„Vojna“ medzi vedou a náboženstvom?

Pred pár dňami mi ktosi povedal, že niečo okolo desať percent katolíkov opúšťa Cirkev preto, že podľa nich existuje “vojna” medzi katolicizmom a modernou vedou. Vo všeobecnosti takýmto štatistikám veľmi neverím, lebo treba zohľadniť množstvo premenných. Koho sa pýtali? Nakoľko sú respondenti oddaní katolíckej viere? Nemali to už aj tak namierené von z Cirkvi? Ľudia často radi zaodejú svoju stratu viery do nejakého intelektuálneho zdôvodnenia. Domnelé nepriateľstvo medzi vedou a katolicizmom je dobré ako každé iné.

Predpokladajme však na chvíľu, len kvôli diskusii, že tieto počty sú zhruba presné. Potom ma na tejto správe vážne znepokojuje toto: medzi katolicizmom a modernou vedou žiadny konflikt nie je. Katolicizmus nikdy nepopieral to, čo Tomáš Akvinský nazýval „sekundárna kauzalita“. Cirkev vždy tvrdila, že Boh dokáže konať v rámci a prostredníctvom prirodzených príčin.

Preto napríklad katolíci nemajú problém s evolúciou, keďže nemajú problém ani s normálnou ľudskou reprodukciou. Na jednej strane hovoríme, že Boh „zamýšľal“ našu existenciu od večnosti. Katolíci však nikdy nepopierali, že bezprostrednou príčinou našej existencie je otec a matka, spermia a vajíčko, meióza a mitóza a všetko ostatné.

"Cirkev vždy tvrdila, že Boh dokáže konať v rámci a prostredníctvom prirodzených príčin. Preto napríklad katolíci nemajú problém s evolúciou, keďže nemajú problém ani s normálnou ľudskou reprodukciou."

Zdieľať

Okrem toho už žiadny seriózny historik vedy neberie vážne tézu, že vzťah medzi vedou a kresťanstvom charakterizuje konštantný, nezmieriteľný „konflikt“. Tézu „konfliktu“ nahradila téza „komplexnosti“, ako sa občas nazýva. Občas to bol konflikt, inokedy však bola Cirkev kľúčovou podporovateľkou vedeckého rozvoja a v iných prípadoch si obe jednoducho išli vlastnou cestou.

Prečo teda títo ľudia odchádzajú?

Povedzme, že by sme zistili, že ľudia odchádzajú z Cirkvi preto, lebo si povedia, že nechcú patriť do Cirkvi, ktorá využíva vraždiacich albínov: „Čože? Cirkev nepoužíva vraždiacich albínov. To je skrátka hlúposť.“ Môžeme tušiť, že tí ľudia asi čítali idiotskú knihu od Dana Browna Da Vinciho kód. A pravdepodobne si povieme: „Odišli z Cirkvi pre toto? Zahodili stáročnú tradíciu uctievania Boha a teologickej reflexie, so všetkými jej úžasnými svätcami, ako boli František, Dominik a Matka Tereza z Kalkaty, a so všetkou intelektuálnou palebnou silou otcov a učiteľov Cirkvi, ako boli Augustín, Tomáš Akvinský, Bonaventúra, Gregor z Nyssy, Bazil Veľký, Atanáz a mnohí ďalší len preto, že podradný podvodník, ktorý sa snaží zarobiť si pár drobných, im narozpráva, že Cirkev využíva vraždiacich albínov? Uveria aj tomu, že vo Vatikáne majú posvätné opice?" Ľudia šíria aj takéto fámy.

Existujú všemožné dôvody, prečo sa ľudia rozhodnú odísť z Cirkvi. Katolicizmus vie byť ťažký. Vyžaduje veľa. A odmena nie je práve materiálna: žiadne nové autá, veľkoplošné televízory, jachty ani nič podobné. Existuje jedna stará odpoveď na výrok „Odmenu dostanete v budúcom živote,“ ktorá znie: „To dúfam, lebo v tomto živote rozhodne žiadna odmena nie je.“

A potom je tu samozrejme problém zla, ktorý je naozaj skutočným problémom, nie vymysleným, akým je „konflikt“ medzi vedou a katolicizmom. Ľudia prežívajú v tomto svete skutočné utrpenie, skutočnú bolesť a majú veľmi dobrý dôvod sa pýtať: Kde je v tomto všetkom ten údajne „dobrotivý Boh“?

Keď bol C. S. Lewis ateistom a zamýšľal sa nad týmto problémom, uvedomil si, že sa vlastne nemá prečo sťažovať – teda ako ateista. Prečo si vôbec myslí, že by vesmír mal byť „dobrý“? Aké právo má rozlišovať medzi „dobrom“ a „zlom“, ak neverí v nejaké absolútne Dobro? Úprimne, takzvaný „problém utrpenia“ spôsobuje predovšetkým fáma, že by snáď niekde mohlo byť niečo ako „dobrotivý Boh“. Bez starostlivého a milujúceho Boha je všetko možné. A ako povedal Dostojevský, „Bez Boha... je všetko dovolené.“

A predsa, zlo a utrpenie, bolesť a smrť: tieto skutočnosti je ťažké znášať. A je ľahké nahnevať sa na Boha, ak čakáme, že s nami bude zaobchádzať lepšie. Ako všetky dobré vzťahy, aj vzťah s Bohom si vyžaduje prácu.

"Odísť z Cirkvi pre akýsi domnelý 'konflikt' medzi vedou a katolicizmom? To je akoby ste opustili manželku, lebo vám nejaký pochybný chlapík povie, že podľa neho je to tajná ruská špiónka."

Zdieľať

Ale odísť z Cirkvi pre akýsi domnelý „konflikt“ medzi vedou a katolicizmom? To je akoby ste opustili manželku, lebo vám nejaký pochybný chlapík povie, že podľa neho je to tajná ruská špiónka. Keby to bola pravda, nikto by vám nemohol vyčítať, že ste ju opustili. Ale ak tomu uveríte len preto, že vám to niekto povie, a opustíte ženu iba z toho dôvodu, asi vám treba povedať, že to chcelo trochu viac rozvahy a že si možno vaša milujúca žena od vás zaslúži niečo lepšie: niečo ako trochu viery.

Predsa však zostáva skutočnosťou, že túto bájku stále niekto nalieva mladým ľuďom do hlavy. Ak chcete vidieť jeden príklad, navrhujem ukážku bigotného protikatolicizmu s názvom „Galileo: na pleciach obrov“, „ocenenú“ reláciu pre deti, ktorá nemá takmer nič spoločné s Galileom, ale všetko s podnecovaním nenávisti voči katolíckej Cirkvi. Takisto si môžete pozrieť dva zjavne protikatolícke traktáty: Dejiny konfliktu medzi náboženstvom a vedou od Johna Williama Drapera a Dejiny bojov vedy s teológiou v kresťanstve od Andrewa Dicksona Whitea. To sú tí géniovia, čo vymysleli rozprávku, ako si všetci mysleli, že Zem je plochá, kým Kolumbus nedokázal opak.

Pravdou samozrejme je, že nikto v Európe si nemyslel, že Zem je plochá (stačí si prečítať Danteho). Celý príbeh je vymyslený. Je to čistá propaganda – tak ako príbeh o „vojne“ medzi vedou a náboženstvom.

Randall Smith
Autor je profesorom teológie na Univerzite sv. Tomáša v Houstone v štáte Texas.

Pôvodný text: A “War” between Science and Religion?, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo