Kam sa nám stratila škola hrou? Nestačí ju mať iba na MDD

Medzinárodný deň detí je príležitosťou, keď ich môžeme zobrať na zmrzlinu, kúpiť im darček, urobiť pre ne zaujímavé podujatie. Ale čo všetky ostatné dni? Ako sa staráme o to, aby žili v peknom, fungujúcom a motivujúcom svete?

Pred mnohými storočiami prišiel Ján Ámos Komenský s heslom „škola hrou“. Odvtedy sa na neho odvoláva školstvo v celom česko-slovenskom priestore a Slovensko si tiež zakladá na tejto tradícii. Sú však slovenské školy miestom, kde deti rady chodia, kde ich vedia nadchnúť pre vzdelávanie, spoznávanie nových vecí, kde vedia byť iniciatívni?

Alebo sú to miesta, kde vládne dril, tlak, kde sa problémy riešia právom silnejšieho a ich dôsledkom je hanba, výsmech a žalovanie rodičom? Aký životný pocit si odnesie žiak zo slovenskej školy napríklad v porovnaní s rakúskou, švédskou alebo fínskou?

Takýto "milý" výchovný plagát plný empatie visí v mnohých školách na Slovensku.

Ponúkame vám dva skutočné príbehy, ktoré vykresľujú prístup k žiakom a riešenie problémov. Nedelia ich storočia, stali sa v zhruba rovnakom čase na rôznych miestach Európy – na Slovensku a vo Švédsku.

Slovensko - bude tu poriadok, inak...

V pondelok ráno mama prichádza s prvákom Miškom do školy a vo dverách triedy ich víta pani učiteľka. „Nuž, Miško bol v piatok veľmi neposlušný, vychvaľoval sa, nepodriadil sa, keď som mu povedala, že si má sadnúť a ešte mi odvrával,“ začne s veľavravným výrazom celkom nahlas, takže to počujú všetky deti, ktoré už sú v triede a aj tie, čo sa s rodičmi práve prezúvajú v šatni.

Mama zahanbene vysvetľuje, že bol prvý raz v škole po týždni, čo boli odcestovaní a že sa veľmi tešil, že môže spolužiakom doniesť cukríky zo zahraničia. Asi to trochu nezvládol, ten nával emócií naraz. Pani učiteľka sa nedá: „No ale Miško vie, že musí v škole poslúchať, tak mu asi nabudúce nedovolím rozdávať cukríky, lebo on pozná pravidlá...“

Prváčik Miško zahanbene stojí pri mame so zvesenou hlavou a hanblivo sa usmieva. Nerozumie, prečo sa rozoberá niečo, čo už bolo tak dávno a prečo bolo také dôležité sedieť, keď on chcel ešte odniesť posledný cukrík kamarátovi Ferkovi.

„No dobre, veď my sa porozprávame o tom doma, teraz to už nechajme tak,“ usiluje sa zahladiť trapas mama, kým pani učiteľka ešte nezabudne dodať: „Tak dúfam že sa dnes bude správať vzorne, aby som mu nemusela dať čierny bod, už ich tam má na nástenke sedem!“ Miško s neveľkým nadšením vchádza do triedy a začína sa vyučovanie.

K téme:
Martina Vagačová: Vyhrážanie je nebezpečné, prináša do života detí strach

Švédsko - dôležité je, aby sa cítili šťastne

Švédsko je krajina, kde vládne všetko iné, len nie tlak a stres. Za všetko hovorí fakt, že na základných školách dostanú deti prvýkrát známky až v siedmej triede. Dovtedy ich učitelia musia motivovať inak - zaujať ich, rozprávať sa, vymýšľať projekty. 

Aj riešenie krízových situácií je podstatne vecnejšie ako v slovenskej škole - zvyčajne bez kriku, zahanbovania a žalovania, so vzájomnou úctou, hovorí Slovenka Andrea, matka dvoch synov, ktorá žije vo Švédsku už niekoľko rokov.

Jeden príklad za všetky. Chlapci mali v škole konflikt. Pani učiteľka napísala rodičom mail tohto znenia:

Ahojte všetci!
 
Niekedy nie je deň taký, ako by sme čakali. Dnes bol zjavne taký deň. Počas dňa vzniklo viac konfliktov, ktoré nemuseli nastať.

Jeden z nich bol v tom, že deti si vo voľnom čase poslali SMS-ky, ktoré obsahovali nie príliš milé slová. Ďalší konflikt sa stal včera, tiež po škole na ihrisku a deti ho riešili dnes počas prestávky. Vyústilo to do toho, že viacerí, ktorí sa nezapojili do riešenia konfliktu, sa cítili odstrčení, pretože sa nemohli zapojiť a hrať sa.

Jeden žiak nechtiac strčil iného žiaka a viacerí z triedy sa do toho začali starať a postavili sa na stranu jedného alebo druhého a padli aj vyslovene tvrdé slová.

Niekto iný zas provokoval druhých, že nevedia dosť dobre tancovať atď... Celú jednu vyučovaciu hodinu som musela venovať tomu, aby sa vysvetlili rôzne nezrovnalosti, ktoré sa stali počas dňa.

Myslím, že drvivá väčšina žiakov mala po skončení vyučovania oveľa lepšiu náladu. Najdôležitejšie zo všetkého predsa je, aby sa vaše deti cítili v školskom prostredí šťastne a v bezpečí. Dúfam, že tento deň je už minulosťou a môžeme otočiť stránku a tešiť sa na zajtrajšok.

Hovorte s deťmi doma o udalosti s mobilnými telefónmi, o urážlivých SMS-kách, ako aj o tom, ako byť navzájom dobrými kamarátmi. Ako sa správať k iným tak, ako my chceme, aby sa oni správali k nám.

S úctou
Lina

Text v švédčine, ak by si ho chcel niekto prečítať v origináli:

Hej allesammans!

Ibland blir inte dagen som man tänkt sig. Idag var helt klart en sådan dag.

Det uppstod flera konflikter som inte hade behövt uppstå. En handlade om att man skickat sms på fritiden mellan varandra som inte innehöll så trevliga ord. En annan var en konflikt som uppstått hemma på fritiden på (IP) igår och som skulle lösas på rasten i skolan idag. Detta resulterade i sin tur att flera som inte var inblandade kände sig utanför och inte fick vara med och leka. En elev råkade knuffa till en annan elev och flera andra barn i klassen la sig i och tog parti för den ena eller andra eleven och hårda ord blev sagda. Någon annan elev har retat några för att deras dans inte är tillräckligt bra. o .s .v

Jag fick ägna en lektion till att reda ut diverse oegentligheter som hänt under dagen. Jag tror att de allra flesta var på betydligt bättre humör innan skoldagen var slut och det viktigaste av allt är ändå att era barn känner sig trygga och glada i skolmiljön. Vi får hoppas att denna dagen är historia nu och vända blad och se fram emot morgondagen.

Prata gärna med era barn hemma om det här med mobiltelefoner och kränkande meningsutbyten samt om att vara en schysst kompis mot varandra. Behandla andra som du själv vill bli bemött.

Med vänlig hälsning

Lina

Peter Kremský

Foto a reprofoto: pk

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo