Zlo a miliarda dolárov

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Zlo a miliarda dolárov

Najúspešnejší film roka je spoločensko-politická karikatúra doby.

„Aký má zmysel pokrok, keď – ako tvrdí Rousseau – barbarstvo je blaženejšie?“

Irving Babbitt

 

Najskôr plusy: Film Joker (scenár a réžia Tod Phillips, 2019), to je skvelý výkon Joacquina Phoenixa, ktorý hrá postavu Arthura Flecka alias Jokera, jeho skazený pohľad objavil už Ridley Scott v Gladiátorovi, aj tu mu rola sedí na mieru. Film netrpí obsesiou trikov, komiksových scén, to všetko nahrádza psychológia postavy. Ale tá už volá po kritike.

Obsah: Arthur je lacný pouličný komik, ponižovaný, zosmiešňovaný, má smolu, že trpí, aj keď je v danom momente bez viny. Potom ako ho zbijú a ukradnú mu poster a on čelí kritike šéfa, dostane od kolegu zbraň, vďaka čomu sa mu postupne začína budovať sebavedomie. Zbraň, to je moc, komparatívna výhoda oproti iným, výnimočnosť, niečo, čo jemu – zakomplexovanému chudákovi – dáva prevahu.

Arthur žije s matkou, závisláčkou od televízie a telebavičov, prostredie bielej americkej chudoby, na stene odkaz na katolícky pôvod (Panna Mária), inak samá frustrácia, ktorú len posilní nezamestnanosť, vyhodia ho za to, že mu v detskej nemocnici vypadla pred deťmi zbraň. Navyše kvôli šetreniu na zdravotníctve príde o pravidelné konzultácie u psychiatra a lieky na svoje depresie. Po ceste metrom vidí obťažovanie ženy tromi mladými opitými zbohatlíkmi, dvoch zabije v sebaobrane, tretieho z princípu. Začína sa špirála zla.

Incident sa stane slávny, mestská lúza v ňom vidí akt spravodlivosti, televízna celebrita a elity ohrozenie poriadku, tých, ktorí páchajú alebo obdivujú zločin, nazvú klaunmi. Nič viac netreba, vzbúrenci si nálepku osvoja ako znak svojej identity a začnú nosiť masky klaunov.

Arthur sa usiluje o vzťah s čiernou susedkou, slobodnou mamičkou, čo je už druhá pozitívna črta v postave tohto psychopata a rodiaceho sa nihilistu voči ženám, zdá sa, že hollywoodske komisie dozerajúce pri tvorbe filmov na poučenie z MeToo robia na plné obrátky. Arthur zjavne nie je mizogýn ani rasista. Aj keď ten románik s peknou susedkou, ktorá má rada jeho humor, je vlastne len ilúzia.

To, že sa z neho stane vraždiace monštrum, že onedlho zabije matku, kolegu, ktorý mu dal zbraň, televízneho baviča, ktorý ho pozval do prime-time, že rozpúta vzburu v uliciach Gotham City (komiksový nick pre New York), za to nemôže tak celkom on sám.

Film totiž čerpá z múdrosti Jeana Jacquesa Rousseaua, človek je výsledkom vplyvu spoločnosti. Arthurova matka je psychicky labilná, celé roky píše boháčovi Thomasovi Waynovi, aktuálne kandidátovi na starostu mesta, u ktorého kedysi pracovala, že je otcom ich syna. Arthur ho s tým konfrontuje, Wayne ho vysmeje. Neskôr nájde úradné podklady, že si ho matka adoptovala a prizerala sa, keď bol týraný jej partnerom. Arthur vyrastal a žije bez otčima. Zlá rodina, zlá práca, zlé zdravotníctvo, zlé mesto, všetko zlé a voči chudákovi neprajné. A k tomu kúsok smoly, za čo si môže sám.

Možno takto vysvetliť zlo? Môže byť zo zakomplexovaného uzlíka neschopnosti (Arthur) neskorší despota, tyran a masový vrah Joker?

Film sa tvári, že áno, ale ťažko tomu uveriť.  Môže mať reálna postava z garsónky nulovú sebadôveru a muž s maskou Jokera absolútnu charizmu kombinovanú s führerprinzipom? Kde sa to celé vezme? Prečo trpí väčšími výčitkami svedomia po banalite ako po zabití vlastnej matky? Ako je možné, že po zničení všetkých väzieb k iným ľuďom (matka, kolega) nájde pokoj v samote? Nemali by ho vnútorní démoni najviac ničiť práve potom? Že by za to mohlo publikum, čiže zase tí iní?

Film Joker ide na to správne, keď vidí v postave človeka s dušou a trýzneniami, akurát jeho diagnóza je klasická pop-levičárna. V americkom prostredí navyše doplnená pár odkazmi za Trumpa a súčasnú Ameriku, ale aj filmovú klasiku (prepáčte použitie slova) žánru komiks a Batman.

Joker sa netvári ako komiks toho druhu, kde nesmrteľní superhrdinovia lietajú a všetko prežívajú, ale je to komiks v hlbšom zmysle slova – keď rieši otázku zla, osobnej zodpovednosti a roly spoločnosti, je to karikatúra reality. Jednotlivec je slabý, zraniteľný, nemohúci. Malou výnimkou, ktorá len potvrdzuje pointu, je detská postava Batmana v závere filmu. Za všetko môže zlá spoločnosť.

Ale krútiť hlavou môžem, koľko chcem, film Joker zarobil za pár týždňov po svete vyše miliardy dolárov. Žijeme v dobe komiksu.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo