učiteľom, aby boli v tejto situácii empatickí nielen k deťom, ale aj k ich rodičom a nemali nerealistické očakávania. Odporúča menej využívať učebnice a radšej zadávať úlohy, pri ktorých môžu využívať každodenné situácie v domácnosti. „Zaujímavými úlohami môžu byť váženie surovín pri varení a s tým spojené premeny jednotiek alebo odmeranie dĺžky postele a podobne.“

Zvážiť majú aj množstvo úloh, ktoré žiakom prideľujú. „Niekedy postačí aj jedna úloha na niekoľko dní, ktorá si však bude vyžadovať spoluprácu s iným žiakom online, prečítanie knihy, realizáciu pokusu v domácom prostredí či dlhšie pozorovanie.“

Čo sa týka skúšania a písomiek, ministerstvo sa prikláňa k tomu, aby ich teraz učitelia radšej vynechali. V tomto období to podľa neho nie je vhodné ani motivujúce. Deti by si mali zadania odkladať a po obnovení vyučovania si ich môžu priniesť do školy. Dôležitá je však pre nich spätná väzba, a preto je vhodné sa s nimi porozprávať o tom, čo im robilo problém alebo čo im naopak išlo ľahko.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Novinka z vydavateľstva

Na pleciach obrov

Veľké pravdy viery, ako o nich meditovali a ako ich žili cir...

Na sklade. Odosielame ihneď.

O knihe
Cena u nás: 9,27 €

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo