Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
K Veci Kultúra
16. novembec 2019

72 hodín v bitke o Midway

Bitka o Midway je najlepší film o Američanoch bojujúcich v 2. svetovej vojne od čias Spielbergovho Zachráňte vojaka Ryana.
72 hodín v bitke o Midway

Budeš nad nimi panovať žezlom železným
a rozbiješ ich jak hrnce hlinené.
A teraz, králi, pochopte;
dajte si povedať, pozemskí vladári.

Žalm 2, 9-10

Nemecký režisér Roland Emmerich natočil najlepší film o Američanoch bojujúcich v 2. svetovej vojne od čias Spielbergovho Zachráňte vojaka Ryana (1999), hoci aj nie na tej istej úrovni. Jeho Bitka o Midway je napínavý film plný akcie, oveľa lepší než hviezdami nabitá snímka s tým istým názvom z roku 1976.

Bitka o Midway sa začína japonským útokom na Pearl Harbor. Tieto sekvencie sú dobré, aj keď si človek uvedomuje, že sú vytvorené na počítači, trochu akoby boli z videohier, sčasti preto, že ich realizácia je občas nedokonalá (taký je svet, v ktorom žijeme), a sčasti preto, lebo vieme, že strmhlavo bombardujúce a ostreľujúce japonské Zerá, extravagantné výbuchy a horiace lode nemôžu byť v žiadnom prípade točené naživo. Aj keď je to nedokonalé, vrhá nás to priamo do akcie – oveľa viac než Pearl Harbor od Michaela Baya z roku 2001.

Zo začiatku filmu sa stretávame s Edwinom T. Laytonom (hrá ho Patrick Wilson, ktorý podáva ďalší dobrý výkon), dôstojníkom námornej rozviedky, ktorý varoval pred hroziacim japonským útokom na Pearl Harbor a neskôr pomáhal pri tvorbe plánu bitky o Midway. Layton pôsobil na začiatku 30. rokov ako atašé na veľvyslanectve v Tokiu a vedel po japonsky. Dokonca sa tam stretol aj s Isoroku Jamamotom (Ecuši Tojokava), admirálom, ktorý dohliadal na útok na Pearl Harbor a plánoval útok na ostrov Midway, ktorý Japonci chceli ako odrazový mostík pre svoju vytúženú inváziu na západné pobrežie Ameriky.

Layton pri jednom z rozhovorov s Jamamotom admirálovi vraví, že, samozrejme, „nikto nechce vojnu“. Yamamoto sa usmeje. Lišiacky. Oči pána Wilsona ukazujú, že Laytonovi toto jemné „prerieknutie“ neušlo.

Režimy v Nemecku aj v Japonsku boli hlboko militaristické, no v USA to tak nebolo. Národ bol nedostatočne vyzbrojený a s nebezpečne tenkými zásobami vojenského materiálu. Úsilie však bolo úspešné aj vďaka americkému duchu „my to dokážeme“. Zdieľať

Novovymenovaný admirál Chester Nimitz, teraz veliteľ tichomorskej flotily – ktorého dobre hrá Woody Harrelson – vie, že chlapci v Pentagone stále nechápu hodnotu Laytonovej schopnosti pospájať si zachytenú japonskú komunikáciu a Nimitz dovolí Laytonovi a Josephovi Rochefortovi (dobrý Brennan Brown), excentrickému dešifrovateľovi, ktorý si vykračuje po kancelárii v papučiach a v župane, robiť si svoju prácu. Vlastne všetko staví na ich schopnosť dešifrovať a opísať ďalšie kroky japonského námorníctva.

Veľká časť filmu zobrazuje námorných letcov, ako odlietajú z lietadlových lodí a pristávajú na ne, čo je vždy nervy drásajúci pohľad. Letecké posádky pri bojových misiách zisťujú, že torpéda, ktoré zhadzujú a ktoré pristávajú v oceáne a rútia sa na japonskú lietadlovú či bojovú loď, sa od trupu lode iba odrazia s kovovým úderom. Kyslíková zmes v kokpite jedného pilota je poruchová a spáli mu pľúca. Guľomety sa zasekávajú.

Treba si uvedomiť, že režimy v Nemecku aj v Japonsku boli hlboko, takmer vo svojej podstate, militaristické a že v Spojených štátoch to tak nebolo. Preto keď prišiel útok na Pearl Harbor a Amerika bola nútená vstúpiť do vojny, národ bol nepripravený, nedostatočne vyzbrojený a s nebezpečne tenkými zásobami vojenského materiálu.

Spojenecké vojnové úsilie však bolo úspešné aj vďaka americkému duchu „my to dokážeme“: schopnosti riešiť problém za chodu a obetovať sa pre spoločné dobro.

Paul Johnson o tomto napísal vo svojej vynikajúcej knihe Modern Times: „Jedným z dôvodov, prečo Američania pri Midway vyhrali, bol ten, že skrátili trojmesačnú opravu lietadlovej lode Yorktown [ťažko poškodenej pri bitke v Koralovom mori] na štyridsaťosem hodín, na čom nepretržite pracovalo 1 200 technikov.“

Pri tomto incidente zohral svoju úlohu admirál Nimitz, ktorému keď povedali, že Yorktown v žiadnom prípade nebude k dispozícii skôr než o deväťdesiat dní, povedal: „Tú loď musíme mať späť do 72 hodín.“

Keď loď Yorktown odchádzala z Pearl Harbor, aby sa postavila Japoncom pri Midway, v noci bolo možné vidieť, ako svietia oblúky zváračov, ktorí na nej ešte stále pracovali. Zdieľať

Vieme si asi predstaviť nechápavé pohľady technikov. Ale dokázali to – a dokonca ešte skôr. A keď táto loď odchádzala z Pearl Harbor, aby sa postavila Japoncom pri Midway, v noci bolo možné vidieť, ako svietia oblúky zváračov, ktorí na nej ešte stále pracovali.

Inzercia

Emmerichova Bitka o Midway obsahuje verziu tohto príbehu, no nie ten pôsobivý obraz, ktorý v skutočnom živote ukazoval odhodlanie v duchu „my to dokážeme“ a zároveň aj sebaobetovanie: títo zvárači neboli vojenskí námorníci. Yorktown bola pri Midwayi potopená.

V Bitke o Midway je dosť prekvapivého vzrušenia, ktoré stojí za cenu lístka. O niektoré dialógy prídete pre hluk motorov stíhačiek a bombardérov a opäť aj pre tie časté výbuchy.

Film obsahuje solídne herecké výkony – okrem už spomínaných aj Dennisa Quaida ako „Bulla“ Halseyho, Luka Evansa ako Wada McCluskyho, Aarona Eckharta ako Jimmyho Doolittla a Nicka Jonasa ako nešťastného technika a strelca.

No v strede vedľajšej zápletky o živote bojovníkov a ich manželiek je dvojica, ktorá nedosahuje dramatickú úroveň, aká sa od nich požaduje: Ed Skrein ako Dick Best, veliteľ leteckej skupiny, ktorá viedla vzdušnú bitku pri Midway, a Mandy Moore ako jeho dlho trpiaca manželka Ann. Ich výkony sú sucho postačujúce, no sotva hviezdne, akými by mohli byť v lepších rukách. Aby mal rečník Demostenes pri svojich prejavoch jasnejší hlas, cvičil s kamienkami v ústach a po jednom si ich vyberal. Pánovi Skreinovi zostal v ústach štrk.

Väčšina hercov v Bitke o Midway mala tú česť stvárňovať mužov a ženy, ktorí boli priamo účastní na daných udalostiach, vrátane Geoffreyho Blaka ako veľkého hollywoodskeho režiséra Johna Forda, ktorý bol na Midway (z poverenia ministerstva vojny) uprostred bitky s bežiacou kamerou. Vo Fordovom The Battle of Midway môžeme počuť to, čo nepočujeme v Emmerichovom filme: hanlivý výraz „Japs“ (Japončíci).

Bitka o Midway je mládeži prístupná od 15 rokov. Pochopiteľne, obsahuje veľa násilia a je o námorníkoch, ktorí rozprávajú ako námorníci. Hrajú Luke Kleintank, Darren Criss, Tadanobu Asano, Keenan Johnson a vyše 100 ďalších. Pri kamere Robbyho Baumgartnera a strihu Adama Wolfa sa možno bude uvažovať nad Oscarom.

Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a sekretárom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc trpiacej Cirkvi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho nová kniha Sons of St. Patrick (Synovia sv. Patrika), ktorú napísal spolu s Georgom J. Marlinom, je v súčasnosti v predaji. The Compleat Gentleman (Príručka pre dokonalého gentlemana) je k dispozícii v audio formáte.

Pôvodný text: 72 Hours: a Review of “Midway”​.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Odporúčame