Zmluva so zhotoviteľom D1 s tunelom Višňové sa ukončí dohodou, rozhodla vláda

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Zmluva so zhotoviteľom D1 s tunelom Višňové sa ukončí dohodou, rozhodla vláda

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek, premiér Peter Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin počas kontrolného dňa v decembri 2018. Foto - TASR/Erika Ďurčová

Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a združením Salini Impregilo - Dúha mala odobriť aj Európska komisia.

Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa ukončí dohodou. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorý v stredu na rokovaní schválila vláda.

Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko. Vyplatenie podzhotoviteľov by zároveň malo byť v rámci dohody zabezpečené formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom.

Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania, mal by sa tiež navýšiť príspevok z fondov Európskej únie.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty. V prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať. Jednou z podmienok Európskej komisie bola tiež detailná inventarizácia staveniska za účasti zhotoviteľa.

Nevýhodou, ktorá vyplýva z tohto riešenia, sú podľa materiálu náklady spojené s dokončením projektu. To však môže byť kompenzované navýšením príspevku z EÚ. Rizikom tiež podľa rezortu dopravy môže byť dodržanie prísnych pravidiel verejného obstarávania, ktoré kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie aj Európska komisia. 

Alternatívou k dohode by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS. To by však podľa rezortu dopravy prinieslo množstvo rizík. Jedným z nich by bolo oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov z dôvodu obštrukcií zo strany zhotoviteľa a prípadné blokovanie staveniska.

Ďalšími nevýhodami by bola strata časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto úseku diaľnice aj nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka získané z EÚ i ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku. Ministerstvo dopravy a výstavby upozornilo, že v rámci tejto alternatívy by mohli vzniknúť aj dlhodobé spory.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo