Úspechy a zlyhania Luciana Pavarottiho

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Úspechy a zlyhania Luciana Pavarottiho

Taliansky tenorista Luciano Pavarotti počas dvojhodinového koncertu v Mestskom športovom štadióne v Bejrúte 12. júna 1999. Foto: TASR/AP

O novom filme o slávnom tenorovi Lucianovi Pavarottim od režiséra Rona Howarda.

Slávna reklama na kartu American Express z roku 1986 s Lucianom Pavarottim začína tak, že vidíme tohto veľkého tenora oblečeného do americkej vlajky, ako ho s naširoko rozpaženými rukami objíma prezident Jimmy Carter. Nasleduje prestrih na detail speváka. „Čo som?“ pýta sa, „som úspešný alebo som slávny? To neviem. Je mi to jedno. Viem, že ma ľudia spoznávajú na ulici – to je veľmi dobré.“

Potom sa na obrazovke objavia slová PAVAROTTI O PAVAROTTIM – ktoré vyvracajú to, že nevie, či je slávny. Vidíme v tom však humor a reklama sa vracia naspäť k detailu umelca: „Ale mám tri dcéry a jednu ženu. A keď som doma, viem presne, kto som. Nič.“ Hovorí to s úsmevom, urobí z palca a ukazováka krúžok a uzatvára: „Úplná nula… Ale som šťastný.“

Na konci reklamy sa ukáže obrázok karty American Express, na ktorej je meno Luciano Pavarotti, a hlas amerického rozprávača vraví: „Aj úspešné nič má kartu American Express.“

Pavarotti priniesol do svojho profesionálneho života humor, vrúcnosť, priateľskosť a jednoduchú zbožnosť. Hlas vnímal ako dar od Boha. Medzi rozvíjaním tohto daru a jeho katolicizmom bola životná jednota. Zdieľať

Zdá sa to až príliš dobré na to, aby to bola pravda. Je možné, že by tento úžasne talentovaný umelec, ktorému tlieskajú vo veľkých hlavných mestách sveta, zostal natoľko nohami na zemi, že sa posudzoval podľa svojho postavenia doma, medzi svojou ženou a deťmi? Toto pravidlo odporúčal aj náš Pán: „Kto prijme jedno z takýchto detí v mojom mene, mňa prijíma“ (Mk 9, 37) a „Každý, kto prepustí svoju manželku a vezme si inú, dopúšťa sa voči nej cudzoložstva” (Mk 10, 11).

V dokumentárnom filme o Pavarottiho živote od Rona Howarda – aspoň v jeho prvej polovici – môžeme veriť, že je to pravda. Podáva pôvabný obraz dobroty obyčajnej talianskej rodiny hneď po 2. svetovej vojne.

Dozvedáme sa, že Pavarotti bol náhodou prvé dieťa mužského pohlavia spomedzi detí narodenými obyvateľom, bývajúcim vo veľkej budove, kde žili jeho rodičia. To bolo príčinou, že tohto mládenca obklopovali dievčatá a ženy, ktoré ním boli očarené a chceli ho rozmaznávať. Spieval v kostolnom zbore s bratom a otcom, ktorý bol sám talentovaný tenor. („Mal dokonca ešte lepší hlas než ja,“ vraví Pavarotti.)

Zamiloval sa a krátko potom, ako si vzal svoju mladú ženu Aduu, prišli rýchlo deti, tri dcéry za štyri roky. Vidíme veľa obrázkov silného a vznešene vyzerajúceho mladého muža, ako sa hrá so svojimi dcérami, čomu sa prizerá jeho manželka omdlievajúca od šťastia.

Stúpajúca hviezda Pavarotti priniesol do svojho profesionálneho života humor, vrúcnosť, priateľskosť a jednoduchú zbožnosť, ktorú prejavovali všetci jeho známi z Modeny. Pavarotti a všetci ostatní vnímali jeho hlas ako dar od Boha. Medzi rozvíjaním tohto daru a jeho katolicizmom bola životná jednota. (Rozprávač sa ho pýta, prečo podobne ako ostatní talianski umelci pri vystúpeniach vždy poverčivo nosí vo vrecku ohnutý železný klinec. „Áno, som katolík. Ale som aj trochu poverčivý, pre istotu,“ vraví, usmeje sa a žmurkne.)

No v druhej polovici filmu sa čosi pokazí. Zdá sa, že jeho kariéra stráca na vážnosti. V istom bode sa mimochodom dozvedáme, že Pavarotti sa odcudzuje žene a deťom. Zdieľať

No v druhej polovici filmu sa čosi pokazí. Bola to chyba, možno úmyselná, vziať si na turné ako svoju osobnú asistentku prekrásnu mladú sopranistku, s ktorou sa stretol, keď vyučoval na Juilliardovej hudobnej škole v New Yorku? Život na turné stavia hudobníka pred mnohé výzvy aj bez toho, aby si ich úmyselne vytváral sám. Ona vraví, že nečakala, že bude tento vzťah nakoniec romantický. Je možné, že by on bol naozaj taký hlúpy, že si to myslel tiež? Nakoniec ho opúšťa. Film nám ponecháva priestor, aby sme došli k záveru, že takýchto „asistentiek“ bolo viac.

Zdá sa, že jeho kariéra stráca na vážnosti. V istom bode sa mimochodom dozvedáme, že Pavarotti sa odcudzuje žene a deťom. Film to nespomína, no stal sa známym tým, že rušil operné predstavenia. Začína sa vrhať do charitatívnych koncertov pochybnej hudobnej hodnoty s rockovými hviezdami ako Bono a Sting a posiela tučné šeky do vojnou zmietaného Sarajeva a na podobné dobročinné ciele. „Videl som vojnu ako dieťa, a preto chcem týmto deťom pomôcť,“ vraví.

Trailer filmu Pavarotti režiséra Rona Howarda z roku 2019.

A predsa sa Pavarottimu darilo nie preto, že ľudia posielali do Modeny tučné šeky, ale pre lásku v jeho rodine a pre ich silnú vieru. Máme podozrenie, že charitná smršť je vonkajším prejavom určitej krízy svedomia.

Pár rokov pred smrťou sa zamiluje do ďalšej asistentky Nicoletty Montovaniovej, ktorá je od neho o tridsať rokov mladšia. Vraví, že tentokrát je to „naozaj“ – alebo si to musí myslieť, lebo otehotnela? Paparazzovia ich zachytia na fotkách. Dozvedáme sa, že Pavarottiho rodné mesto je pohoršené a zavrhuje ho. (Rozhovor so ženou na ulici: „Dnes sa už mužom nedá veriť.“)

A predsa sa Pavarottimu darilo nie preto, že ľudia posielali do Modeny tučné šeky, ale pre lásku v jeho rodine a pre ich silnú vieru. Máme podozrenie, že charitná smršť je vonkajším prejavom určitej krízy svedomia. Zdieľať

Jeho manželka je ponížená. Pavarotti si „berie“ Montovaniovú na nenáboženskom obrade, ktorý sa odohráva na javisku v opere. Potom nasleduje séria katastrof: ona takmer umiera na neobvyklú nervovú chorobu. Čaká dvojičky, ale jedno dieťa sa rodí mŕtve. Samotnému Pavarottimu čoskoro diagnostikujú rakovinu pankreasu a zomiera, ešte ani nie v starobe. („Dvaja tenori“ Domingo a Carreras sú stále medzi nami.)

Muž, ktorý bol zdanlivo nohami na zemi, nakoniec pôsobí ako stratený a ako „nula“ v inom zmysle.

Áno, ku koncu dokument obsahuje povinnú scénu smutného Pavarottiho, ktorý sa líči za klauna pred tým, ako spieva Vesti la giubba. Nie je to však, hoci by mohol byť, silný obraz Pavarottiho života ako nešťastnej tragédie. Umožňuje Bonovi byť autoritatívnym interpretom Pavarottiho ako človeka, ktorý sa štedro oddal charite a našiel rozkošnú novú lásku. Pavarottiho nesplnené záväzky a opustenú rodinu nikde nevidno.

Pavarotti žil v období pozoruhodného rastu prosperity, keď si nasledujúca generácia v kresťanskej Európe a Amerike vo všeobecnosti neuvedomila lásku a vieru skromných kresťanských domácností. Pri bližšom pohľade môžeme v Pavarottiho tragédii vidieť vo veľkom zlyhania, ktorých sme sa dopustili aj my.

Michael Pakaluk
Autor je odborník na Aristotela a riadny profesor na Pápežskej akadémii sv. Tomáša Akvinského, je profesorom na Buschovej škole obchodu a ekonomiky na Americkej katolíckej univerzite. Žije v Hyattsville v štáte Maryland so svojou manželkou Catherine, ktorá je tiež profesorkou na Buschovej škole, a s ich ôsmimi deťmi. Jeho najnovšia kniha o Evanjeliu podľa Marka Pamäti sv. Petra vyšla vo vydavateľstve Regnery, v edícii Gateway.

Pôvodný text: High Notes – and Low.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Novinka z vydavateľstva

Na pleciach obrov

Veľké pravdy viery, ako o nich meditovali a ako ich žili cir...

Na sklade. Odosielame ihneď.

O knihe
Cena u nás: 9,27 €

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo