Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
K Veci Spoločnosť
25. január 2020

Čo keby sa vysokoškoláci naučili aj niektoré remeslo?

Ovládanie remesla nie je žiadna podradná činnosť, naopak. Mohli by sme navyše lepšie rozumieť zmyslu toho, prečo študujeme.
Čo keby sa vysokoškoláci naučili aj niektoré remeslo?

Ilustračné foto: pxfuel.com

Jeden môj priateľ raz poznamenal, že väčšina súčasných študentov je natoľko vzdialená od prírody, že by ich bolo treba s ňou najprv zoznámiť, aby vôbec dokázali pochopiť klasické učenie o prirodzenom zákone a o cnostiach.

Niektorí čitatelia možno vedia, že Wyoming Catholic College sa s touto výzvou popasovalo tak, že od svojich študentov vyžaduje, aby jazdili na koni. Jazda na koni nie je „virtuálna zručnosť“, ktorá sa dá „obabrať“. Kone majú svoju hlavu a jazdiť na nich si vyžaduje zručnosť a citlivosť na potreby a rozpoloženie daného zvieraťa v daný deň. Jazdiť na koni nie je ako presúvať čísla v tabuľke a práve preto je to čosi, čo by sa študenti mali naučiť.

Pravda, nie každý sa asi môže alebo by sa mal učiť jazdiť na koni, v neposlednom rade preto, že svoje úbohé kone asi nechceme mučiť mnohými nekompetentnými jazdcami. Kone si tiež vyžadujú veľa starostlivosti a priestoru na výbeh a nie každá vysoká škola má na to zdroje. Čo však naučiť ich iné zručnosti, ktorých zvládnutie si vyžaduje duchaplnosť a pozornosť voči skutočnostiam sveta – nielen túžby duše?

Každý si veľmi rýchlo uvedomí, prečo sa majster považuje za „majstra“ a prečo ním ja nováčik nie som. Študenti sa naučia remeslo, aby pochopili, na čo sú normy, a aby sme na základe rozvíjania zručnosti v nejakom remesle mohli ukázať rozvíjanie cností. Zdieľať

Preto mám radikálny návrh. Každý študent by sa mal naučiť nejaké remeslo. Mohli by sa stať inštalatérmi, elektrikármi, murármi, poľnohospodármi, automechanikmi, tesármi či čímkoľvek iným. Hlavným cieľom by bolo uviesť študentov do činnosti, ktorá si vyžaduje disciplínu a majstrovstvo a kde sú výsledky konkrétne a zrejmé.

Ak nepripojíte správne svetlo, nerozsvieti sa. Ak správne nepostavíte múr, spadne. Ak nezapojíte správne trubky, budú tiecť. Pri učení sa týmto remeslám nie je veľký priestor pre „kreatívny individualizmus“ či „egocentrickú tvrdohlavosť“. Ak sa to neurobí správne, nefunguje to.

A každý si veľmi rýchlo uvedomí, prečo sa majster považuje za „majstra“ a prečo ním ja, nováčik, nie som. Ako som povedal, toto by bol hlavný cieľ. Študenti sa naučia remeslo, aby pochopili, na čo sú normy a aby na základe rozvíjania zručnosti v nejakom remesle mohli ukázať rozvíjanie cností.

Samozrejme, je to absurdný návrh. Jedna z tých uletených vecí, s ktorými vyrukujú vysokoškolskí profesori vo svojom voľnom čase.

Je však naozaj až taký absurdný? Nie je to nemožné. Elektrikári a inštalatéri chodia do univerzity každú chvíľu. Naozaj je oveľa ťažšie nájsť pedagogicky zdatného majstra elektrikára či inštalatéra než pedagogicky zdatného prvotriedneho odborníka na americké dejiny?

A pozrime sa, čo by sme mohli povedať rodičom. Vyškolíme vám syna či dcéru v najlepších tradíciách slobodných umení. Bojíte sa, že si možno nenájdu slušnú prácu a nebudú si vedieť na seba zarobiť? (To je dosť častá obava.) Tak viete čo? Aj keď nič iné nevyjde, vždy si môže zarobiť peniaze ako inštalatér, elektrikár, automechanik či krajčír. Vždy bude mať niečo v zálohe.

Niektoré z najlepších rozhovorov o viere a filozofii som mal s inštalatérmi, elektrikármi a rozličnými inými ľuďmi, ktorí mi prišli domov niečo opraviť. Sú to zaujímaví ľudia. Zdieľať

A povedzme si to otvorene, dobrý inštalatér či elektrikár si zarobí viac než väčšina týchto deciek v nudnej kancelárskej práci. A keď budú ďalej študovať, budú mať remeslo, ktoré môžu prevádzkovať na polovičný úväzok a reálne im zaplatí účty.

Ich poznatky z dejín a organickej chémie možno vyblednú a stav bádania o Shakespearovi a Freudovi sa určite zmení, no skúsenosť ukazuje, že nikdy nezabudnú, tak ako jazdiť na bicykli, zapojiť vypínač alebo postaviť stoličku. Technológia sa možno zmení, no s trochou času a školenia sa do toho zase dostanú.

Inzercia

Takže vzhľadom na zjavnú praktickosť tohto návrhu a potenciálny nárast prihlášok, prečo si asi nezíska veľký záujem? Problémom je, že si vyžaduje zmenu paradigmy v pohľade na vysokoškolské vzdelanie. Podľa súčasného zmýšľania, ktoré sa vyvíjalo za posledných asi 80 rokov, je vysoká škola pre administratívnych pracovníkov. Inštalatéri nechodia na vysokú školu – určite nie preto, aby sa tam vyučili remeslu. Sú to robotníci, čiže „pracujúca trieda“.

Chcel by som jasne povedať, že z kresťanského pohľadu je toto dnes, a vlastne aj vždy bol, úplný nezmysel. Starovekí Gréci sa možno pozerali na manuálnu prácu zhora, no kresťania nemôžu. Kristus pracoval väčšinu svojho života ako tesár. Benediktíni, františkáni a dominikáni, ktorí založili kresťanské vzdelávanie a prvé univerzity, všetci pracovali. Neboli to oxbridgskí aristokrati.

Okrem toho si inštalatéri zaslúžia vzdelanie v slobodných umeniach rovnako ako ktokoľvek iný. Niektoré z najlepších rozhovorov o viere a filozofii som mal s inštalatérmi, elektrikármi a rozličnými inými ľuďmi, ktorí mi prišli domov niečo opraviť. Sú to zaujímaví ľudia. Skúste sa porozprávať o probléme zla s policajtkou, na ktorú strieľali drogoví díleri. Má na vec zaujímavý pohľad, ktorý nenájdete u štandardného vysokoškolského študenta.

Kto spravil z vysokej školy bránu ku kariérnemu postupu? To nie je našou úlohou ani naším cieľom. Vzdelanie v slobodných umeniach by mal človek chcieť preto, lebo mu rozširuje myseľ a dušu. Zdieľať

A aby som bol úprimný, väčšina kancelárskych pozícií si nevyžaduje vysokoškolské vzdelanie o nič viac než montovanie trubiek. Vlastne ma rozčuľuje názor, že by robotníci nemohli v práci postúpiť, ak si „nespravia vysokú školu“. Kto spravil z vysokej školy bránu ku kariérnemu postupu? To nie je našou úlohou ani naším cieľom. Možno to hovoríme ľuďom preto, aby sme si aj naďalej žili ako v bavlnke, ale jedného dňa nás určite prekuknú.

Človek nepotrebuje vysokoškolské vzdelanie, aby si našiel prácu či aby sa dostal na najvyššiu pozíciu vo firme. Vzdelanie v slobodných umeniach by mal chcieť preto, lebo mu rozširuje myseľ a dušu. Ak mu pomôže zarobiť si viac peňazí, nech ho Boh žehná.

Hlavne aby trochu z nich venoval svojim chudobným, ťažko sa pretĺkajúcim profesorom na svojej alma mater. Jasné?

Randall Smith
Autor je profesorom teológie na Univerzite Sv. Tomáša v texaskom Houstone. Jeho najnovšia kniha Reading the Sermons of Thomas Aquinas: A Beginner’s Guide (Čítanie kázní Tomáša Akvinského: Sprievodca pre začiatočníkov) sa dá v súčasnosti dostať na Amazone a v Emmaus Academic Press.

Pôvodný text: A New Paradigm for a Liberal Arts Education?

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Odporúčame