Spoločnosť 20. august 2019

Piloti – hrdinovia. Aký je rozdiel medzi Sullym a Rusom, čo pristál v kukurici

Pavol Rábara
Pavol Rábara
Aj Rusi už majú svojho hrdinu, ktorý po zrážke lietadla s vtákmi zázračne pristál.
Aj Rusi už majú svojho hrdinu, ktorý po zrážke lietadla s vtákmi zázračne pristál.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Pavol Rábara

Piloti – hrdinovia. Aký je rozdiel medzi Sullym a Rusom, čo pristál v kukurici
Miesto núdzového pristátia Airbusu A321 spoločnosti Ural Airlines neďaleko letiska Žukovskij v Moskovskej oblasti 15. augusta 2019. Foto: TASR/AP

Bez našich podporovateľov by tento článok nevznikol. Viac ako dve tretiny našich darcov nás podporujú pravidelne.

>>PRIDAJTE SA AJ VY.<<

Väčšina z 226 cestujúcich v Airbuse A321 spoločnosti Ural Airlines smerovala minulý štvrtok na dovolenku na Krym. Ich cesta sa skomplikovala už tri minúty po štarte z medzinárodného letiska Žukovskij pri Moskve. Vo výške menej než tristo metrov vrazil do lietadla kŕdeľ čajok a vyradil oba motory. 

Keď piloti zistili, čo sa stalo, vypli motory a pristáli v kukuričnom poli, ktoré bolo pred nimi. Všetci prežili. Ošetrili zhruba 70 cestujúcich, no iba jednu ženu museli previezť do nemocnice. 

Za to, čo piloti dokázali, sú pred celým národom vyhlasovaní za hrdinov a celý svet ich porovnáva so sfilmovaným príbehom amerického pilota Chesleyho „Sully“ Sullenbergera.

Mladí piloti a kukurica

Kapitánom lietadla bol 41-ročný sibírsky rodák Damir Jusupov. Ako pripomína Russia Today, Jusupov má nalietaných tritisíc letových hodín, čo je len dvojnásobok minimálnej hodnoty potrebnej na to, aby bol kapitánom lietadla.

V minulosti ho vylúčili z leteckej školy pre zdravotné dôvody, dal sa teda na právo. Svojho sna sa však nevzdal a znovu sa dal na pilotovanie. Napokon skončil s vyznamenaním. Kolegovia ho opisujú ako pokojného profesionála. 

Jeho druhý pilot, 23-ročný Georgij Murzin, dostal licenciu na lietanie len pred dvoma rokmi. Pred incidentom mal Murzin nalietaných len 600 letových hodín. 

O to viac sa cení ich počínanie v situácii, v ktorej sa ocitli. 

Damir Jusupov verzus Chesley „Sully“ Sullenberger



Let 178 Ural Airlines
 
Airbus A321
15. augusta 2019
Moskva (Žukovskij) –> Simferopoľ
233 cestujúcich 
Kŕdeľ čajok vo výške 243 metrov
Kapitán Damir Jusupov a prvý dôstojník Georgij Murzin  

Let 1549 US Airways
Airbus A320
15. január 2009
New York (LaGuardia) –> Charlotte –> Seattle
155 cestujúcich 
Stret s kŕdľom husí vo výške 859 metrov
Kapitán Chesley Sullenberger a prvý dôstojník Jeffrey Skiles



Foto TASR/AP: Damir Jusupov počas tlačovej konferencie v Jekaterinburgu 16. augusta 2019. / Chesley Sullenberger počas premiéry filmu Sully – Zázrak z rieky Hudson v Los Angeles 8. septembra 2016.


Na tlačovej konferencii Jusupov vysvetľoval, že pôvodne chcel s lietadlom nabrať výšku a vrátiť sa na letisko, keď však zistil, že zlyhal aj druhý motor, vedel, že sa nevyhne nárazu na zem. 

Mladý kapitán následne zastavil prívod paliva do motorov a skĺzol so strojom do poľa bez vysunutého podvozku. Úlomky z neho by totiž mohli pri dopade poškodiť palivové nádrže, upozorňuje BBC.  

„Posádka spravila všetko ako z učebnice, vypli motory, pristáli s lietadlom relatívne jemne, najprv položili chvostovú časť tak, ako treba, aby sa znížila rýchlosť, čo je veľmi citlivý moment – nesmiete ponoriť do zeme nos ani nechať motory naraziť na zem,“ vyjadril sa pre Komsomoľskú pravdu ruský pilot Jurij Sytnik.

Jusupov vyhlásil, že sa nepovažuje za hrdinu. „Necítim to tak, pretože som si konal svoju prácu – zachrániť pasažierov, lietadlo a posádku. Bola len jedna možnosť, ako to urobiť, preto sa nepovažujem za hrdinu. Každý pilot by to urobil,“ povedal. 

Podľa vlastných slov sa nebál, no cíti vinu za to, že nemohol cestujúcich dopraviť do ich cieľovej destinácie – Simferopoľu. „Rozprával som sa s pasažiermi, keď som prechádzal okolo lietadla, a tým, čo boli zranení, som zaželal skoré uzdravenie a aby sa nebáli lietania,“ dodal vo vyhlásení.

Hoci Jusupov sa za hrdinu nepovažuje, médiá a úrady sú o tom presvedčené. Ako informuje ruská agentúra TASS, prezident Vladimir Putin udelil na druhý deň obom pilotom vyznamenanie s titulom Hrdina Ruska, ostatní členovia posádky dostali ocenenie Rad odvahy. 

Cez víkend sa piloti a letušky predstavili verejnosti na začiatku futbalového zápasu v Jekaterinburgu, kde Jusupov spravil slávnostný výkop.

Odkaz od redakcie POSTOJA: Potrebujeme vás!

Články na Postoji nie sú spoplatnené, aby ich mohlo čítať čo najviac ľudí. Vznikajú najmä vďaka pravidelnej mesačnej podpore od čitateľov, ľudí, ako ste vy. Budeme si veľmi vážiť, ak nás budete podporovať. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe článkov, ako je tento. 

Ďakujeme!

 

Sully verzus Jusupov 

Zdá sa, že len čo sa ruský Airbus ocitol v poli, médiá začali celý prípad prirovnávať k „zázračnému“ pristátiu amerického pilota Chesleyho Sullenbergera. Ten v januárových mrazoch roku 2009 pristál na rieke Hudson v New Yorku po tom, čo šesť minút po štarte došlo k zrážke s husami a lietadlu podobne zlyhali motory. 

Príbeh letu 1549 spoločnosti US Airways sfilmoval Clint Eastwood v roku 2016 vo vydarenej snímke Sully. Sullenberger bol neskôr ocenený americkým prezidentom Georgeom Bushom, no predtým absolvoval vyšetrovanie Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (NTSB).

Na rozdiel od filmovej dramatizácie však tento úrad pilotom nedával za vinu, že hazardovali so životom 155 cestujúcich, keď sa rozhodli pristáť na rieke. Film bol za „inkvizičné“ zobrazenie NTSB aj kritizovaný. Faktom je, že z vyšetrovania, ktoré trvalo 18 mesiacov, vyplynulo pre leteckú dopravu 35 odporúčaní. 

Airbus 320 spoločnosti US Airways sa potápa po núdzovom pristátí a evakuácii do studených vôd rieky Hudson neďaleko Manhattanu 15. januára 2009. Foto: TASR/AP

Núdzové pristátie Jusupova a Sullyho má nesporne podobné črty. Oba prípady spája to, že sa lietadlá zrazili po štarte s vtákmi, v dôsledku čoho zlyhali oba motory. Americký aj ruský let sa skončil šťastne a všetci vyviazli živí, zväčša s drobnými poraneniami. 

Rozdiel bol v skúsenostiach v kabíne. Kým ruský kapitán s druhým pilotom boli de facto na začiatku svojej kariéry, Sullenberger mal v čase incidentu 30-ročnú prax, pričom mal za sebou aj lietanie na bojových strojoch. 

Najpodstatnejší rozdiel však spočíva v čase, ktorý mali piloti na reakciu. Lietadlo US Airways vystúpilo pred zrážkou do viac než trikrát vyššej výšky než Airbus pri Moskve. Na druhej strane, Sullenberger sa po štarte pohyboval nad jedným z najhustejšie osídlených miest na planéte, kým Jusupov mal rovno pred sebou veľké pole s kukuricou.  

Vyzerá to teda na remízu, no najväčšou výhrou sú aj tak zachránené životy. 

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0