Marcel Mikolášik z KDH: Financie rodín aj štátu vyžadujú spravodlivosť

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Marcel Mikolášik z KDH: Financie rodín aj štátu vyžadujú spravodlivosť

Ekonóm Marcel Mikolášik kandiduje vo voľbách do NR SR za KDH s číslom 25. V autorskom texte vysvetľuje pohľad KDH na financie a rodinnú politiku.

Spravodlivosť pre rodiny a hospodárnosť sú kľúčové priority. KDH disponuje tímom odborníkov, ktorí kandidujú a sú pripravení navrhovať a strážiť reformy tak, aby boli spravodlivé a udržateľné.

Ako ekonóm som mal možnosť podieľať sa na tvorbe volebného programu KDH v oblasti rodinnej politiky. Dlhodobo sa tiež venujem oblasti dôchodkov a celú pracovnú kariéru sa venujem financiám. Je zjavné, že správa vecí verejných potrebuje zdravšie a spravodlivé finančné princípy, aby sme uľahčili život rodinám, dôchodcom a aj mladým ľuďom. Zároveň je nutné, aby sa verejné financie spravovali s ohľadom na dlhodobú udržateľnosť. Inak nám hrozí chronické zadĺženie s rizikom neustálej politickej krízy.

  1. Rodiny si zaslúžia uznanie a nie ťažké jarmo daní a odvodov

✅Rodiny si zaslúžia lepšie zaobchádzanie než doteraz. Nie je spravodlivé, ak napríklad vychovávajú deti a pritom sú zaťažené plnou váhou odvodov a daní. Zároveň rodiny vychovávajúce deti sú podľa štatistík ohrozené chudobou výrazne nadpriemerne oproti celému Slovensku. Taktiež rodiny si podľa prieskumov želajú mať o jedno dieťa viac, než nakoniec reálne majú.

Preto som spolu s ostatnými do programu presadil, aby boli rodičia zvýhodnení cez daňový bonus. Výrazne vyšší než doteraz, až 100 eur za dieťa od 3.dieťaťa. Daňový bonus má výhodu, že sa priznáva na nezaopatrené dieťa až do osamostatnenia. Rodičovský príspevok je populárna dávka, avšak skončí vo väčšine prípadov po troch rokov. Končí azda potom starostlivosť rodičov a potreby dieťaťa?

Pritom nechceme, aby rodičia dostávali od štátu prevažne len všimné, dary a dávky, zaťažené drahou administratívou. Daňový bonus práveže necháva v peňaženkách rodičov prostriedky, na ktoré si už v zamestnaní alebo podnikaní zarobili svojou vlastnou prácou. Ak by bonus vychádzal vyšší ako samotná daň, vtedy by sa vyplatil aj navyše. Avšak vo väčšine prípadov by to bol spravodlivý a administratívne najmenej náročný spôsob podpory rodín.

  1. Hospodárenie sa musí nastaviť na dlhodobú udržateľnosť

❗ V akom stave zanecháme verejné financie pre naše deti? Treba pochváliť ústavný zákon o dlhovej brzde a ním vytvorenú Radu pre rozpočtovú zodpovednosť. Ibaže obvyklý pohľad verejnosti a politikov na verejné financie je dnes dosť krátkodobý. Rozpočtový výhľad je obvykle na 3 roky a čo príde potom, je často mimo záujmu.

Totiž onedlho potom prídu voľby a karty sa rozdajú nanovo. Vzhľadom na prudké starnutie obyvateľstva sa musíme opýtať, čo nás čaká vo vzdialenejšej budúcnosti, v horizonte desiatok rokov.

Bohužiaľ odpoveď existuje a nie je vôbec príjemná. Už niekoľko rokov je prílohou rozpočtu verejnej správy odhad implicitného dlhu. Teda budúcej úrovne dlhu za starnutie a iné významné položky. Dlh sa nám takto zvýši, ak sa nezmenia zákony a ani aktuálne prognózy starnutia. Za posledné roky to šialene narástlo, napr.aktuálne sa odhad zvýšil za jediný rok o takmer 300% HDP na úroveň 475% HDP. To je úplne nepredstaviteľná výška, ktorá signalizuje enormný rozpor medzi politickým želaním a najlepším odhadom demografie a daňových či odvodových príjmov.

Za túto ohromnú sekeru môžu najmä reformy v oblasti dôchodkov, ako napríklad strop veku pre odchod do dôchodku alebo príliš štedré minimálne dôchodky. Tieto reformy sa rozšafnej vláde zdajú ako ľahko financovateľné. Avšak v dlhom období môžeme čeliť gréckemu scenáru - rýchlemu krachu alebo dlhému pobytu v karanténe. Je len málo pravdepodobné, že by občania súhlasili s inými formami vyváženia dôchodkov, ako napríklad výrazným znížením starobných dôchodkov alebo ďalším zvýšením už beztak privysokých odvodov.

Preto dôchodkový systém treba demograficky stabilizovať, ale nie nepopulárnym vekovým automatom, ale treba otvoriť diskusiu dôchodkových expertov s cieľom zvážiť naviazanie na počet detí.

Je taktiež nutné, aby sa reformy a významné zákony posudzovali aj vo vzťahu k implicitnému dlhu. Načo sú nám zákony, ktoré v horizonte 3 rokov ešte dokážeme ufinancovať, ale o 10 či 20 a viac rokov nás škaredo dobehnú.

Vo voľbách do NR SR dňa 29.02.2020 voľte KDH, odborníkov pre rodiny, na plne konzervatívnej kandidátke. Marcel Mikolášik má číslo 25.

foto: archív MM

Objednávateľ: Kresťanskodemokratické hnutie, Šafárikovo námestie 4, 811 02, Bratislava, IČO: 00586846

Dodávateľ: POSTOJ MEDIA, s.r.o., Pražská 11, 811 04 Bratislava, IČO:50205668

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo