Ničí filmová rola Ježiša Krista hercom kariéry?

Dvaja najznámejší filmoví predstavitelia Ježiša Krista sa posťažovali, že táto rola stopla ich kariéru. Kňaz a filmový teoretik to odmieta.

Ostal som väzňom svojej postavy a ušlo sa mi už len miesto v divadle, tvrdí britský herec Robert Powell, ktorý stvárnil postavu Ježiša Nazaretského v rovnomennom štvordielnom filme talianskeho režiséra Franca Zeffireliho.

Podobné slová v minulosti zazneli aj od ďalšej Ježišovej filmovej tváre – Jima Caviezela: „To, že som hral Ježiša Krista vo filme Mela Gibsona Umučenie Krista, zničilo moju hereckú kariéru. Vôbec však neľutujem, že som tú rolu prijal. Naopak, táto príležitosť posilnila moju vieru.”

Caviezel, ktorý bol na prelome storočí obsadzovaný do filmov ako Tenká červená čiara či Gróf Monte Christo, vidí za svojím hereckým pádom aj židovskú loby: „Silná Jewish Anti-Defamation League ma označila za antisemitu preto, že som ponuku hrať v takom silnom filme prijal. Ale i na toto ma Gibson vopred upozornil.“

Taliansky kňaz Dario Edoardo Viganò, ktorý v rámci Talianskej biskupskej konferencie vedie filmovú komisiu, vyučuje film na univerzite a zároveň je šéfredaktorom Kinematografického časopisu (Rivista del Cinematografico), však vidí za Caviezelovým pádom iné dôvody.

„Caviezelov životopisný profil je dosť slabý. Nenavštevoval školy a akadémie na najvyššej úrovni. Teda dôvod ,pauzy´ v jeho profesionálnej dráhe treba hľadať tu,“ povedal Viganò v rozhovore pre portál Vatican Insider. „Je mnoho hercov, ktorí mali naďalej úspech aj po stvárnení tejto úlohy. Za všetkých spomeňme Kima Rossiho Stuarta, ktorý po D´Alatriho Rajskej záhrade z roku 1998 zaznamenal sériu ďalších pozitívnych výsledkov.“

„To, že som hral Ježiša Krista vo filme Mela Gibsona Umučenie Krista, zničilo moju hereckú kariéru. Vôbec však neľutujem, že som tú rolu prijal. Naopak, táto príležitosť posilnila moju vieru.”  Jim Caviezel

Zdieľať

Podľa Vigana natočiť film o Božom synovi nie je nič jednoduché, ale všetky takéto pokusy sú veľmi zaujímavé. Režisér by však nemal mať ambíciu povedať všetko – ako to urobil Zeffireli. Gibsonovmu filmu Viganò zasa vyčíta, že stvárnenie Ježišovho umučenia podriadil ľudovej zbožnosti. „Napríklad postava Veroniky sa v kanonických evanjeliách nenachádza.“  Na druhej strane na filme oceňuje, že napomohol znovuoživenie dimenzie kríža.

Za doteraz najlepšie filmové stvárnenie Ježiša Krista Viganò považuje Evanjelium podľa Matúša od Piera Paola Pasoliniho. Talianskemu spisovateľovi a režisérovi sa podľa neho podarilo to, čo nedokázali Zeffireli ani Gibson: vo filme „prečítať“ Matúšovo evanjelium a očistiť Ježišovu postavu od umelých príkras.

Imrich Gazda

Foto: wikipedia.org

Článok pôvodne vyšiel na portáli Svet kresťanstva.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo