Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
27. jún 2015

Čo robiť, keď vám cestovná kancelária pokazí dovolenku

Po tom, čo zažil kvôli zlej cestovnej kancelárii zlú dovolenku, rozhodol sa konať. Bohuslav Bereznanin od roku 2006 prevádzkuje web zlacestovka.sk. Aj vďaka nemu môžete zistiť, na ktoré cestovky sa nespokojní dovolenkári sťažujú najviac. bereznanin.jpg Web zlacestov...

Čo robiť, keď vám cestovná kancelária pokazí dovolenku

Po tom, čo zažil kvôli zlej cestovnej kancelárii zlú dovolenku, rozhodol sa konať. Bohuslav Bereznanin od roku 2006 prevádzkuje web zlacestovka.sk. Aj vďaka nemu môžete zistiť, na ktoré cestovky sa nespokojní dovolenkári sťažujú najviac.

Web zlacestovka.sk vraj vznikol ako reakcia na vašu vlastnú zlú skúsenosť...

Áno, spúšťačom bola moja osobná negatívna skúsenosť s dovolenkou. Po čase som zistil, že klientov ako ja je veľmi veľa. Touto stránkou som sa teda snažil pomôcť sťažovateľom. Aj v súčasnosti im pomáham a radím, ako sa majú zachovať, na koho sa obrátiť. Predtým som nepredpokladal, že niečo také je v súčasnej Európe, v tomto storočí možné. Bohužiaľ som zistil, že je to bežná obchodná praktika.

Mohli by ste byť konkrétnejší? O aké praktiky ide?

V podstate ide o to, že firma má produkt, o ktorý nemá nikto záujem. V tomto prípade – cestovná kancelária sa snaží predať nejaký pobyt. Aby svoj produkt predala, maskuje ho predajom niečoho iného. Čiže v podstate vám predá dovolenku, o ktorú nemáte záujem. Vy si objednáte hotel a vyberiete si nejaké služby, oni si od vás vezmú peniaze, ale priamo na mieste vám ponúknu niečo úplne iné. Napríklad chatky namiesto apartmánu. Ja to prirovnávam k tomu, že vy si chcete kúpiť mercedes, firma vám dodá trabant a povie vám: Bohužiaľ, my za to nemôžeme, lebo... A tých dôvodov je milión.

"Cestovka sa snaží predať pobyt, o ktorý nikto nemá záujem. Maskuje ho teda predajom niečoho iného. Objednáte hotel a vyberiete si nejaké služby, oni si od vás vezmú peniaze, ale priamo na mieste vám ponúknu niečo úplne iné."

Zdieľať

Najčastejšie sa stáva, že dostanete iné ubytovanie, ako ste si vybrali. CK potom v reklamácii tvrdí, že ste dostali „lepšie ubytovanie“, takže nemáte nárok na kompenzáciu. Na druhom mieste je skrátenie pobytu, čiže si objednáte 7 nocí v hoteli, ale hotel vás ubytuje iba na 6 nocí, CK má zasa argumenty, prečo je to v poriadku. Stáva sa, že si objednáte letecký zájazd a vraciate sa naspäť autobusom. Zaplatíte si lietadlo z Košíc, ale pre CK je výhodnejšie vyhodiť Vás v Bratislave. A viete si predstaviť, aké problémy tieto zmeny spôsobujú rodinám s malými deťmi.

Myslíte si, že ide o slovenské špecifikum?

Nestretol som sa s tým inde. Mám veľa známych v Rusku, na Ukrajine, v Bielorusku, v Čechách, Poľsku... Keď sa s nimi o tom rozprávam, nikto mi neopíše podobnú skúsenosť. Na Slovensku sú však, bohužiaľ, takto poškodených klientov ročne desiatky, možno stovky.

Máte aj konkrétny percentuálny údaj?

Konkrétne mňa každý rok kontaktuje okolo stovky poškodených klientov. Vždy ide o ten istý princíp: zakúpia si nejaký zájazd a nedostanú to, čo si zakúpili. Cestovky sa zvyknú potom vyhovárať, že boli záplavy, pokazil sa autobus, poprípade že niekto iný nedodržal zmluvu. Čiže ony to nerobili úmyselne, ale nastali také okolnosti.

Koľkým z týchto ľudí dokážete prostredníctvom vašej stránky pomôcť?

Môžem ich podporiť jedine psychicky a nasmerovať ich. Avšak ani naša legislatíva, ani prokuratúra a ani Slovenská obchodná inšpekcia už s tým potom neurobia väčšinou nič. Jedinou cestou, ak by chcel poškodený satisfakciu za pokazenú dovolenku, je súd. Súdy sú však zavalené mnohými prípadmi, súdne konanie by sa teda ťahalo roky rokúce. Osobne nepoznám nikoho, kto by na súde v takomto prípade dospel k pozitívnemu výsledku. Skôr poznám desiatky ľudí, ktorí to skúsili, a po x rokoch súdenia zistili, že to nikam nevedie. Že je to vyslovene zabitý čas.

Čo by mal spraviť nespokojný klient, ktorý sa predsa len nechce zmieriť s tým, že ho cestovná kancelária oklamala?

Bohužiaľ, poviem to, čo mi vravel pán Motyčka (vydavateľ časopisu Cestovateľ) – rýchlo na to zabudnúť a venovať sa iným veciam. Väčšinou totiž nie je riešenie. Viem o tom, že medzi poškodenými, ktorí píšu recenzie na našej stránke, boli aj policajti, vyšetrovatelia, istý sudca... A tí všetci mi potvrdili, že súdiť sa alebo žiadať náhradu je časovo aj finančne náročné. Navyše, výsledok nie je istý.

Oplatí sa vám potom investovať čas, úsilie a financie do zlacestovka.sk?

Určite áno. Sme „neviditeľná ruka trhu“, ktorá upozorňuje aj iné cestovky, aby neskĺzli do tejto obchodnej politiky a aby naozaj predávali produkty, ktoré predávať môžu a vedia. Myslím si, že takýchto nadšencov, ako sme my, ktorí svojím kamienkom prispejeme do mozaiky, je veľa. Iná cesta, bohužiaľ, momentálne nie je.

Máte vedomosť o tom, že by nespokojné kritiky na vašej stránke znížili „zlým“ cestovkám tržby?

Konkrétne toto som nikdy nezisťoval. Istá cestovná kancelária nám tvrdila, že mnoho klientov sa stiahne, keď si prečítajú recenzie na internete. Nie je to však podložené nijakými číslami.

Inzercia

"Cestovná kancelária ma označila za páchateľa, vraj kazím dobré meno ich spoločnosti. Vnímal som to ako tragikomickú situáciu. Ako keď zlodej kričí: 'Niekto ma označil za zlodeja!'"

Zdieľať

Lebo vraj ste kvôli tejto svojej iniciatíve boli zažalovaní istou cestovnou kanceláriou – a toto bol jeden z ich argumentov.

Ako som spomínal, znakom politiky takýchto cestoviek je, že vám ponúknu niečo, čo ste nechceli. Druhým základným bodom je, že ak sa niekde sťažujete, automaticky vás vyzvú, aby ste s tým prestali. Vraj sa tým kazí ich „dobré meno“ a žiadajú odškodnenie 10 000 eur. Keďže väčšina ľudí nemá na to, aby sa s nimi vláčila po súdoch, mnohí svoje príspevky stiahli. Ja som sa rozhodol nechať všetko zverejnené. Výsledkom bolo šesť súdnych pojednávaní a asi 2 roky neistoty, ako to dopadne. Oná cestovná kancelária ma označila za páchateľa, vraj kazím dobré meno ich spoločnosti. Súd finálnu žalobu zamietol. Oni sa zrejme neodvolali, lebo odvtedy ma už nekontaktovali a nedostal som žiadne ďalšie papiere zo súdu.

Bola táto výhra pre vás istým zadosťučinením?

Skôr som to vnímal ako tragikomickú situáciu. Ako keď zlodej kričí: „Niekto ma označil za zlodeja!“ Divím sa sudkyni, že pojednávanie vôbec otvorila.

Neuvažujete, že by ste sa angažovali v nejakom občianskom hnutí, ktoré by tlačilo na to, aby sa upravila legislatíva? Aby mali nespokojní klienti väčšiu šancu uspieť so svojimi sťažnosťami?

Veľmi rád by som takto pomohol, ale momentálne som maximálne vyťažený. Rodina, podnikanie, dorábam si školu... Okrem toho mám pocit, že legislatívy je už dosť, ale, bohužiaľ, nefunguje. Čo robí polícia, SOI, prokuratúra, súdy, ak sa takéto prípady medializujú? CK vyslovene porušujú x zákonov a každý rok sa to opakuje. Podľa mňa je ďalšia regulácia zbytočná.

Vy sám sa venujete hotelierstvu, však?

Áno, prenajímam menší objekt pri Bešeňovej. V tomto biznise teda pár rokov fungujem, a nikdy v živote by som si nedovolil robiť to, čo robia niektoré cestovné kancelárie. Klient je vždy na prvom mieste a musí dostať viac, ako si zaplatí. Musí mať pocit, že je dôležitý a že ubytovateľ spraví všetko pre to, aby sa znovu vrátil. Pre niektoré CK to však neplatí. Strácaju o klienta záujem od chvíle, ako zájazd zaplatí. Potom je už len na obtiaž a dávajú mu to najavo. Slovenský trh je však malý, a ak klient nebude spokojný a nebude sa vracať, tak to CK položí.

A čo iní slovenskí hoteliéri? Prichádzajú na nich sťažnosti alebo sa nespokojní zákazníci sťažujú skôr na zahraničné pobyty?

Problémy sú väčšinou so zahraničnými pobytmi. Asi je to zo strany cestoviek cielené, lebo pre slovenskú políciu je problém vycestovať do zahraničnej destinácie a všetko tam dôkladne prešetriť. Keby sa takéto veci stávali na Slovensku, štátnym orgánom by sa konalo ľahšie. Cestovné kancelárie sú teda vďaka zahraničiu tak trochu kryté. Majú istotu, že naši policajti sa málokedy dostanú do zahraničnej destinácie, aby tam mohli vyšetrovať sťažnosti takéhoto charakteru.

Ako vlastne človek môže rozoznať dobrú cestovnú kanceláriu?

"Problémy sú väčšinou so zahraničnými pobytmi. Asi je to zo strany cestoviek cielené, lebo pre slovenskú políciu je problém vycestovať do zahraničnej destinácie a všetko tam dôkladne prešetriť."

Zdieľať

Určite by som odpoveď hľadal na internete. My sme to vtedy podcenili. Keby sme si pozreli recenzie a prečítali si to, čo už vtedy bolo na webe... Napríklad tesne pred našou zlou dovolenkou sa stal podobný prípad, keď si klienti objednali dovolenku v apartmáne a nakoniec sa dostali do akýchsi chatiek. My sme si však nevyberali podľa internetu, ale podľa katalógu. No skutočnosť bola úplne iná. Dnes je, našťastie, veľa stránok, ktoré sa venujú hodnoteniu cestovných kancelárií a hotelov. Aj kvôli tomu nechávam www.zlacestovka.sk žiť, aby si návštevníci mohli pozrieť, ktorá cestovka má najviac problémov, ktorá menej a ktorá žiadne.

Jeden z prípadov sa napokon ocitol aj v relácii Občan za dverami, ktorú vysiela RTVS. Šlo o vašu iniciatívu, ako tento problém zviditeľniť?

Nie, nebola to moja iniciatíva. Trošku smutné je, že táto kauza bola ešte vyhranenejšia ako moja. Je negatívom, že praktiky cestoviek sú z roka na rok horšie a horšie. Na moje prekvapenie sa riaditeľ cestovnej kancelárie, na ktorú sa v tejto relácii sťažovali, vyjadril, že on predáva destináciu, nie hotel. Podľa mňa je to už priznanie a ide o trestný čin podvodu. Uvidíme, či to bude zaujímať aj orgány činné v trestnom konaní, alebo zasa dostanem pár papierov, že „skutok sa nestal“, „nie je možné dokázať úmysel“ alebo nejakú podobnú frázu.

Dôverujete vôbec ešte nejakej slovenskej cestovnej kancelárii?

Samozrejme. Každý rok cestujeme s rodinou na dovolenku. Máme už svoje overené slovenské cestovky, s ktorými nebol žiaden problém. Myslím si, že väčšina cestovných kancelárií je spoľahlivá. A dúfam, že tie, ktoré si samy kopú hrob, tu už dlho nebudú, alebo prehodnotia svoje správanie.

Mária Bilá

Foto: archív B. Bereznanina, Flickr

Odporúčame

So zástancami arcibiskupa Bezáka bude diskutovať hovorca KBS

So zástancami arcibiskupa Bezáka bude diskutovať hovorca KBS

V Trnave sa uskutoční diskusia o situácii v cirkvi po odvolaní arcibiskupa Róberta Bezáka. Hodina bez arcibiskupa. Takýto názov nesie verejná diskusia občianskeho združenia Kampanila. "Po odvolaní arcibiskupa Mons. Róberta Bezáka – ale aj po ďalších medializovaných kauzách –  zostala v Cirkvi na Slo...