Riziko strašenia Kotlebovým víťazstvom

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Riziko strašenia Kotlebovým víťazstvom

Foto – Postoj.sk

Rovnica, čo pomáha progresívcom a škodí ĽSNS, nemusí fungovať.

Tak ako sme predpovedali v decembri, koalícia PS/Spolu reagovala na pokles svojich preferencií v prieskumoch vytiahnutím Kotlebovej karty. Na mobilizáciu voličov chce využiť strach z volebného víťazstva ĽSNS.

Dnes predstavitelia koalície PS-Spolu zverejnili prieskum, ktorý pre nich v januári robila agentúra Focus. Nechali si v ňom zmerať volebný potenciál jednotlivých strán. Išlo o sčítanie odpovedí respondentov na otázku na prvú a druhú voľbu, pričom výsledok ĽSNS pri takejto metodológii bol približne 18 percent a Smeru takmer 23 percent. Kotlebovcom tak vyšiel druhý najvyšší volebný potenciál po Smere.

Líder PS/Spolu Michal Truban na tieto výsledky reagoval nasledujúcim vyhlásením: „Fašisti sú už druhí v prieskumoch a môžu vyhrať voľby. Stačí, ak ľudia teraz stratia nádej. Od Kotlebu nás delia 3 percentá. Preto sa uchádzame o podporu ľudí, aby sme ho prečíslili a ukázali, že je nás viac. Preto robíme najväčšiu kampaň v teréne, deň čo deň, preto aj chodíme do najmenších obcí, lebo nám záleží na tom, aby na Slovensku nevyhrali voľby fašisti. To nesmieme dopustiť.“

Takáto taktika má však aj svoje úskalia. Riziko Kotlebovej karty spočíva v tom, že okrem mobilizácie progresívnych voličov môže ešte viac mobilizovať aj Kotlebových podporovateľov. Rovnako ako silne mobilizačný faktor na týchto ľudí môže pôsobiť aj vykresľovanie ĽSNS ako potenciálneho volebného víťaza.

Tému úspechu Kotlebu, ktorého preferencie od volieb v 2016 postupne rastú, používajú v predvolebnej komunikácii už dlhšie viaceré strany. Ako jednu z top tém to okrem PS/ Spolu využil aj predseda KDH Alojz Hlina. Ako jednu zo svojich tém to má aj SaS, no aj Smer či SNS, ktoré v ňom cítia aj hrozbu v boji o voliča. Kiskovci sa k téme ĽSNS vyjadrili vždy jasne, ale proaktívne ju v kampani doteraz nevyužívali.

Zatiaľ sa však nezdá, že by ostrá kritika voči ĽSNS Kotlebových voličov odrádzala. Naopak, tých v prieskumoch od volieb výrazne pribudlo.

Preto je veľmi otázne, čo vlastne toto progresivistické vytiahnutie najsilnejšej karty – hrozby Kotlebovým víťazstvom – prinesie. Či popri mobilizácii protikotlebovského tábora nepríde aj k ešte väčšej mobilizácii antisystémových voličov, ktorých zláka vízia kompletnej porážky establišmentu.


Odkiaľ prišli Kotlebovi voliči

Čo teda s určitosťou vieme z posledných dát o Kotlebových voličoch? Napríklad to, že Kotleba si drží takmer všetkých voličov, ktorých získal vo voľbách 2016, a k nim postupne získava ďalších.

Platí, že ĽSNS v prieskumoch citeľne narástla, nabrala nových voličov a charakteristika jeho voličov sa pohla smerom k priemeru v krajine. No hoci sa týmto smerom pohla, podľa prieskumov k nej má stále ďaleko.

Keď si porovnáme dáta z exit pollu, ktorý vo voľbách v roku 2016 uskutočnila agentúra Focus pre TV Markíza s aktuálnymi prieskumami, tak vidíme, že aj keď preferencie ĽSNS sú dnes vyššie, štruktúra ich voličov sa zmenila len mierne.

Z údajov z decembrového prieskumu agentúry Focus tiež vidíme, že medzi jeho podporovateľmi stále dominujú muži, aj keď počet žien-voličiek ĽSNS sa oproti voľbám postupne zvyšuje. Dnes je ich asi tretina.

Kotleba je stále veľmi výrazne stranou nepraktizujúcich, až 70 percent jeho podporovateľov na bohoslužby nechodí nikdy (22,6 %) alebo len párkrát za rok (48,5 %).Zdieľať Zdieľať


Medzi voličmi kotlebovcov sú nadpriemerne zastúpení mladší ľudia do 35 rokov a výrazne podpriemerne ho podporujú dôchodcovia. Nadpriemerne vzhľadom na štruktúru našej spoločnosti je ĽSNS prítomná medzi ľuďmi so základným a stredoškolským vzdelaním. S regionálneho pohľadu podpora ĽSNS vyskakuje najmä v Košickom kraji.

Voliči Smeru a SNS z roku 2016 tvoria približne desať percent aktuálnych voličov ĽSNS. Pre porovnanie, z dát Focusu vyplýva, že medzi podporovateľmi strany Sme rodina tvoria dnes takíto voliči približne dvadsať percent.

Úspešní sú aj pri získavaní nevoličov (vrátane prvovoličov). Tí, ktorí neboli v roku 2016 voliť, tvoria dnes približne tretinu voličov kotlebovcov.
 

Kostolných výrazne podpriemerne

Jeden z marketingových smerov, ktorými sa ĽSNS púšťa, je hranie na kresťanské témy, napríklad aj tým, že sa necháva fotografovať v kostoloch, často používa nábožensky podfarbenú rétoriku a symboliku.

Praktizujúci kresťania boli v posledných voľbách táborom, kde sa Kotlebovi vo voľbách podarilo načrieť len veľmi jemne. Vo voľbách 2016 platila o jeho voličoch a religiozite negatívna korelácia, teda že praktizujúcich veriacich Kotleba takmer vôbec nemal, ateistov mal zasa najviac zo všetkých strán.

Predseda ĽSNS preto medzi kresťanmi vidí veľký priestor. Personálne sa túto dieru rozhodol zaplniť napríklad ľuďmi z KDŽP, hoci vyššie na kandidátku sa dostal len predseda KDŽP Tomáš Taraba.

No čísla z decembrového prieskumu Focusu stále ukazujú výrazný rozdiel v religiozite Kotlebových voličov v porovnaní s celoslovenským priemerom.

Pre Kotlebových podporovateľov platí, že viac ako jedenkrát do týždňa chodí do kostola 1,7 percenta jeho podporovateľov a minimálne raz do týždňa 12 percent. Aspoň raz do týždňa tak chodí na bohoslužby približne 14 percent jeho voličov. Slovenský priemer je však podľa Focusu výrazne vyšší, podľa viacerých prieskumov sa hýbe okolo 25 percent.

Kotleba je stále veľmi výrazne stranou nepraktizujúcich, až 70 percent jeho podporovateľov na bohoslužby nechodí nikdy (22,6 %) alebo len párkrát za rok (48,5 %).

Celoslovenský priemer nepraktizujúcich je výrazne nižší, okolo 55 percent.

Komu pomôže strašenie?

Hoci Kotleba berie voličov aj Smeru či SNS, jeho rast čerpá najmä z tých, ktorí politickým stranám neveria a naposledy voliť neboli. Alebo k voľbám ešte len prídu po prvý raz.

Vzhľadom na štruktúru voličov ĽSNS sa však zdá, že strašenie Kotlebovým víťazstvom môže pomôcť nielen jeho oponentom, ale aj Kotlebovi samotnému. Zdieľať

Riziko, že ĽSNS voľby vyhrá, sa dnes zo štatistického pohľadu vylúčiť nedá. Vzhľadom na štruktúru voličov ĽSNS sa však zdá, že strašenie Kotlebovým víťazstvom môže pomôcť nielen jeho oponentom, ale aj Kotlebovi samotnému. Aj dnes zverejnené dáta o volebnom potenciáli naznačujú, že ešte má kde mobilizovať.

Dúfajme teda, že pozicionovanie Kotlebu ako možného volebného víťaza sa nestane samonaplniteľným proroctvom.

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo