Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Komentáre a názory
09. 01. 2015, 12:38

Referendum: test pre slovenskú cirkev

Blížiace sa referendum je aj v spoločnosti, aj vnútri kresťanskej komunity na Slovensku vnímané veľmi rozporuplne. Zdá sa, že okrem iného bude testom dôveryhodnosti cirkvi u nás. V zmysle jej vnútornej pravdivosti a presvedčivosti. 3524914495_836b890216_z-1.jpg Základ...

Referendum: test pre slovenskú cirkev

Blížiace sa referendum je aj v spoločnosti, aj vnútri kresťanskej komunity na Slovensku vnímané veľmi rozporuplne. Zdá sa, že okrem iného bude testom dôveryhodnosti cirkvi u nás. V zmysle jej vnútornej pravdivosti a presvedčivosti.

Základný referendový rozpor sa objavuje už dlhodobo tam, kde sa riešia aktuálne morálno-spoločenské otázky. Pripomeňme si celonárodný košický Pochod za život. Na jednej strane tie najlepšie úmysly organizátorov, ktorí si zaslúžia všetky sympatie: angažovaní, inteligentní, osobnostne zrelí ľudia; na druhej strane veľmi negatívna interpretácia ich posolstva v určitých kruhoch. Nemusíme špekulovať, či sú to gayovia, liberáli alebo čo zač – podstatné je, že za akciou cítili nenávisť. To isté sa opakovalo pri niektorých pastierskych listoch. Výborné úmysly veľmi zle interpretované. Situáciu ešte väčšmi zneprehľadňuje, že na stranu „proti“ sa stavia aj mnoho úprimných veriacich ľudí.

"Výborné úmysly sú veľmi zle interpretované. Situáciu ešte väčšmi zneprehľadňuje, že na stranu 'proti' sa stavia aj mnoho úprimných veriacich ľudí."

Zdieľať

Áno, je pravda, že tábor „za“ a tábor „proti“ očividne vysielajú na odlišných frekvenciách a snaha o porozumenie sa zdá márna. Objavujú sa tiež legitímne úvahy o tom, koľko je vlastne tých, ktorí si čokoľvek interpretujú ako nenávistný útok na svoje životné šťastie. Stoja vôbec za reč? Skúsme odhliadnuť od týchto smerov uvažovania a pozrime sa na argumenty jednotlivých skupín.

Skupina „za“ hovorí predovšetkým o rodine: o podstate manželstva, o význame vernosti, obety a súdržnosti pre ľudskú dôstojnosť, identitu, pre osobné šťastie i pre spoločnosť. Tieto hodnoty považuje za ohrozené a hodné obrany. Zároveň sa veľmi teší spoločenskej diskusii, v ktorej samotnej vidí veľký význam (vidíte, aspoň sa o tom konečne hovorí!).

Skupina „proti č. 1“ vidí v referende nátlakový prostriedok, ohradzuje sa proti nanucovaniu určitej interpretácie morálky, proti obmedzovaniu svojho prežívania lásky a šťastia. Svoje pocity prirovnáva k strachu z inkvizície či križiackej výpravy.

Skupina „proti č. 2“ sa obáva, že referendum nie je správny prostriedok na dosiahnutie túženého cieľa, pretože nikoho preň nezíska, naopak, vykopáva ešte hlbšie zákopy a druhú stranu iba väčšmi zatvrdí. Zároveň vníma vysoké riziko kontraproduktívneho účinku, ak dopadne neúspešne, ba fiaskom. Táto skupina argumentuje aj neprofesionalitou Aliancie za rodinu (napr. pri formulácii otázok či všeobecne pri komunikácii). Referendum zároveň vníma ako zbytočne ťažký (a drahý) kaliber na púhe rozvírenie spoločenskej diskusie.

"Tábor 'proti' referendu sa obáva o verejné uznanie svojho životného štýlu. Už je na dosah, netreba to pokaziť. Tábor 'za' referendum sa obáva jeho povinného uznania, keďže je v príkrom rozpore s jeho presvedčením."

Zdieľať

Spomenuté argumenty vychádzajú z dvoch zásadne odlišných východísk: jedny rátajú s tým, že referendum sa vypisuje z pozície sily, druhé s tým, že jeho iniciátori sú v pozícii ohrozenia. Oni sami sa očividne stotožňujú s druhou pozíciou. Ukazuje sa teda, že intenzívnym pocitom ohrozenia trpia, paradoxne, oba znepriatelené tábory. O čo sa boja?

Tábor „proti“ referendu sa obáva o verejné uznanie svojho životného štýlu. Už je na dosah, netreba to pokaziť.

Tábor „za“ referendum sa obáva povinného uznania tohto životného štýlu, ktorý je v príkrom rozpore s jeho presvedčením, konkrétne, s jeho vnímaním hriechu. Ľudia z tejto skupiny sa boja dvoch dôsledkov: perzekúcií voči svojej osobe a hodnotového rozvratu v spoločnosti ako takej. To druhé je určitým prejavom starostlivosti o blížneho: ak sa bude postupne akákoľvek voda označovať ako pitná, nakoniec označovanie stratí zmysel, ľudia budú piť zlú vodu a bude to mať svoje dôsledky.

Z toho vychádza podstatné poznanie: referendum nie je a nechce byť nástrojom dialógu ani prejavom sily, ale je aktom sebaobrany. Z tohto hľadiska ustupujú do úzadia argumenty o inkvizícii, spoločenskej diskusii či zatvrdzovaní druhej strany. Účelom a úspechom referenda nie je otváranie filozofickej diskusie o podstate manželstva a sofistikovaná argumentácia. Referendum je nástrojom boja: v tomto prípade nie útočného výpadu, ale zúfalého nastavenia štítu.

"Kritici, ktorí v zásade zdieľajú obavy aliancie z perzekúcií a hodnotového rozvratu, ale zároveň zápasia s niektorými protiargumentmi, stoja pred pomerne jednoduchou otázkou, či prekročia svoj tieň."

Zdieľať

Do popredia, naopak, môže vystúpiť otázka, či je použitie tohto nástroja šťastnou stratégiou. Tá je však už zbytočná.

Referendum, akokoľvek môže byť nedokonalé, je na stole. Kritici, ktorí v zásade zdieľajú obavy aliancie z perzekúcií a hodnotového rozvratu, ale zároveň zápasia s niektorými protiargumentmi, stoja pred pomerne jednoduchou otázkou, či prekročia svoj tieň. Jazýčkom na váhach sa stanú tí, ktorých definície pojmov „prirodzené“ a „dobré“, „šťastie“ a „ľudská dôstojnosť“ sú od tých aliančných odchýlené.

Pred organizátormi referenda stojí sizyfovská robota presviedčať nepresvedčených. Na to treba čas, prijateľný jazyk, vodcovskú charizmu a dôveryhodnosť plynúcu z vnútornej pravdivosti. Referendum otestuje slovenskú cirkev z týchto predmetov.

Možno predčasne.

Terézia Rončáková
Autorka vyučuje na Katolíckej univerzite v Ružomberku.

Ilustračné foto: flickr.com (licencia CC)

Odporúčame

Rodinné tipy a triky 18-násobnej mamy

Rodinné tipy a triky 18-násobnej mamy

Slovenský prebal aktuálnej knižnej novinky Ako byť šťastná s 1, 2, 3... deťmi sľubuje obohatenie pri hľadaní vhodných výchovných metód a silné emócie, ktoré z nás vydolujú príbehy o smrti, hrách, domácich pravidlách... Čitateľ však bude pravdepodobne sklamaný. bubu.jpg ...

Teror zo Stredného východu sa presúva do Európy

Teror zo Stredného východu sa presúva do Európy

Akcia, ktorú islamskí teroristi (a nie žiadni „neznámi ozbrojenci“, ako sa píše vo všetkých našich i zahraničných médiách) pred niekoľkými hodinami vykonali v Paríži, je predobrazom budúcnosti v tolerantnej Európe. Zabiť 13 a možno aj viac ľudí je veľmi ľahké. Pre dobre vycvičených vojakov islamu. P...

Malé vo veľkom a veľké v malom

Malé vo veľkom a veľké v malom

Tá najmenšia drobnosť: Ježiš Kristus, ako leží v jasličkách. Kto niekedy držal na rukách novonarodené bábätko, vie, aké je jemné. Toto krehké stvorenie aj bez slov hovorí, aby sme s ním zaobchádzali opatrne. Krk má slabý a hlávku mu treba podopierať. Fascinujú nás jeho miniatúrne viečka, ústa, nos. ...

Obvinenie voči trnavskému arcibiskupovi je pochybné

Obvinenie voči trnavskému arcibiskupovi je pochybné

V nedeľu večer bol na webe denníka SME uverejnený článok Arcibiskup vyháňa benediktínov. Vzali im pozemky, zrušili účet. Týka sa sporu Trnavskej arcidiecézy s komunitou Rád sv. Benedikta so sídlom v Komárne. Vyvoláva však mnoho otáznikov. katedralny-chram-sv-jana-krstitela-1494_2.jpg ...

Mojžiš ako svetský bojovník

Mojžiš ako svetský bojovník

Pri pozeraní prvých scén filmu Exodus: Bohovia a králi od Ridleyho Scotta sa vám možno vybaví film Desatoro prikázaní od Cecila B. DeMillea z roku 1956. Oba filmy začínajú súrodeneckou rivalitou a monumentálnou výstavbou. Kým však DeMilleova výpravná snímka sa snažila vykresliť Mojžiša ako svätého č...