Odchod automobilového patriarchu

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Odchod automobilového patriarchu

Na archívnej snímke z 3. decembra 2009 vtedajší predseda dozornej rady koncernu Volkswagen Ferdinand Piëch reční na mimoriadnom valnom zhromaždení v Hamburgu. FOTO – TASR/AP

Zomrel Ferdinand Piëch, inžinier a manažér, ktorý zachránil Volkswagen.

Naša doba má rada uvoľnených, vysmiatych a vždy dobre naladených manažérov, ktorých nasledovať je skôr radosť ako povinnosť a žiadny problém ich nevyvedie z miery. Takýchto šéfov oslavujú biznis-médiá vo svojich článkoch. Navyše, firmy, ktoré riadia, kraľujú hipsterským rebríčkom zamestnávateľov, pre ktorých chcú všetci pracovať.

Ferdinand Piëch tomuto modernému ideálu celkom nezodpovedal. Predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen AG v rokoch 1993 až 2002, ktorý si vplyv na koncern udržiaval ešte dlho potom, bol manažér zo starej školy. Strojárske vzdelanie a dôraz na technický detail sa u neho snúbili s mocenským štýlom riadenia.

„Vo Wolfsburgu sa ho priam báli,“ napísal o ňom v nekrológu nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Keď niekoho prepichol svojím prenikavým pohľadom, dotyčný vedel, že je zle.

Ferdinand Piëch zvykol neľútostne vyhadzovať vrcholových manažérov, ktorí pre neho pracovali. Stačilo, aby „spravili tú istú chybu dvakrát“ – ako o ňom napísal magazín Automobile v profile z roku 2010. Na druhej strane, záležalo mu na bežných zamestnancoch a vo svojom fachu mal výsledky: Koncern Volkswagen vytiahol z problémov, v ktorých sa ocitol na začiatku 90. rokov, a dostal ho na špičku medzi výrobcami automobilov.

Automobilová dynastia

Piëch sa narodil vo Viedni v roku 1937. Jeho mama bola dcérou Ferdinanda Porscheho, rodáka z Vratislavic nad Nislou v severných Čechách, ktorý založil po ňom pomenovaného výrobcu áut, navrhol legendárneho Chrobáka od Volkswagenu a (čo je menej slávnou kapitolou rodinnej histórie) podporoval nemecké vojnové úsilie počas druhej svetovej vojny.

Ferdinand vyštudoval strojné inžinierstvo na ETH v Zürichu a na začiatku 60. rokov začal pôsobiť ako konštruktér v spoločnosti Porsche. V roku 1972 firmu opustil po tom, ako padlo rozhodnutie, že členovia rodiny sa majú stiahnuť z riadiacich funkcií v nej.

V rodine Porscheovcov a Piëchovcov to často iskrilo. Pri jednej príležitosti mal Ferdinand ostatným dedičom povedať: „Ja som divá sviňa, vy ste svine domáce.“ Myslel tým, že dokáže stáť aj na vlastných nohách, kým ostatní sú závislí od rodinného mena a firmy.

Geniálny inžinier prešiel teda k značke Audi, kde pôsobil ako šéfkonštruktér pre riešenie zvláštnych technických problémov. V hierarchii urobil pomerne rýchlu kariéru. Po pár rokoch sa stal členom predstavenstva a v roku 1988 jeho predsedom. Z Audi sa stala prémiová značka a pred Ferdinandom Piëchom stála po pár rokoch jeho najväčšia výzva.  

V roku 1993 sa stal predsedom predstavenstva Volkswagenu. Bolo to dva roky po tom, ako koncern prišiel do Bratislavy. V rovnakom čase začal VW spolupracovať aj s českou Škodou.

No Volkswagen na tom nebol dobre. Zaznamenával straty a mal problémy s kontrolou kvality. Hrozili masové prepúšťania. Ferdinand Piëch začal na týchto problémoch pracovať.

Povymieňal kľúčových ľudí. Zaviedol štvordňový pracovný týždeň, ktorý umožnil zachovať zamestnanosť. Na tejto reforme mal zásluhu Peter Hartz, ktorý neskôr prišiel aj s reformami trhu práce na celonemeckej úrovni.

Aby sa usporili náklady, viaceré modely mali byť postavené na rovnakej technickej platforme. Piëch tiež inicioval návrat na americký trh, kde sa už zdalo, že VW svoju pozíciu stratil. Spoločnosť expandovala do luxusnejších segmentov. Kúpila napríklad značky Bentley či Bugatti a Ferdinand Piëch je tiež považovaný za niečo ako duchovného otca modelu Bugatti Veyron.  

Niektoré veci mu nevyšli. Napríklad predaj modelu VW Phaeton zaostal za očakávaniami. Dodnes nie je jasné, či manažérska kultúra, ktorú zaviedol Piëch, neprispela k emisnému škandálu, ktorému koncern čelil od septembra 2015.

Dlhý odchod z výslnia

Ferdinand Piëch stál na čele predstavenstva do roku 2002. Následne bol až do apríla 2015 na čele dozornej rady. Došlo však ku konfliktu medzi ním a šéfom predstavenstva Martinom Winterkornom. Pre širokú verejnosť to bolo prekvapením, lebo pôvodne išlo o Piëchovho chránenca. Ešte väčším prekvapením bolo, že Piëch bol v tomto strete porazený. Počas svojho života zvykol z mocenských konfliktov v biznise totiž vychádzať víťazne. No Winterkorn sa z víťazstva netešil dlho, lebo čoskoro na neho naplno dopadol emisný škandál.  

Bol Ferdinand Piëch ľudsky naozaj taký komplikovaný alebo jeho autoritatívny štýl riadenia, ktorý mu kritici vyčítajú, len nebol vždy pochopený? On sám v tom mal jasno.

„Keď chcem niečo dosiahnuť, sústredím sa na problém a vyriešim ho bez toho, aby som si všímal, čo sa deje okolo mňa,“ napísal Piëch vo svojej autobiografii s príznačným názvom Auto. Biografia. „Okolie si môže moje obmedzené zorné pole povšimnúť a nepovažovať tento stav za úplne pohodlný. No nie je za tým nič iné ako úplná sústredenosť na to jediné podstatné, nech ide o čokoľvek.“

Podľa webu nemeckého magazínu Focus túto nedeľu Ferdinand Piëch odpadol v reštaurácii v Bavorsku, keď bol na výlete so svojou manželkou. Zomrel po prevoze do nemocnice. Zanecháva tu 12 detí, ktoré má zo štyroch rôznych vzťahov.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo