Nová automobilka na Slovensku môže byť z Nemecka, Indie aj USA
O novom závode sa neuvažovalo pri Nitre, skôr na strednom Slovensku alebo pri Košiciach. Na Slovensko sa opäť hovorí o novej automobilke. Zatiaľ nemenovaný svetový výrobca si momentálne vyberá miesto pre svoj závod, ktorý by mohol zamestnať 8000 ľudí, informovala RTVS. O investíciu sa pôvodne mali ...

O novom závode sa neuvažovalo pri Nitre, skôr na strednom Slovensku alebo pri Košiciach.
Na Slovensko sa opäť hovorí o novej automobilke. Zatiaľ nemenovaný svetový výrobca si momentálne vyberá miesto pre svoj závod, ktorý by mohol zamestnať 8000 ľudí, informovala RTVS.
O investíciu sa pôvodne mali uchádzať takmer všetky krajiny v regióne. Tento týždeň však mala automobilka zoznam zúžiť na Slovensko a Poľsko. Podľa zdrojov RTVS ponúklo Slovensko investorovi priemyselný park v Nitre, kde je k dispozícii požadovaný 400-hektárový pozemok.
"Nerád by som predbiehal, pretože toto sú vážne strategické veci pre Slovensko. Je to investícia takého rangu, ktorá keby sa podarila, myslím že by bol každý spokojný," potvrdil informácie RTVS primátor Nitry Jozef Dvonč. Nechcel ich však komentovať.
Po dlhom pôste
Informácie nechcel komentovať zastupujúci minister hospodárstva Peter Kažimír (Smer-SD) ani Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Medzi Slovenskom a Poľskom by sa vedenie automobilky malo definitívne rozhodnúť v lete, dodáva RTVS.
Prekvapením je, že sa ako o lokalite pre novú automobilku hovorí o Nitre, ktorá leží blízko ďalších štyroch závodov - Peugeot-Citroen v Trnave a Volkswagen v Bratislave, ako aj Audi v Gyori a Suzuki v Ostrihome v Maďarsku. Závody by si tak navzájom konkurovali na trhu práce, na druhej strane by ťažili z príchodu nových dodávateľov súčiastok.
Okrem Nitry sa v minulosti uvažovalo najmä nad lokalitami medzi Zvolenom a Banskou Bystricou, podtatranským regiónom alebo priestorom Košice - Prešov. Východ Slovenska však stále trpí nedokončenou diaľnicou D1, ktorá investorom signalizuje dlhodobú odľahlosť a pomalší ekonomický rozvoj regiónu.
V prípade príchodu novej automobilky by išlo o veľkú fabriku približne ako bratislavský Volkswagen, čiže s náskokom najväčšiu investíciu od začatia hospodárskej krízy v roku 2008. Odvtedy na Slovensko prakticky neprišiel nový veľký zahraničný investor.
Automobilky si takmer vždy vyberajú medzi všetkými štyrmi krajinami V4 a porovnávajú podmienky na podnikanie v nich. Slovensko tak v posledných rokoch prehralo boj o fabriku Mercedesu, ktorá napokon skončila v Maďarsku i automobilku pre úžitkové modely Volkswagen, ktorá zakotvila v Poľsku.
Nemci, Indovia, Američania?
O strednú Európu sa v poslednom čase zaujímala nemecká automobilka BMW, ktorej prudko rastie výroba a predaj v Nemecku. Prichádza na trh aj s lacnejšími modelmi, preto dlhodobo uvažuje o továrni v lacnejšom regióne.
Nedávno sa hovorilo o záujme značky Land Rover, ktorá patrí indickej automobilke Tata. Napokon sa však ukázalo, že uvažuje skôr o Rakúsku prípadne rozšírení výroby v Indii. Záujem produkovať v Európe prejavil aj čínsky Qoros či americká Tesla, ide však skôr o dlhodobé plány, ktoré sa neuskutočnia skôr, ako v budúcom desaťročí.
Ďalšie automobilky svoje závody v strednej Európe už majú a zväčša ich zatiaľ nedokážu vyťažiť. Výnimkami, ktoré by mohli mať záujem o výrobu v tomto regióne môžu byť Ford, Toyota alebo ďalšie japonské automobilky, ktoré zastavili montáž v Rusku a uvažujú skôr o výrobu pre tento región na území EÚ. Žiadna však tieto špekulácie zatiaľ nepotvrdila.
Peter Kremský, TASR
Ilustračné foto - BMW