Muž s transparentom v skutočnosti vôbec nemá rád transparenty

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Muž s transparentom v skutočnosti vôbec nemá rád transparenty

Michal Rehák na Pochode za život. FOTO – Pavol Kováč

Na Pochode za život ho bolo ťažké prehliadnuť. Stál v strede námestia a držal nápis Áno životu, nie Kotlebovi. Michal Rehák.

Keď kotlebovci stiahli svoje vlajky, stiahol aj on svoj transparent. Keď ich dali opäť nad hlavy, aj on vztýčil ten svoj nápis. Bola to presila, ale ten človek tam stál pokojne.

Chcelo to aj kus odvahy. Muž v okuliaroch pôsobil na námestí dosť osamelo. Ľudia si ho obzerali a držali si odstup.

Deň po pochode som tomuto anonymnému mužovi s transparentom poďakovala. Jeho postoj bol postojom tisícok ďalších ľudí, ktorí sme pochodovali v Bratislave za život.

Neskôr som mailom dostala od známeho meno a kontakt na toho neznámeho muža s transparentom. Napísala som, požiadala o stretnutie, ale odpoveď bola veľmi váhavá. On si nebol istý, či chce dať nejaký rozhovor. Ale napokon sme sa stretli a dlho rozprávali.

Nenápadný muž v okuliaroch, v obleku, otec štyroch detí, programátor. Michal Rehák je ten najnepravdepodobnejší typ, ktorý príde na pochod s transparentom.

Čo vám to napadlo prísť na Pochod za život s transparentom?

Odkedy máme štyri deti, tak sme si zvykli, že na verejnosti priťahujeme pozornosť. A v tom veľkom zástupe ľudí by sa nám to bez zaujímavého transparentu nemuselo podariť! (Úsmev.) Nie, to bol žart. Teraz vážne. Mal som veľkú obavu, že Kotlebova strana zneužije tento pochod na svoje politické ciele. Vnútorne som vnímal, že sa voči tomu musím vymedziť.

Boli ste už niekedy na nejakom proteste s transparentom?

Nie. Keď sme sa vracali domov električkou a rozoberal som ten transparent, môj deväťročný syn sa ma opýtal: „Tati, prečo to rozoberáš? Veď si nechaj ten transparent, ešte sa ti zíde na nejaké ďalšie akcie.“ „Ale ja nemám rád transparenty,“ povedal som mu. Syn sa opýtal: „Tak prečo si si urobil ten transparent?“ A ja na to, že niekto to urobiť musel. Tak mi to prišlo, že niekto to urobiť musel. Obával som sa, že to nikto iný neurobí.

Nacionalistickí extrémisti sa nás snažia presvedčiť, že liberáli sú naším spoločným nepriateľom, a preto sa máme pridať k nim. Zdieľať

Nikto vás nenapadol, keď ste úplne sám stáli s tým nápisom uprostred námestia. Okolo vás boli stovky kotlebovcov.

Nie. Najprv prišiel jeden mladý usporiadateľ a slušne ma požiadal, aby som  transparent odložil, pretože to má byť apolitická akcia. Povedal som mu, že práve preto mám ten transparent, aby to bola apolitická akcia. Ale prisľúbil som mu, že keď Kotlebovi vlajkonosiči zložia svoje zástavy, aj ja veľmi rád zložím svoj transparent. A keď ich na chvíľu naozaj zložili, dal som dole aj ja ten svoj. Keď sa začal pochod, oni opäť vytiahli vysoko svoje vlajky. Chceli vytvoriť dojem, že oni sú jediní, ktorí jasným spôsobom obhajujú tie správne hodnoty, že sú za život. Desí ma, aké vysoké percentá už majú.

Čo vás na tom najviac desí?

Na jednej strane sú tu extrémistickí nacionalisti, ktorí sa snažia presvedčiť všetkých ľudí dobrej vôle, že oni sú jediní, ktorí zachránia tie dobré hodnoty. A bojujú proti zlým liberálom, ktorí sú naši nepriatelia a treba ich zničiť. Lebo liberáli predsa vnášajú do spoločnosti neistotu, zbavujú spoločnosť dobrých hodnôt a ideálov. A nemajú problém sami rozhodovať, čo je dobré a čo je zlé. Títo nacionalistickí extrémisti sa nás snažia presvedčiť, že liberáli sú naším spoločným nepriateľom, a preto sa máme pridať k nim.

Neútočil som na pána Kotlebu osobne, nepoznám ho, len sa vymedzujem voči jeho politike. Zdieľať

Ako sa treba vymedziť voči liberálom?

Liberáli sa nás snažia presvedčiť, že jediný spôsob, ako bojovať proti tomuto fašizmu (oni používajú slovo fašizmus, hoci nie je správne, ide skôr o nacionalizmus, expresívnejšie povedané nacizmus), je pridať sa k liberálnej strane. To nie je pravda. Vladimír Palko hovorí o tretej sile. S týmto súhlasím, kresťania musia byť treťou silou. Na obidvoch stranách sú dobré aj zlé hodnoty. Musíme rozlišovať. Naším nepriateľom nie je človek či ľudia ani na jednej, ani na druhej strane. Ak niekto volí Kotlebovu stranu alebo je dokonca jej členom, nemusí ísť nutne o človeka, ktorý inklinuje k extrémizmu. Možno len verí, že presadí dobré veci. Považujem to však za omyl, aký si v napätej politickej situácii nemôžeme dovoliť. Podobne je jasné, že nie každý, kto za prezidentku volil Zuzanu Čaputovú, je nutne hodnotový liberál.

Čiže vy ste sa rozhodli reprezentovať na Pochode za život túto tretiu silu?

Na svojom transparente som mal text Áno životu, nie Kotlebovi. Čiže už účasťou na pochode som sa veľmi jasne vymedzil voči liberálnemu zmýšľaniu pro choice, podľa ktorého si žena má právo vybrať, či zabije svoje dieťa alebo nie. Ale explicitne som sa vymedzil aj voči nacionalistickému extrémizmu. Meno Kotleba je v názve tejto politickej strany, preto bolo na mojom transparente. Ale neútočil som na pána Kotlebu osobne, nepoznám ho, len sa vymedzujem voči jeho politike.

 

Vy patríte k tej malej skupinke ľudí, ktorí si aj prečítali politický program kotlebovcov. Názor?

V programe tej strany nájdete aj výborné veci, ktoré je potrebné presadiť. Napríklad ochrana rodiny, zákaz hracích automatov, ochrana lesov a podobne. Ale pozorný čitateľ zbystrí pozornosť, keď sa program vyjadruje k Rómom. V tomto oficiálnom texte ich strana označuje ako asociálnych, cigánskych parazitov. Rwandská genocída sa roku 1994 začala tým, že príslušníci kmeňa Hutu označovali Tutsiov termínom „šváby“. Je to desivo podobné. Nemôžem hovoriť, že som za život, a pritom v spoločnosti bičovať emócie nenávisti voči nejakému etniku. Nesmieme si pred tým zatvárať oči. Program sľubuje aj vytvorenie sebestačnej armády, vystúpenie z NATO a uzatvorenie hraníc (samozrejme, kvôli migrantom). Bez týchto prvkov nepresadíte totalitný režim.

Ako si predstavujete tú tretiu silu?

Stále veľa ľudí na Slovensku sa považuje za kresťanov, to je dobrá vec, napriek tomu si myslím, že sme uverili tomu, že naša kresťanská politika je a musí byť v defenzíve, že neustále musíme niečo zachraňovať. Zvláštnym spôsobom sa desím spojenia: zachraňovať hodnoty, teda udržiavať status quo. Ale my sme veľmi ďaleko od ideálu.

Takže nie iba status quo?

Použijem paralelu s duchovným životom. Tam sa buď rastie, alebo padá. Keď sa snažím zachovať status quo, padám. Kresťania by sa preto nemali snažiť zachovať status quo, mali by zlepšovať stav spoločnosti, poukazovať na ideály, ktoré vychádzajú z pravdy, dobra, krásy. Kresťanská politika musí byť zameraná na spoločné dobro.

Ak sa takýmto spôsobom budeme hrýzť, tak to nedopadne dobre. Zdieľať

Nevyrušuje vás, koľko „kresťanských strán“ teraz máme, ale všetky môžu byť malé, čiže bez väčšieho vplyvu?

Je tu zopár strán, ktoré sa prezentujú ako kresťanské, ale je medzi nimi veľké pnutie. Na jednej strane je z toho veľa ľudí znechutených, rozumiem tomu, ani mňa to neteší, ale prišiel mi na um taký verš od svätého Pavla: „Čo sa medzi sebou toľko hryziete a žeriete, ja som Pavlov, ja som toho...“ Aj my sa tak hryzieme, ja som Kuffov, ja som Záborskej, ja som Hlinov, Škripekov... O toto tu nejde. A ak sa takýmto spôsobom budeme hrýzť, tak to nedopadne dobre.

Aké je riešenie?

Nech si zvolíme akúkoľvek z týchto kresťanských strán a ak vieme, že sú tam spoľahliví ľudia, ktorí v tom hodnotovo majú jasno a nebudú cúvať, tak je to oukej. Ale nepridávajme sa ani na jednu z tých extrémnych strán. Kotlebova strana má na svojej stránke heslo: „Odvahou proti systému.“ Ale ten systém, ktorý tu máme, sa volá parlamentná demokracia. A za to, aby sme takýto systém mali, zaplatili mnohí ľudia vysokú cenu. Mnohí svojím životom. Je to náročný systém. Na jednej strane máme slobodu vyjadriť svoje názory, angažovať sa politicky, verejne, ale vyžaduje to zodpovednosť. A je na každom človeku dobrej vôle, aby sa angažoval.

Pozrime sa na tú druhú stranu – na liberálnu časť spektra. Považujete už napríklad Progresívne Slovensko za extrém?

Myslím si, že ich politika bude napokon viesť k liberalizácii hodnôt, takže áno, považujem to za liberálny extrém. Ale aby sa to nepochopilo zle. Máme tu široké koalície, ktoré sľubujú, že budú riešiť problémy bez toho, aby sme sa venovali témam, ktoré nás rozdeľujú.

Váš názor?

To je absolútne neudržateľné. Niektoré problémy na Slovensku sú naozaj systémové, napríklad v zdravotníctve, a dajú sa riešiť spoluprácou. Ale napríklad vo Švajčiarsku majú vynikajúce zdravotníctvo, klape ako švajčiarske hodinky. Ale zabíjajú sa tam ľudia.

Hovoríte o eutanázii?

Áno, padá to na hodnotách. Kresťania môžu, mali by a musia spolupracovať s každým, s kým sa zhodnú na dobrej veci. Ale zároveň musí byť jasné, že v morálnych a hodnotových témach nebudú cúvať.

Keď sa otvorí téma pro life, hneď je zažehnaná posmeškami. Zdieľať

Po pochode za život sa v parlamente hlasovalo o zákonoch proti interrupciám, neprešlo nič. Pocit?

Je to politická hra. Každý sa snaží kalkulovať, akým spôsobom získa voliča. Veľmi pekne to povedala Sue Thayer, keď sa jej pýtali, či v boji za život dávať dôraz na legislatívnu zmenu alebo na presviedčanie ľudí. Odpovedala – aj, aj. S týmto sa úplne stotožňujem. V skutočnosti tu spoločenská diskusia nie je. Keď sa otvorí téma pro life, hneď je zažehnaná posmeškami.

Ale prečo sa kresťania dajú zahnať?

Lebo sme zleniveli. Ja som za komunizmu žil len štyri roky, viem, že to bol režim, v ktorom si kresťania uvedomovali, že ide o všetko. Ale teraz tu máme demokraciu, ktorá je inak výborná, ale prináša so sebou aj zodpovednosť, aby sme sa angažovali. A my sme zleniveli. Nikto nám nehrozí väzením. To, čo nám hrozí, sú zatiaľ iba posmešky. Časom to môže prerásť aj ďalej, ale zatiaľ sú to iba posmešky.

Diskusia o pochode za život potom pokračovala v médiách. Ako ste to vnímali?

Obával som sa, že Kotleba zneužije ten pochod. Ale na druhý deň v denníku SME vyšiel článok, že Kotleba zneužil pochod za život. Ja som sa cítil vtedy blažene. Že konečne vidím na liberálnej strane ľudí, ktorí kriticky rozmýšľajú a nazvali vec pravým menom. O deň neskôr sa to zvrhlo na to, čoho som sa obával. Keď SME dalo tučný titulok k rozhovoru s Patrikom Daniškom, že s Kotlebom máme rovnaké ciele. Pozrel som si potom celý ten rozhovor. Patrik Daniška vystupuje inteligentne, nevyhýba sa žiadnym odpovediam, racionálne argumentuje a jednoznačne sa vyhranil voči kotlebovcom. Napriek tomu sa liberálne médiá dali chytiť do vlastnej pasce chabých argumentov a účelovosti. Zmenili rétoriku a začali hovoriť, že kotlebovci a kresťania sú jedno a to isté. A pán Šimečka v Denníku N napísal článok, že ak máme spoločné ciele s fašistami, tak sme tiež fašisti. To je intelektuálne veľmi nepoctivé. Medzi ľavým a pravým extrémizmom možno funguje istá synergia, nehovorím, že úmyselná. Takýmito vyjadreniami môžu liberálne média zvyšovať volebné preferencie nacionalistickým extrémistom. Veď ak ma niekto nazve fašistom, a ja viem, že ním nie som, tak potom ani tí kotlebovci nemôžu byť až takí zlí, keď ich tak nazývajú liberáli.

Prečo nevie pochod za život pritiahnuť aj neveriacich, ktorí sú proti interrupciám? Isto ich nie je málo.

My hodnotoví konzervatívci vyznievame často naivne, hlúpo, nevieme používať racionálne argumenty, asi to súvisí s intelektuálnou lenivosťou, a uchyľujeme sa k náboženským argumentom v dialógu s ľuďmi, ktorí nemajú náboženské presvedčenie. Môžem používať biblické argumenty, keď komunikujem s veriacim človekom, ak komunikujem s ateistom, musím používať racionálne argumenty.

Sociálne siete sú skvelou vecou a my ako kresťania by sme ich mali používať, ako najlepšie vieme. Zdieľať

Pracujete v IT sektore. Čo vlastne robíte?

Vyvíjam programy a softvér pre firmy, ktoré používajú SAP.

Ste veriaci. Necítite sa občas v tomto segmente ako exot?

Je otázka, či človek má odvahu svedčiť o svojich hodnotách. Pamätám si, keď som išiel študovať na UKF do Nitry a keď sa ma pýtali, akú aprobáciu idem študovať, tak po odpovedi sa na mňa naozaj často pozerali ako na exota.

Aká to bola aprobácia?
Katechetika a informatika. Pýtali sa ma, čo to má spoločné. Ja si myslím, že veľmi veľa. Programátor musí mať abstraktné myslenie a má k dispozícii isté logické konštrukty, ktoré mu ponúka programovací jazyk. Tým, že nevytvárame nič v hmotnom svete, skôr vo svete virtuálnom, má to dosť blízko k tvoreniu ex nihilo. Aj toto nám môže trošičku pomôcť pochopiť, aká nádherná je Božia myseľ, keď stvorila toľko krásy, toľko dobrých vecí. Je to, samozrejme, len krívajúca paralela. A dnes je úplne najdôležitejšie rozlišovať medzi tým, čo je reálne a čo je virtuálne. Lebo tento rozdiel sa stiera.

Narážate asi na problém sociálnych sietí.

Áno, ale nechcem povedať, že napríklad facebook je zlá vec. Sociálne siete sú skvelou vecou a my ako kresťania by sme ich mali používať, ako najlepšie vieme. Biskup Robert Barron, ktorý sa venuje evanjelizácii prostredníctvom moderných technológií, hovorí, že svätý Pavol by si dal aj „prevŕtať koleno,“ keby mohol používať sociálne médiá na šírenie evanjelia. Lebo používal všetky prostriedky svojej doby, plavil sa po celom svete, písal listy, keby mohol, používal by facebook, podcasty, youtube... Technológia je dobrá, kým slúži človeku. Na druhej strane, technologicky sme tak ďaleko, ako sme nikdy neboli, a mohlo by sa zdať, že technológia nám stačí na to, aby náš život bol zmysluplný. Ale nestačí. To je len prostriedok.

Vy ste vieru dostali v rodine?

Ako dieťa som chodil do kostola, lebo tato povedal, že treba. Myslel som si, že Boh asi je a asi tomu niektorí ľudia veria. Keď som mal sedemnásť rokov, tak som bol pozvaný do mládežníckeho spoločenstva. Veľmi som sa čudoval, že sa zídu mladí ľudia, aby si prečítali to, čo sa čítalo v kostole. Hovoril som si: fakt je to divné! Ak existujú fanatici, tak toto sú oni. S týmto pocitom som odchádzal. Ale o niekoľko dní nato som  ̶  veľmi podobne ako svätý Pavol – obrazne spadol z koňa. Myslím, že som zažil niečo veľmi, veľmi podobné. Bolo to osobné stretnutie s Kristom. A bolo to šokujúce stretnutie. Odvtedy sa začal môj život objektívne meniť, viem, že som milovaný. Viem, z čoho som bol zachránený, a viem, že bez neho nechcem žiť.

/div>
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo