Vnímala jednorozmernosť ženských videí na Youtube, rozhodla sa preto ponúknuť niečo iné. Vo svojich videách sa objavuje aj nenalíčená, odporúča knihy a ukazuje aj zákulisie svojej práce. 

S televíznou redaktorkou a moderátorkou Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou sme sa rozprávali o ženách na Instagrame a Youtube, o chýbajúcom feminizme v sociálnych médiách i o tom, prečo by sa v tomto svete mali pohybovať aj tridsiatnici.

Kontakt sme nadviazali tak, že ste sa mi ozvali s výhradou k článku Ako sloboda internetu zabila v ženách feminizmus. Prekážalo vám, že som vás predstavila ako Sajfovu ženu...

(Úsmev.) Nemám rada, keď ma uvádzajú ako Sajfovu ženu, lebo si myslím, že aj v kontexte vášho článku to nebola podstatná informácia. Písali ste o youtuberkách a o tom, čomu sa v sociálnych médiách venujú.

Ja sa Youtubu venujem zatiaľ len okrajovo a na to, keď ma niekto predstaví ako Sajfovu ženu, som už trochu citlivá.

Nemám rada, keď ma uvádzajú ako Sajfovu ženu. Zdieľať

Pri bulvárnych médiách by som to neriešila, ale Postoj čítam pravidelne a vnímam ho ako seriózne médium, preto som sa ozvala.

Prekáža mi, keď ma ľudia vnímajú podľa toho, koho som si zobrala, a nie cez to, čo robím. Netvrdím, že som Dalajláma a zachraňujem svet, ale mám svoju pomerne mediálne exponovanú profesiu a roky sa jej venujem.

Napokon, pri LucyPug, ktorú ste tam tiež spomínali, ste nenapísali, že je frajerkou najúspešnejšieho youtubera na Slovensku Goga.

Vašu výhradu som chápala a s ospravedlnením som prívlastok Sajfova žena vymazala, aj mne by zrejme prekážalo, keby ma niekto v súvislosti s mojou prácou predstavil ako Hanusovu ženu. Ale opýtam sa inak: prekáža vám ten prívlastok aj pre vašu otvorenú podporu feminizmu?

Ja si stojím za tým, že som feministkou, ale toto mi pripadá úplne prirodzené bez ohľadu na to, či som feministkou. Iste, nie každý je v tej situácii ako ja, že si zoberie niekoho, kto je dvadsať rokov v showbiznise a ide podobnou pracovnou cestou. Preto chápem ľudí, ktorým to nedôjde, keď o mne takto píšu. Ale vždy, keď mám pocit, že môže prísť na druhej strane pochopenie, skúšam im to vysvetliť.

V článku som sa vám venovala z dôvodu, že ste vstúpili do sveta Youtube, pričom je zaujímavý všeobecný kontext tohto fenoménu: ženy na sociálnych sieťach sa paradoxne predstavujú v tradičných rolách buď cez oblasť krásy, alebo vo svojom domácom prostredí s deťmi, pri varení, upratovaní. Všimli ste si, že slobodný svet internetu feminizmu veľmi nepomáha?

Veľmi málo sledujem slovenské youtuberky a youtuberov, až na svojho manžela (smiech). Súhlasím s vami v tom, že ženy sa venujú v sociálnych médiách viac ženským témam. Ja som začala s Youtubom práve kvôli ohlasom od žien, že im v tomto priestore chýba niekto, kto by vedel hovoriť aj o niečom inom. Ja by som nehanila tie dámy, ktoré sa venujú móde či kozmetike, lebo každá si našla svoje publikum.

Väčšinou sú to mladé dámy, LucyPug alebo Moma, ktoré točia pre mladé publikum. Ženy okolo tridsiatky alebo aj staršie mi však dávali spätnú väzbu, že chcú vidieť aj niečo iné.

Prečo sa vám ozývali?

Pretože ma zažili vo vlogoch môjho muža, kde som taká, aká som, či videli na Instagrame.

Do vlogov svojho manžela ste mohli obsahovo zasahovať?

Tie vlogy sú jeho dielom, ja mu len poviem, keď niečo prepískol, vtedy to dá, samozrejme, von. Ženy, a aj mnohí muži, ktoré ma tam zaregistrovali ako vedľajšiu postavu, sa pýtali, či by som mohla robiť aj svoje veci.

Postupne sa to zbieralo asi rok, až som si povedala, že skúsim robiť veci, ktoré mne samej na slovenskom Youtube chýbali.

Ženy okolo tridsiatky alebo aj staršie mi dávali spätnú väzbu, že chcú vidieť aj niečo iné. Zdieľať

Napríklad som začala predstavovať knihy, ktoré som za nejaké obdobie prečítala, a na tento formát som dostala taký feedback, že som si povedala, že tu fakt asi niečo chýba pre ženy. Rovnako to zaujalo aj mužov, lebo ja nečítam ženskú literatúru. Dokonca sa mi ozvali kníhkupectvá, že vypredali knihy, ktoré som vo videu spomínala.

Ale naozaj sedia výsledky tej štúdie, ktorú ste citovali vo svojom článku, ženské youtuberky skutočne zväčša točia videá v domácom prostredí. Pre mňa je tiež jednoduchšie robiť video doma, lebo je to technicky jednoduché. Pripravíte si knihy na kôpku, nemusíte sa pripravovať, nastavíte kameru a hovoríte. Podľa reakcií som videla, že je to formát, ktorý by som rada robila aj ďalej.

Súčasné ženské slovenské youtuberky zatiaľ kopírujú svetový trend, prezentujú sa cez svoje hobby, cez make up, módu, chudnutie, ale veľmi zriedka ukazujú nejaký ďalší rozmer svojho života. Vy ste výnimkou v tom, že ukazujete aj zákulisie svojej moderátorskej práce. Hoci zákulisie vašej redaktorskej práce v Markíze nevidíme...

S tým je problém, sama mám pocit, že prísť s kamerkou na Úrad vlády a točiť samu seba, ako robím rozhovor s ministerkou Andreou Kalavskou, by bolo čudné. Moja redaktorská práca nemá byť až taká viditeľná, lebo tam je podstatný výsledok mojej práce, a nie to, kto ju robí. Aj keď viem, že ľudí by zaujímalo, ako vzniká taká reportáž, ako ju strihám v strižni, ako ju titulkujem, lebo mnohí ani netušia, že si všetko robíme sami.

Bol by to pre Markízu problém?

Myslím, že nie. Pri mojich diskusiách Sitdown stories je to iné, lebo celý ten Youtube kanál vznikol kvôli týmto talkshow. Tento môj Youtube kanál založili pôvodne organizátorky projektu Sitdown stories a dávali tam krátke zostrihy z večerov, ktoré som moderovala.

Spravodajstvo má zostať seriózne, aby mi niekto nevyčítal, že si z toho robím rodeo. Zdieľať

Keď sme to pred vyše mesiacom preklopili na môj osobný kanál, tak sa nám počet odberateľov zvýšil z troch na 19-tisíc.

S touto talkshow chodíme po Slovensku, do Martina, do Košíc, do Žiliny, čiže tie videá zobrazujú zákulisie tejto cesty i diskusného večera.

Túto talkshow robíte vo svojom voľnom čase?

Áno, popri práci, vždy to býva večer. Plus ešte mám aj rozhlasovú talkshow v rádiu Európa 2, ktorá ide štyrikrát do mesiaca. Preto som musela aj prácu v Markíze časovo upraviť, aby som to všetko stíhala.  

Napokon, tieto aspekty mojej talkshow práce sa dajú aj oveľa jednoduchšie zobraziť na Youtube ako tie spravodajské. Spravodajstvo má zostať seriózne, aby mi niekto nevyčítal, že si z toho robím rodeo.

Väčšina žien na sociálnych sieťach však oddeľuje svoju súkromnú a pracovnú časť, kvôli čomu diváci vidia len to domáce prostredie a redukovanie ženy len na krásu. Teda paradoxne mediálny priestor, kde je sloboda vyžitia najväčšia, zobrazuje ženy jednorozmerne...

Je to možné, nechcem súdiť iné vlogerky. Ja som od začiatku vedela, že toto moja cesta nebude. Je to asi aj vekom.

Taká Zuzana Závodská tiež nepatrí medzi najmladšie youtuberky…

Áno, ona rieši kozmetiku ako hlavný kontent. Zamrzelo ma, že ju napokon YouTube stál prácu v televízii. Jej prípad bol pre mňa varovným prstom.

Ja variť neviem a líčim sa nerada. Zdieľať

Mám síce svoj názor na to, prečo ju asi z TA3 vyhodili, ale zobrala som si z toho napríklad, že si dávam ozaj ešte väčší pozor na to, čo na sociálne siete dávam. Možno by sa aj v Markíze čudne tvárili, keby sa dozvedeli, že tak intenzívne postujem pomimo svojej práce a moje meno sa spája s úplne iným odvetvím, ako je spravodajstvo alebo talkshow.  

Preto som sa Youtubu aj dosť dlho bránila, nevidela som sa totiž v kategórii make up tutoriál a varenie. Ja variť neviem a líčim sa nerada. Takže môžem začať robiť len videá, ako sa učím variť s nejakými zaujímavými osobami, a pritom ich budem spovedať.

Vo vlogoch vášho manžela vás možno vidieť aj nenalíčenú, prirodzenú. Je to tiež zámer?

To nie je zámer, to je tak. Bola som šokovaná, koľko spätnej väzby som dostala za to, že som tam nenalíčená. Niektoré ženy to hodnotili pozitívne, iné písali, že ony nechodia nenalíčené ani vyniesť smeti. Ja sa nemaľujem, ak nemusím. Sociálne siete cítia, kedy ste autentickí. Keby som reálne vždy chodila len vyfešákovaná a iba do Maťovho vlogu by som sa odlíčila, dala si tepláky a tvárila by som sa, že som veľmi natur, tak ľudia by to pochopili.

Ja sa kvôli práci musím líčiť aj česať, ale práve preto vo voľnom čase to nerobím. Preto neviem, čo by som riešila v make up tutoriále. Ja som rada, keď zvládnem taký ten základ, ktorý som sa za tých pár rokov naučila.

Čo však plánujete v budúcnosti riešiť na Youtube? Predsa len, youtuber asi chce mať úspech a sleduje, čo pôjde, čo, naopak, nie. Platené spolupráce vás obchádzajú?

Zatiaľ ma musia obchádzať, lebo pracujem ako redaktorka spravodajstva.

Sociálne siete cítia, kedy ste autentickí. Zdieľať

Na Instagrame mám viac ako 128-tisíc ľudí, tam mi prichádzajú denne ponuky na platené spolupráce v takej výške, akú pri svojich troch prácach nezarábam, ale všetky odmietam, lebo pracujem v spravodajstve.

Čo je podľa vás plus Instagramu?

Instagram si človek pozerá párkrát za deň, teda odovzdávate ľuďom instantne tú informáciu, ktorú im chcete odovzdať. Pre mňa bol na začiatku Instagram ako sociálna sieť vo voľnom čase a postupne, keď som sa stávala známejšou, tie čísla tam narastali.

Je to pre mňa najjednoduchšia komunikácia s fanúšikmi, ktorí ma sledujú. Ja im viem takto povedať, koho budem mať ako hosťa v sobotu v rádiu, kto je hosťom talkshow, informáciu o lístkoch. Manažujem si tak svoju komunitu a nepotrebujem pomoc napríklad reklamy či bulvárnych médií, aby písali o mojej práci, aby si ľudia kúpili lístky, čo sa tak niekedy robieva. Čiže je to súčasť mojej práce.

Tam však dáte len malý výrez svojho života, fotku, krátku informáciu. Na Youtube už ukazujete niekoľkominútové sekvencie zo svojho života. Hoci ste už na to asi boli zvyknutá aj z manželovho projektu, nemáte problém s tým, že si ľudí púšťate na telo?

Na to sa dá pozrieť z rôznych uhlov. Púšťam si ich na telo len tam, kde my dovolíme. Maťo robí tri vlogy do týždňa, po desať minút, čiže z tých siedmich dní je tam tridsať minút. Takže si asi viete vydedukovať, čo sa tam reálne dostane z nášho života a čo nedostane.

Keď sa môj muž pred pár rokmi na to dal, povedala som mu, choď do toho, lebo sa mi páčilo, že ako 37-ročný si vymyslel niečo, čo v tom čase robili ľudia, ktorí mali osemnásť rokov.

Dodnes nenakrúcal nikto z nás nič v našej spálni, tento priestor som jasne vymedzila. Zdieľať

On je jednoducho najstarší Youtuber na Slovensku. (Smiech.)

Na druhej strane vychytal to, že ho začali sledovať ľudia, ktorí tam dovtedy nechodili, lebo tam nemali čo pozerať, keďže tam boli iba tínedžeri. Samozrejme, bolo to pre mňa bizarné, lebo mne sa naozaj nechcelo líčiť, česať a slušne sa obliecť zakaždým, keď on vybral kameru.

Alebo musíte mať vždy upratané...

S upratovaním nebol taký problém, keďže som veľmi poriadkumilovná. Pre mňa bolo dôležité, že on si našiel niečo nové, čo ho baví. Sám sa učil strihať doma po večeroch a tiež nemal predstavu, že raz bude zarábať na spoluprácach. Teraz to tak, samozrejme, je, lebo je v inej pozícii ako ja. Na začiatku sledoval Caseyho Neistata, amerického youtubera, ktorý je v jeho veku a robil veci, ktoré sa mu páčili. Obaja majú prácu, ktorá im umožňovala točiť videá popri zamestnaní.

No i tak ide o veľký zásah do súkromia, ľudia vidia, aký máte byt, zariadenie…

O tom sme sa dlho rozprávali a musím povedať, že som s tým nebola úplne stotožnená, chcela som, aby nakrúcal inde. Lenže keď som videla, ako sa do toho vnáral, ako sa frekvencia videí zvyšovala, tak bolo pre neho veľmi nekomfortné, keď sa musel zbaliť a ísť do rádia niečo nakrútiť. Urobila som teda kompromis. Ale dodnes nenakrúcal nikto z nás nič v našej spálni, tento priestor som jasne vymedzila, lebo to je naša intímna zóna.

Nútil vás manžel, aby ste začali s Youtubom?

Posledný rok ma do toho tlačil, lebo mal aj on feedback, že by som to mala rozbehnúť, lebo ukážem úplne iný svet ako on. Dnes si robí srandu, že o chvíľu budem mať ja viac odberateľov ako on, keďže ten prvotný rast bol relatívne prudký. Dokonca mi prvé videá aj nakrútil.

Technicky si to časom chcete robiť aj sama?

Určite, dnes mám však dosť veľa aktivít, ktoré robím, takže to musím ešte nejako upratať, aby som to stíhala. Zatiaľ však viem, že to nie je nič, čo ma bude živiť, takže to beriem ako projektík, pri ktorom sa uvidí, ako bude fungovať.  Nezrútim sa, keď nepôjde a budem sa tešiť, keď pôjde.

Máte svoj vzor na Youtube?

Nenašla som ani jednu takú, ktorá by úplne vystihovala to, čo by som si ja chcela rada pozrieť na Youtube, ale netrávim tam ani tak veľa času, aby som si všetky prelustrovala. Paradoxne ma zaujal jeden muž, youtuber, ktorý robí akoby poradňu, teda nechá si od ľudí navrhnúť, čo chcú riešiť, a on im potom zodpovedáva ich problémové otázky.

Možno je to naozaj tak, že dievčatá by najviac bavilo pozerať si videá o tom, ako schudnúť, líčiť sa alebo varenie. Zdieľať

Je to zaujímavé, lebo ide o človeka, ktorý nie je psychológ ani kouč, je to na spôsob kamaráta, ktorý poradí, čo by asi urobil na vašom mieste. Na to sa necítim, ale viem sa ľudí pýtať, takže by som si mohla zavolať odborníkov a dávať im otázky od odberateľov. Stále vidím svoju úlohu viac ako sprostredkovateľa informácií.

Možno je to naozaj tak, že dievčatá by najviac bavilo pozerať si videá o tom, ako schudnúť, líčiť sa alebo varenie, ja by som však chcela ponúknuť aj čosi iné.

Tieto koncepty sa však asi preberajú, teda keď jedna youtuberka vidí, že toto má úspech, preberie to ďalšia. Mnohé tak teda asi aj podliezajú tomuto vývoju. Nemáte obavu, že sa časom tiež prispôsobíte?

Moja práca spravodajskej redaktorky mi dáva dosť jasné hranice, preto nebudem robiť videá typu, ako vás nalíči váš partner. Mne by to môj vnútorný ostych ani nedovolil. Ja som v podstate dosť netradičný youtuber, lebo si neviem predstaviť chodiť s kamerou po ulici. Obdivujem svojho manžela, že to dokáže, ale ja si to neviem predstaviť.

Teraz spolupracujem na projekte, ktorý má podporiť účasť v eurovoľbách, a budúci týždeň idem na seminár k tejto téme do Bruselu. Rozprávala som sa s organizátormi, ktorí navrhli, aby som si zobrala kameru a urobila odtiaľ vlog. Keď som si uvedomila, že by som mala kameru zobrať do lietadla, rozprávať do nej sama pre seba a točiť priebeh toho dňa, pochopila som, že to nie je pre mňa. Musím si nájsť svoju cestu, kde sa budem cítiť komfortne, lebo keby som sa mala siliť do každého videa, nemalo by to zmysel.

Bulvárne médiá ohlásili nedávno vaše tehotenstvo, k čomu sa nechcete vyjadrovať. Len hypotetická otázka: keby ste raz mali deti, nepôjdete smerom k mamičkovským vlogom, ktoré sú tiež určitým biznismodelom? Lebo aj to by raz mohol byť zdroj vašich príjmov…

Aj keby som raz išla na materskú, tak mám rádio, ktoré sa dá robiť popri materstve, Sitdown Stories, alebo mám Instagram, kde sa dajú robiť spolupráce, ak by som skončila v spravodajstve, a nemusím kvôli tomu vytvárať žiadne videá.

Neviem si predstaviť chodiť s kamerou po ulici. Zdieľať

Youtube nevidím ako zdroj svojich príjmov. Mňa ako ženu takéto mamičkovské videá nezaujímajú a tiež by som mala problém svoje dieťa výrazne ukazovať, keďže ono samo si takúto cestu nevybralo. Nechcela by som, aby mi potom v pätnástich vyčítalo, prečo má celý život vyvesený na Youtube.

Osobne si myslím, že ak rodičovstvo príde, tak Youtube pôjde na mojej škále hodnôt na osemdesiate piate miesto. A čo sa týka práce môjho muža, tu prídu prvé vážnejšie debaty, čo ukázať a čo už nie. Ale myslím si, že v tomto máme s mužom podobnú optiku.

No nikdy nehovor nikdy, možno sa tu o tri roky stretneme a ja budem recenzovať kočíky.

Influenceri majú vždy nejakú myšlienku – ak už dosiahnu nejaký vplyv –, ktorú chcú odovzdať ďalej. Niektorí majú v sociálnych médiách možno ešte väčší vplyv ako v televízii, najmä mladší ľudia už televíziu opúšťajú a presúvajú sa do sveta Instagramu a Youtubu. Máte aj vy zadefinovanú nejakú ideu, ktorú chcete dávať ďalej?

Nemám ju zadefinovanú, ale od začiatku mladých ľudí podporujem, aby sa zaujímali o veci okolo seba a neboli apatickí. Nešťastné udalosti minulého roka dopomohli k tomu, aby sa ľudia prebudili. Predtým som vnímala, že ľudia v mojom veku a mladší nielenže neriešili správy, oni už ani nevedia, že niečo také ako televízne správy existuje.

Mladí ani nevedia, že niečo také ako televízne správy existuje. Zdieľať

Oni jednoducho neriešili, čo sa v našej krajine deje.

Právo ísť voliť je niečo, čo chcem pri každých voľbách intenzívne presadzovať, pretože mám dosah na mladých ľudí, na Instagrame ma podľa štatistík najviac sleduje skupina vo veku od 18 do 24 rokov. Takže na túto cieľovku sa viem zamerať aj propagáciou čítania kníh a ich výberom. To sú veci, ktoré sú mne blízke a vôbec sa do nich nemusím štylizovať.

Nenarážate v tejto vekovej skupine na generáciu, ktorá už nerieši to, ako chce zmeniť svet, ale to, ako si zarobiť, aby si plnila svoje osobné sny, teda cestovať, mať sa dobre, dobre vyzerať a príliš sa nenarobiť?

Keďže sa tomuto svetu viac venujem, postupne som bola pozitívne prekvapená, ako mladí ľudia riešia, čo s nimi bude, a nie je to primárne len to, koľko zarobia. Mne mladí denne píšu otázky, či majú ísť na takú vysokú školu alebo inú, či sa oplatí ísť dnes na žurnalistiku, ktorú som napríklad ja neštudovala.

V ich svete Instagramu im chýbajú vzory, lebo do ich sveta nevstupujeme. Ponúka sa im mnoho šablón, ale taká rozumnejšia, ktorá im dá priestor diskutovať a odpovedá im na otázky, tam nie je.

V ich svete Instagramu im chýbajú vzory, lebo do ich sveta nevstupujeme. Zdieľať

Mňa sa mladí ľudia naozaj nepýtajú, odkiaľ mám rúž. Iste, občas sa ma niekto spýta, odkiaľ mám šaty, ale mladé ženy, ktoré sú mojím najväčším publikom, riešia so mnou seriózne témy.

Teda podľa vás podceňujeme mladých ľudí na sociálnych sieťach, pričom sami nie sme v ich svete?

Vzďaľujeme sa od toho sveta. Štyridsiatnici sú už niekde celkom inde, tento svet Instagramu a Youtubu ich proste obišiel. Hoci tridsiatnici i štyridsiatnici by tam pokojne mohli pôsobiť a byť vzormi pre mladých. Netreba nad nimi zlomiť palicu. Keď mi mladí povedia, že už nepozerajú správy, poviem im, nevadí, tak čítajte noviny na internete, len si reálne vyhodnoťte ich kvalitu. Ak tam je iks gramatických chýb a štúdie, ktoré sa nedajú vyhľadať, tak tam asi niečo smrdí. Savo rakovinu nevylieči, aj keby to písali na internete…

Ja aj môj manžel chodíme na diskusie po školách a nikdy ma mladí nesklamali tým, že by sa len povrchne pýtali. Dnes my dospelí nemáme na nič čas, už vôbec nie niečo mladším vysvetľovať. Tým, že sme my dvaja vstúpili do tohto sveta sociálnych médií, túto možnosť máme. A už ide len o to, ako ju využiť.

Foto: Július Kotus

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo