Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
K Veci Komentáre a názory
12. február 2015

Hrozil Ján Pavol II. arcibiskupovi Romerovi prstom?

Práve bolo ohlásené, že pápež František blahorečí arcibiskupa Oscara Romera. A právom, lebo Romero bol svätý pastier, zabitý v roku 1980 počas slávenia svätej omše pri ochrane obetí útlaku v El Salvadore. romero-jpii2b.jpg Mnohé médiá (vrátane National Catholic Report...

Hrozil Ján Pavol II. arcibiskupovi Romerovi prstom?

Práve bolo ohlásené, že pápež František blahorečí arcibiskupa Oscara Romera. A právom, lebo Romero bol svätý pastier, zabitý v roku 1980 počas slávenia svätej omše pri ochrane obetí útlaku v El Salvadore.

Mnohé médiá (vrátane National Catholic Reporter či časopisu America) však použijú Františkovo rozhodnutie ako ďalšiu zámienku na napádanie jeho predchodcov. Komentátori takmer určite čoskoro vzkriesia starý mýtus, že sv. Ján Pavol II., zaslepený fanatickým poľským antikomunizmom, s Romerom zle zaobchádzal. Tento výmysel by som chcel vyvrátiť ešte skôr, než sa opäť objaví.

John L. Allen Jr., dôležitý hlas progresívneho amerického katolicizmu, z príležitosti úmrtia Jána Pavla v roku 2005 napísal, že pápež „neustále trestal ľudí, ktorí riskovali život či kariéru, aby dali Latinskej Amerike rovnaké slobody, aké chcel on sám pre Poľsko. Špinavý spôsob, akým pápež zaobchádzal s el salvadororským arcibiskupom a mučeníkom Oscarom Romerom, je len jedným, hoci najznámejším prípadom.“

"Komentátori takmer určite vzkriesia starý mýtus, že sv. Ján Pavol II., zaslepený fanatickým poľským antikomunizmom, s Romerom zle zaobchádzal. Chcem ho vyvrátiť ešte skôr, než sa opäť objaví."

Zdieľať

John W. O’Malley SJ vo svojich Dejinách pápežov tvrdí, že Ján Pavol bol s Romerom „nespokojný“ a rešpektovať ho začal až po smrti, keď otvoril proces jeho blahorečenia.

Aj v televíznom filme z produkcie ABC s názvom Nebojte sa: Život pápeža Jána Pavla II. vidíme pápeža, ktorého hrá nemecký herec Thomas Kretschmann, ako fanaticky karhá Romera a vyžaduje od neho poslušnosť Rímu. Až po biskupovej smrti cíti výčitky svedomia a modlí sa pri Romerovom hrobe v San Salvadore.

To je len niekoľko príkladov pretrvávajúceho mýtu, že Ján Pavol II. Romera šikanoval. Ako to bolo naozaj?

V Romerovom denníku čítame o dvoch audienciách u Jána Pavla II.: v roku 1979 a 1980. Pri prvom stretnutí Romero rozprával o ťažkostiach svojej služby v zemi sužovanej politickými násilnosťami. Ján Pavol ho pozorne počúval a prirovnal jeho skúsenosti k svojim vlastným v Poľsku, no odporúčal mu „opatrnosť“. Romero mal dojem, že ho pápež počúval, no vyjadril obavu, že pobočníci Jána Pavla II. ho pred pápežom kritizovali: „Môj prvý dojem síce nebol úplne uspokojivý, no verím, že to bola veľmi užitočná návšteva a diskusia, lebo bol veľmi otvorený.”

Pred druhým stretnutím však Ján Pavol II. dostal od svojho spolupracovníka, argentínskeho kardinála Eduarda Pironia, o Romerovi vynikajúce správy. Svätý Otec povzbudil arcibiskupa, aby statočne bojoval, objal ho a uistil ho, že sa za El Salvador každý deň modlí.

Budúci mučeník bol veľmi šťastný. Vo svojom denníku píše, že cítil od pápeža plnú podporu, „Božie potvrdenie a posilnenie pre svoju úbohú službu“ a bol „naplnený veľkým zadosťučinením a cítil veľký pastoračný úspech". Krátko nato Romero citoval Jána Pavla II. vo svojich pôstnych kázňach.

Po Romerovej smrti Ján Pavol II. nepočúval prelátov, ktorí ho vykresľovali ako skrytého komunistu. Po atentáte na Romera v roku 1980 poslal telegram, v ktorom čin odsúdil, a poslal svojho osobného delegáta, mexického kardinála Ernesta Carripia, aby predsedal na pohrebnej omši.

"Romero odsúdil nielen príjmovú nerovnosť a násilie El Salvadorskej junty, ale odmietol aj kubánske riešenie problémov svojej krajiny a kritizoval sovietsky imperializmus a ľavicový terorizmus."

Zdieľať

V roku 1983 navštívil El Salvador. Latinskoamerickí preláti pápeža prosili, aby nenavštívil Romerov hrob, no ten i tak neočakávane odbočil so svojím papamobilom zo sprievodu a zamieril ku katedrále. Tá bola zavretá, no Ján Pavol II. tvrdohlavo čakal, kým niekto nezoženie kľúč. Potom sa pomodlil pri Romerovom hrobe a chválil ho ako „horlivého pastiera, ktorý sa pokúšal zastaviť násilnosti.“

Znovu sa tam modlil v roku 1996. Pri slávnostnej ceremónii v roku 2000 v rímskom Koloseu niektorí latinskoamerickí kardináli prosili Jána Pavla II., aby nespomínal Romera ako amerického mučeníka. Wojtyła to však predsa urobil.

Inzercia

Prečo sa teda rozšíril tento obraz farizejského Jána Pavla II. hroziaceho Romerovi prstom?

Ľudia, čo živia tento príbeh, chcú použiť Romera ako nástroj na kritiku Jána Pavla II. Vykresľujú ho ako spiatočníckeho antikomunistu, slepého a hluchého voči utrpeniu ľudí žijúcich v pravicových diktatúrach. Takisto ho chcú kritizovať za potláčanie bludov, vrátane marxistických interpretácií teológie oslobodenia.

Samozrejme, je to karikatúra. Áno, Ján Pavol II. bol antikomunista. Dokonca aj historici, čo nemajú radi Cirkev, pripúšťajú, že jeho návšteva Poľska v roku 1979 inšpirovala vznik Solidarity, ktorá hrala kľúčovú úlohu pri páde sovietskeho impéria.

Ján Pavol II. nebol žiadny Henry Kissinger v bielej reverende. Navštívil mnohé krajiny, kde vládla diktatúra a antikomunizmus bol len zásterkou pre tyraniu – Brazíliu, Čile, Haiti, Paraguay, Kubu – a útlak odsúdil. Tieto návštevy často veľmi výrazne prispeli k obnove demokracie.

Aj vnímanie Romera ako salvadorského Camila Torresa je nezmysel. Ako som už napísal inde, Romero odsúdil nielen príjmovú nerovnosť a násilie El Salvadorskej junty, ale odmietol aj kubánske riešenie problémov svojej krajiny a kritizoval sovietsky imperializmus a ľavicový terorizmus.

Nie je žiaden dôkaz, že by Romero čítal teológiu oslobodenia (jej vplyv naňho bol maximálne nepriamy, prostredníctvom niektorých jezuitských priateľov ovplyvnených teológiou oslobodenia). Vo svojich kázňach cituje Písmo, pápežské encykliky, dokumenty druhého vatikánskeho koncilu a latinskoamerickej biskupskej konferencie, nikdy však marxizmus či teológiu oslobodenia, ktorým sa starostlivo vyhýbal.

"Latinskoamerickí preláti pápeža prosili, aby nenavštívil Romerov hrob, no ten i tak neočakávane odbočil zo sprievodu a zamieril ku katedrále. Bola zavretá, no tvrdohlavo čakal, kým niekto nezoženie kľúč."

Zdieľať

Niektorí ľudia blízki Jánovi Pavlovi II. sa snažili Romerovo blahorečenie oddialiť. Medzi nimi bol napríklad aj zosnulý kolumbijský kardinál Alfonso López Trujillo – bývalý predseda Pápežskej rady pre rodinu a odvážny obhajca prirodzeného zákona – lebo veril, že bol zabitý v dôsledku anarchistických politických násilností, nie in odium fidei. Podobne bol skeptický aj v prípade blahorečenia Pina Puglisiho, talianskeho kňaza, ktorého v roku 1993 zabila mafia.

Samotný Ján Pavol však nikdy Romerovo blahorečenie neodďaľoval, naopak, podľa jeho slov americkému novinárovi Kennethovi Woodwardovi už samotný fakt, že Romero bol zabitý pri slúžení omše za zosnulého priateľa, stačil na to, aby bol uznaný za mučeníka.

Pápež Ján Pavol II. a arcibiskup Oscar Romero patria medzi najväčších katolíckych obhajcov mieru v nedávnej minulosti. Musíme ich chápať, akí boli naozaj, nie vykresľovať ich odkaz v hrubých karikatúrach a prekrúcať ich skutočný vzťah – vzťah vzájomného rešpektu a uznania.

Filip Mazurczak
Autor pravidelne prispieva do 
Katolíckeho mesačníka „LIST“. Písal aj pre First Things, The European Conservative a Tygodnik Powszechny.

Pôvodný text: Understanding JPII and Oscar Romero, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Odporúčame

Františkove periférie na hrane

Františkove periférie na hrane

Omša, ktorú minulý mesiac slávil pápež František v Manile, pritiahla obrovský dav, pravdepodobne väčší než celé obyvateľstvo Írska. periferie.jpg Keďže však pôrodnosť v Írsku, podobne ako v takmer každej „rozvinutej“ krajine, je pod úrovňou reprodukcie (v roku 2014 pr...

Obroda katolicizmu v Severnej Európe

Obroda katolicizmu v Severnej Európe

Severná Európa sa stala jedným z najmenej náboženských regiónov sveta. Britský premiér a konzervatívec David Cameron legalizoval „manželstvo“ osôb rovnakého pohlavia a vyhlásil, že je proti potratom... po dvadsiatom týždni tehotenstva. Kresťanskí demokrati zo škandinávskych krajín pred desiatimi rok...

Ján Košturiak: Nenechajme sa popraviť v exekúciách

Ján Košturiak: Nenechajme sa popraviť v exekúciách

Exekúcia. Toto slovo znamená v angličtine popravu. V slovenčine má podobný význam, aj keď väčšinou ide o likvidáciu finančnú. exekucie.jpg V posledných mesiacoch som sedel s viacerými podnikateľmi – jeden zamestnáva asi 150 ľudí, druhý vyše 300 a tretí okolo 1700. Vš...