Prečo Jaguar Land Rover nepríde na Slovensko

Slovensko trpí slabým záujmom veľkých investorov pre pomalú výstavbu infraštruktúry a klesajúcu úroveň technického vzdelávania.

Nová slovenská automobilka podľa všetkého nebude. Britský výrobca luxusných automobilov Jaguar Land Rover (JLR), ktorého majiteľom je indický koncern Tata, už o Slovensku zrejme vôbec neuvažuje. Potvrdzujú to informácie zo svetových médií.

Informácie, s ktorými minulý týždeň prišla RTVS, tak pravdepodobne boli iba reakciou na marketingový balónik, vypustený vládnym Smerom pred jeho víkendovým snemom. Mohol poslúžiť aj na odpútanie pozornosti verejnosti od kauzy Váhostav, ktorá pred pár dňami vrcholila.

Zo štyroch na dve

Britský portál Autocar píše o tom, že výber JLR sa z pôvodných štyroch stredoeurópskych krajín už dávnejšie zúžil na dve – Poľsko a Maďarsko.

Jeho zdroje hovoria o tom, že v hre je okolie Győru na severozápade Maďarska, kde už je továreň Volkswagenu. Vyrába v nej športový model Audi TT, ako aj motory pre množstvo svojich modelov, napríklad aj pre tie, ktoré sa vyrábajú v Bratislave.

JLR by tak mohol nadviazať na silnú základňu dodávateľov súčiastok v severnom Maďarsku, ako aj na západnom Slovensku. Druhou lokalitou by malo byť Poľsko, kde mu podľa tamojšieho portálu Puls Biznesu ponúkli pozemky v meste Sroda Slaska pri Wroclawi.

Slovensko nestíha

Poľské médiá namiesto Maďarska spomínajú vo finále o novú fabriku Jaguar Land Roveru zasa Českú republiku, o Slovensku nie je reč nikde. „Teraz už len čakajú, kto im ponúkne najlepšie stimuly,“ cituje denník Financial Times nemenovaného človeka z prostredia automobilky.

Podľa Autocaru je ďalšia možnosť, ktorú firma zvažuje, presunúť časť svojej produkcie do tovární svojho dodávateľa Magna do rakúskeho Grazu. Magna vyrába na zákazku pre viacero automobiliek.

Prečítajte si: 
Nová automobilka na Slovensku môže byť z Nemecka, Indie aj USA

Zdieľať

Slovensko trpí slabým záujmom veľkých investorov pre pomalú výstavbu infraštruktúry. To im totiž bráni posunúť investície do chudobnejších regiónov na východe a severe Slovenska.

Problémom je aj nedostatok kvalitných pracovných síl pre klesajúcu úroveň technického vzdelávania. Tým trpia aj veľké firmy z automobilového priemyslu, ktoré sú na Slovensku už dlhšie. Práve preto má najväčšie šance Poľsko, kde má strojárstvo širokú základňu a silné školstvo.

Ako žilinská Kia alebo trnavská PSA

Dôvodom, že sa JLR obzerá po strednej Európe, sú naplnené kapacity jeho troch britských závodov. Okrem toho postavil aj fabriku za viac ako miliardu eur v Číne, ďalšie pribudnú v Brazílii a Mexiku.

Fabrika v strednej Európe by mala ročne vyrobiť zhruba 250-tisíc vozidiel, teda približne ako Kia v Žiline alebo Peugeot – Citroen v Trnave. Mala by teda zamestnať tri až štyri tisícky ľudí.

Poľské zdroje však spomínajú 6000 zamestnancov, RTVS dokonca hovorila o pláne 8-tisíc nových pracovných miest. To by sa mohlo naplniť iba v prípade vysokej miery ručnej výroby. Podľa FT je dôvodom, prečo JLR smeruje do regióny iba zníženie nákladov na pracovné sily, nie tunajší trh.

Stredná Európa je podľa britských novín najrýchlejšie rastúcim regiónom výroby áut. Vlani sa ich v krajinách V4 vyrobili tri milióny, viac ako vo Veľkej Británii a Francúzsku dokopy (iba 2,8 milióna).

JLR vlani vyrobil 480-tisíc áut a tento rok by rád prekročil hranicu 500-tisíc. Stále však zaostáva za svojimi nemeckými rivalmi Mercedesom, BMW a Audi, ktoré ich vyrábajú vyše dva milióny za rok, píše FT.

Peter Kremský

Ilustračné foto - Landrover.com

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo