Rýchlejšie, rýchlejšie! Ako spomaliť v zrýchľujúcom sa svete

Massimo Introvigne je profesor sociológie a náboženstiev na Pontifikálnej saleziánskej univerzite v Turíne v Taliansku. Je autorom viac ako 60 kníh o súčasnom náboženskom prostredí. O kultúre zrýchľovania sa s ním zhováral austrálsky portál Mercatornet.

Prečo sme takí zaneprázdnení? Naše autá predsa jazdia rýchlejšie, aj email je predsa omnoho rýchlejší, ako bola kedy klasická pošta. Mali by sme mať veľa času nazvyš.

Sociológovia hovoria o paradoxe práčky. Všimli si, že keď v rozvojových krajinách nahrádza práčka klasické spôsoby prania, po chvíli sa ženy začnú sťažovať, že venujú praniu viac času, nie menej. Deje sa to, lebo ich manželia a deti chcú prať viac vecí častejšie.

Rovnaké je to s emailami. Dostávame viac emailov, než sme mali listov, a očakáva sa od nás, že odpovieme ihneď. Autá spôsobujú dopravné zápchy. Pred dvesto rokmi ste sa konským povozom dostali z jedného konca Manhattanu na druhý rýchlejšie ako dnes autom počas dopravnej špičky.

"Pred dvesto rokmi ste sa konským povozom dostali z jedného konca Manhattanu na druhý rýchlejšie ako dnes autom počas dopravnej špičky."

Zdieľať

Vnímajú čas rôzne kultúry a ekonomické systémy rôzne?

Áno. Náš spôsob vnímania času je židovsko-kresťanský. Biblický príbeh o spáse je časovo lineárny, kým vo väčšine iných kultúr je čas cyklický. Lineárny čas vytvoril možnosť delenia času podľa liturgie. Hodiny sa najprv objavili v kresťanskej Európe a nie inde.

Niektorí sociológovia vravia, že horúčkovité aktivity, v ktorých žijeme, sú kľúčom k pochopeniu modernej kultúry. Čo tým myslia?

Sociológia času je skutočne vzrušujúci nový odbor sociológie. Modernosť vieme rozlíšiť od iných období mnohými spôsobmi, ale zrýchlenie je kľúčový prvok.

Existujú rôzne druhy zrýchlenia. Jedno je technické zrýchlenie, idúc od konského povozu k autám a od pošty k emailu. Niečo iné je kultúrne zrýchlenie, obmena zamestnaní, miest, kde žijeme, a dokonca aj viacnásobná obmena manželov a manželiek v našich životoch, kým naši predkovia žili najčastejšie v pevnej a nezmenenej identite.

Ale najviac typické pre modernosť je psychologické zrýchlenie - stály pocit, že v našich dňoch, týždňoch a životoch nemáme dosť času.

"Pre modernosť je najviac typické psychologické zrýchlenie - stály pocit, že v našich dňoch, týždňoch a životoch nemáme dosť času."

Zdieľať

Najviac cenenou zručnosťou dobrého zamestnanca je schopnosť multitaskingu (robiť viac vecí naraz). Nie je to nesprávne?

Multitasking je v modernej ekonomike a kultúre potrebný. Do pred-moderného prostredia sa nemôžeme vrátiť späť – myslím nastálo, aj keď zopár dní v nejakom útočišti vieme stráviť iným spôsobom. Štúdie však dokazujú, že viac vecí naraz vieme robiť len do istej miery, inak riskujeme stratu schopnosti sústrediť sa na to, čo robíme.

Akými spôsobmi ľudia „spomaľujú“?

Spomenul som strávenie zopár dní na farme či dokonca v kláštore. To sa stáva stále viac populárnym, keďže sa cítime byť viac a viac v strese pod zrýchľujúcimi sa procesmi. Depresia je ďalšou reakciou na zrýchlenie od nášho tela a mysle. Tiež je čím ďalej, tým viac rozšírenejšia.

Existujú však spôsoby, ako spomaliť a vyhnúť sa depresii. Ak sme napr. zamilovaní, učíme sa, ako s naším milovaným „strácať čas“. A rovnaké je to so spiritualitou – učíme sa, ako „strácať čas“ s nami a s Bohom.

Hovoríte, že náboženstvo ponúka „ostrovy spomalenia“. Znamená to, že sa ľudia budú stále viac obracať k náboženstvu?

Modlitba, meditácia, rituály - to všetko sú sily na spomalenie. Tradičné aj nové formy náboženstva ponúkajú aj inštitucionalizované „ostrovy“ spomalenia ako kláštory alebo iné útočištia. Verím, že spiritualita nie je na ústupe, skôr naopak. Hoci je zaujímavou otázkou, ktoré podoby náboženstva pretrvajú a ktoré padnú za obeť zrýchleniu, ktoré neposkytuje mnoho času na trávenie v kostole.

Massimo Introvigne

Aký zvláštny význam má trávenie času s chorými?

Toto je zaujímavá poznámka od pápeža Františka. Jeho dokumenty a prejavy ukazujú, že pozná a zaujíma sa o odbornú literatúru k téme zrýchlenia. Chorí a starší ľudia žijú vo svojom vlastnom odlišnom čase. Keď sme s nimi, môžeme vstúpiť do „svätého času“, ktorý je sám osebe protilátkou k nadmernému zrýchľovaniu.

Pápež František v poslednej encyklike Laudato Si‘ navrhuje, aby sme prehodnotili náš vzťah s technológiami. Ale neposkytuje technológia skôr riešenie pre neustále zrýchľovanie?

Encyklika chce práve rozptýliť tento mýtus. Technológia môže pomôcť, ale nikdy nevyrieši antropologické problémy. Potrebujeme prehodnotiť náš životný štýl a zistiť, aké zmeny nám treba. Toto je antropologický, politický a možno teologický problém, nie iba technologický.

"Ak sa naučíme zastaviť sa pred krásou, krajinou, umeleckým dielom, potom máme určite stále nádej."

Zdieľať

Popularizátor vedy James Gleick vo svojej knihe Rýchlejšie ponúka stovky príkladov z našej kultúry okamžitej kávy, okamžitej dôvernosti, okamžitého opakovania, okamžitého uspokojenia. Ale žiadne riešenia! Môžu vôbec naše životy ísť stále rýchlejšie a rýchlejšie a rýchlejšie?

Niektorí si myslia, že áno. Jeden zo sociológov, ktorí vytvorili odbor sociológie času – Hartmut Rosa – sa domnieva, že zrýchlenie nás dovedie do katastrofy, ekologickej aj politickej súčasne. Pretože tí, ktorí sú z hlavného prúdu vylúčení, sa vzbúria a spôsobia vojny, ktoré v konečnom dôsledku môžu veľmi ohroziť prežitie ľudstva.

Ja nie som až taký pesimistický a myslím si, že náboženstvo môže hrať rolu v našom uvedomení si rizika predtým, než bude príliš neskoro. A čo sa mi na poslednej encyklike zvlášť páči, je myšlienka, že estetika a umenie budú takisto hrať kľúčovú úlohu. Ak sa naučíme zastaviť sa pred krásou, krajinou, umeleckým dielom, potom máme určite stále nádej.

Mercatornet

Pôvodný text: Faster, faster! How to slow down in an accelerating world, prevzaté v rámci licencie Creative Commons. Preložil L. Obšitník. Ilustračné foto: flickr.com, mospat.ru.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo