Iniciátorovi februárového referenda o ochrane rodiny zrušili na portáli dakujeme.sme.sk výzvu na finančnú podporu. Podľa správcov webu zo Sme.sk nie je darcovský portál určený pre kampane alebo spolitizovateľné ciele.
Reklamný šot Aliancie za rodinu k februárovému referendu diváci na Markíze a RTVS neuvidia. Aliancia narazila na odmietavý postoj pri rokovaniach o inzercii u lídra televízneho trhu ako aj vo verejnoprávnom telerozhlase. Ťažké srdce má iniciátor referenda aj na správcov darcovského portálu dakujeme.sme.sk. Ten nedávno Aliancii zrušil profil, cez ktorý zbierala peniaze na kampaň.
Aliancia za rodinu pripravila profesionálny reklamný šot. Najsledovanejšia televízia ho vysielať nechce. „Televízia Markíza tak deklaruje, že nie je rodinnou televíziou a že bez jasných pravidiel podporuje názory, ktoré sa jej hodia a odmieta tie, ktoré sa jej nehodia,“ reagoval hovorca Aliancie Anton Chromík. Aliancia chcela za odvysielanie spotov zaplatiť cenníkovú cenu. „Žiadali sme o bežnú reklamu za bežných podmienok, preto nás prekvapilo, že Markíza bez toho, aby videla dejovú líniu alebo story boardy spotov, urobila toto rozhodnutie,“ vyjadril sa Chromík. Televízia Markíza na túto tému nereaguje.
Anton Chromík: „Televízia Markíza tak deklaruje, že nie je rodinnou televíziou a že bez jasných pravidiel podporuje názory, ktoré sa jej hodia a odmieta tie, ktoré sa jej nehodia.“
Podľa informácií portálu Postoy.sk televízia argumentovala Aliancii napríklad tým, že neexistuje legislatíva, ktorá by upravovala politickú reklamu pri referende. „Záležalo by len na našom rozhodnutí, či poskytneme priestor podporovateľom či oponentom referenda, koľko času im poskytneme a za akú cenu, čo by predstavovalo riziko, že manažment televízie zvýhodní jednu zo strán práve komerčnou podporou,“ píše sa v liste pre Alianciu, ktorý má Postoy.sk k dispozícii. Televízia tiež v odpovedi spomenula, že kým „organizátori referenda sú pripravení tému komunikovať, ľudia s iným názorom zvyčajne nie sú organizovaní tak, aby dokázali zaplatiť reklamné spoty prezentujúce alternatívne postoje“. Podľa televízie by sa vysielanie spotov len jednej zo strán mohlo považovať za stanovisko za alebo proti referendu.
Aliancia neuspela ani v RTVS. Verejnoprávny vysielateľ sa tiež odvoláva na to, že zákon nerieši volebnú kampaň v elektronických médiách v období pred referendom. „RTVS nevyčlení priestor na vysielanie reklamy súvisiacej s referendom 7. 2. 2015,“ uviedol PR manažér RTVS Juraj Kadáš. V hre tak zostáva televízia JOJ, ktorá s Alianciou o reklame stále rokuje. Okrem bilbordov a rôznych propagačných materiálov by sa mala inzercia pred referendom objaviť aj v printových médiách. Do kampane plánuje Aliancia za rodinu naliať viac ako stotisíc eur.
Iniciátor referenda mal problémy aj v súvislosti so zbieraním peňazí na kampaň. Na darcovskom portáli dakujeme.sme.sk už nie je výzva, cez ktorú mohli ľudia prispievať Aliancii. Stránka je projektom neziskovky WellGiving, web im spravuje Sme.sk. „Akciu Aliancie za rodinu vnímame ako precedens, kedy sa môžu aktivity OZ a neziskových organizácií ľahko zneužiť aj na účely iné než charitatívne,“ povedal pre Postoy.sk riaditeľ oddelenia elektronického publikovania a online služieb SME Martin Čorej. Profil Aliancie podľa Čoreja z webu stiahli dočasne s návrhom, aby ho Aliancia upravila tak, že vynechá druhý odsek. V ňom sa píše, že referendum o ochrane rodiny je nevyhnutné, keďže nátlak v zahraničí pokračuje od registrovaných partnerstiev, cez "manželstvá" homosexuálov a adopcie detí až po tresty za vyslovenie svojho názoru. „Webová stránka dakujeme.sme.sk nie je priestor určený pre podobné kampane alebo iné spolitizovateľné ciele, v ktorých si SME želá zachovať nezávislosť,“ dodal Čorej.
Aliancia za rodinu žiada návrat fundraisingovej výzvy a jej stiahnutie považuje za nátlak homoloby. „Pozývame denník SME, aby sa nevzdával slobody slova a necenzúrovaného prístupu k občianskym aktivitám. Privítame dokonca legitímnu súťaž s oponentami referenda chrániaceho rodinu, ktorých pozývame, aby svoju výzvu pre kampaň proti referendu tiež umiestnili na portál dakujeme.sk,“ vyhlásil ešte minulý týždeň Chromík.
Pavol Rábara
Foto: alianciazarodinu.sk