Motivácia študentov k učeniu a práci postupom štúdia upadá, tvrdí prieskum

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Motivácia študentov k učeniu a práci postupom štúdia upadá, tvrdí prieskum

Ilustračné foto: TASR - Martin Baumann

"Situácia je o to vážnejšia, že práve schopnosť aktívne sa vzdelávať bude v najbližších rokoch jednou z najdôležitejších kompetencií na trhu práce," upozornil analytik Stanislav Lukáč.

Len vďaka podpore od našich čitateľov vám prinášame aktuálne spravodajstvo. Podporte nás, prosíme.

Vyše pätiny (21,8 percenta) respondentov spomedzi študentov prvého a druhého stupňa vysokoškolského štúdia na Slovensku si myslí, že v nich štúdium rozvíja motiváciu a chuť učiť sa. Vyplýva to z dotazníkového prieskumu iniciatívy To dá rozum.

Kvantitatívne dáta z prieskumu naznačujú, že motivácia a chuť študentov na učenie a prácu postupom štúdia skôr upadá ako narastá. "Situácia je o to vážnejšia, že práve schopnosť aktívne sa vzdelávať bude v najbližších rokoch jednou z najdôležitejších kompetencií na trhu práce," upozornil na to analytik z iniciatívy To dá rozum Stanislav Lukáč.

Potvrdzuje to aj nedávna správa Svetového ekonomického fóra z roku 2018, podľa ktorej sa zamestnanci do roku 2022 budú potrebovať venovať v priemere až 101 dní školeniam a práci na zvyšovaní svojej kvalifikácie. Aj výsledky dotazníkového prieskumu To dá rozum naznačujú, že k najdôležitejším kritériám zamestnávateľov pri výbere budúcich zamestnancov patrí práve motivácia uchádzačov a schopnosť učiť sa.

Jedným z dôležitých faktorov na budovanie motivácie a chuti na učenie sa a prácu je podľa študentov prístup pedagógov k výučbe a k študentom. Práve partnerský prístup pedagógov a dobrú atmosféru na vyučovaní považovali študenti v skupinových rozhovoroch za pozitívne faktory vo výučbe. V kontraste s tým však iba menej ako tri pätiny (58,5 percenta) respondentov spomedzi zapojených študentov v prieskume súhlasili s výrokom, že všetci alebo väčšina ich učiteľov majú partnerský prístup k študentom. Takmer dve pätiny (38,8 percenta) respondentov sa vyjadrili, že sa tak deje u menšej časti učiteľov.

Zároveň z odpovedí v dotazníku vyplýva, že väčšina (57 percent) respondentov z radov študentov prvých dvoch stupňov vysokoškolského štúdia sa aspoň raz počas štúdia stretla s ponižovaním študenta učiteľom pred spolužiakmi. Osobný príklad učiteľa tak môže motiváciu študentov ovplyvňovať nielen pozitívne, ale aj negatívne.

Výsledky prieskumu sú súčasťou Analýzy zistení o stave školstva na Slovensku, postavenej na kvalitatívnom a kvantitatívnom prieskume realizovanom v rokoch 2017 – 2019. Skupinové a individuálne rozhovory boli realizované so 656 respondentmi z oblasti školstva a zamestnávateľov. Na dotazníkovom prieskume sa zúčastnilo 15.322 respondentov.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo