Mojžiš ako svetský bojovník

Pri pozeraní prvých scén filmu Exodus: Bohovia a králi od Ridleyho Scotta sa vám možno vybaví film Desatoro prikázaní od Cecila B. DeMillea z roku 1956. Oba filmy začínajú súrodeneckou rivalitou a monumentálnou výstavbou. Kým však DeMilleova výpravná snímka sa snažila vykresliť Mojžiša ako svätého človeka, Scott vidí Osloboditeľa ako svetského bojovníka.

Ani jeden ani druhý film nie je historicky spoľahlivý, takže nemá zmysel zaoberať sa nezrovnalosťami s faktami, či už archeologickými alebo biblickými. O tomto môžete snívať pri veľkom dokumente či filme, ktorý natočí niekto, komu naozaj záleží na presnosti a na Pravde. A snom to pravdepodobne aj zostane. Film Exodus si nerobí ťažkú hlavu ani z vedy ani z teológie.

"Kým výpravný film Desatoro prikázaní sa snažil vykresliť Mojžiša ako svätého človeka, Scott vidí Osloboditeľa ako svetského bojovníka."

Zdieľať

Do kina so mnou šla aj moja žena, pozrieť si film, ktorý si žartovne sama pre seba nazvala Bohovia a maskara, a Scott si toho roku určite dal pod stromček veľa líčidla, no keď sa táto takmer trojhodinová výpravná snímka skončila, zhodli sme sa, že to bolo, ako sa hovorí, oveľa lepšie, než to pôvodne malo byť. A tu je dôvod.

Prv, ako film prišiel do kín, Scott povedal, že rany, ktorými Boh navštívil Egypt, sa snažil vykresliť, akože pochádzajú výlučne z prirodzených príčin, a Christian Bale, ktorý hrá Mojžiša, vtipkoval, že “[Mojžiš] bol pravdepodobne schizofrenik a asi najväčší barbar, o akom som vo svojom živote čítal,“ čo možno viac hovorí o obmedzeniach čítania pána Balea, než o postave syna Jochabet a brata Miriam a Árona. Okrem toho sa človek môže aj zblázniť, aby dosiahol presnosť, či už pri filmoch alebo histórii. Ako písal Benedikt XVI. o zdanlivých historických omyloch v Lukášovom rozprávaní o Ježišovom detstve, evanjelista si zaslúži dôveru, lebo o svojom svete vedel viac, než kedy bude vedieť ktorýkoľvek moderný historik.

V každom prípade samotná štruktúra posledného záberu filmu Exodus: Bohovia a králi celkom zámerne ukazuje, že hebrejský ľud vyvádza z poroby samotný Boh. To je presný opak toho, čo som čakal.

Boh skúša poveriť touto úlohou bývalého egyptského princa, no Osloboditeľ sa začína správať skôr ako Mao než ako Mojžiš. Pán Scott, slávny vďaka filmom VotrelecGladiátor Kráľovstvo Božie, miluje bitky a až uvidíte divadlo, ktoré ponúka Exodus, budete naozaj radi, že ste sa nenarodili ako Chetita.

"Štruktúra posledného záberu filmu celkom zámerne ukazuje, že hebrejský ľud vyvádza z poroby samotný Boh. To je presný opak toho, čo som čakal."

Zdieľať

Napriek tomu však vo filme netečú potoky krvi – aspoň na súčasné hollywoodske pomery. Keď sa však Mojžiš stretne na hore s Bohom, jeho chápanie oslobodenia ľudu z poroby spočíva v tom, že bude viesť partizánsku vojnu proti obyčajným Egypťanom, aby tí prinútili Ramzesa II. (Joel Edgerton), nech pustí Hebrejov vrátiť sa do Kanaánu. Zvláštne, že by sa mal Mojžiš rozhodnúť pre takýto postup, keďže spolu s bezohľadným Ramzesom vyrastal.

Počas jedného stretnutia, ktoré sa odohráva po nejakom čase po horiacom kri, sa Boh hnevá, ale hnevá sa aj Mojžiš.

„Kde si bol?!“ pýta sa Boha zakrvavený Osloboditeľ, v pozadí Téby, celé v plameňoch.
„Pozeral som sa, ako pohoríš,“ odpovedá Boh a vraví, že teraz sa toho ujme sám.
„Čo môžem robiť ja?“ pýta sa zahanbený Mojžiš.
„Ty sa môžeš sa pozerať.

A tak prichádzajú rany.

My sme videli film v 3D a rany sú naozaj pôsobivé, zvlášť krv a žaby; komáre a vredy už menej. A keď sa dostaneme až k tme, tesne pred Paschou, Boh naozaj zatvára vrchnák a v Egypte počuť nárek.

Ale o Bohu. V knihe Exodus 3,2-4, sa píše: „Tu sa mu [Mojžišovi] zjavil Boží anjel v ohnivom plameni z tŕňového kríka...“ Jedným zo Scottových nápadov je, že tento anjel je niečo ako cherub. V scenári sa jeho postava volá „Posol“. Mojžiš dostáva svoje pokyny práve prostredníctvom tohto posla. A keď prichádzajú rany – každá jedna z nich – Mojžiš ich nejeden krát ide oznámiť Ramzesovi. A faraón bezpochyby vie, že tieto trápenia zoslal na Egypt Boh Hebrejov – a vie aj, prečo.

Ako vravím, je to PÁN, kto vyvádza svoj ľud z otroctva.

Dialógy vo filme – a platí to aj o všetkých hereckých výkonoch – sú v štýle, ktorý by sa dal nazvať „moderný naturalizmus“. Americká biblická spoločnosť pripravila preklad Biblie s názvom Good News Bible, ktorý má poskytnúť „dynamický ekvivalent“ starších hebrejských a gréckych textov, čo je aj dôvod, prečo je táto verzia taká nemastná-neslaná. V jednom momente sa vo filme Mojžiš a Ramzes hádajú o otroctve a človek má pocit, že počúva škriepiť sa Woodyho Allena a Diane Keatonovú vo filme Láska a smrť. Ach tá jalovosť!

Desiatich prikázaniach odchádzajú ľudia z Egypta radostne za hlaholu šofaru a podľa mňa je to najlepšia scéna z filmu. V Scottovom prerozprávaní sa hebrejský ľud z Téb len tak vykráda. Akoby čítali scenár dopredu a vedeli, že faraón si to ešte rozmyslí.

"Exodus nie je úžasný film a ani zďaleka nie Scottov najlepší, ale určite je neporovnateľne lepší než Noe."

Zdieľať

A keď prichádzajú k Červenému moru, kto by mohol zabudnúť, ako Charlton Heston zdvihol palicu, rozdelil ňou vody a zvolal: „Hľaďte, aká mocná je jeho ruka!” Pán Bale hodí do vody meč a more začne akoby ustupovať. Tento Mojžiš je však teraz už mužom viery aj rozumu. Hovorí ľudu: „Poďte za mnou a budete slobodní. Zostaňte a zahyniete.” Baleov či Scottov spôsob je filmársky lepší, lebo je presvedčivejší.

Exodus nie je úžasný film a ani zďaleka nie Scottov najlepší, ale určite je neporovnateľne lepší než Noe, predpotopná hlúposť od Darrena Aronofského. V tomto filme je na čo pozerať. Zo Scotovho 140 miliónového rozpočtu vidíte na plátne každý jeden dolár.

Treba ho vidieť v 3D? Áno, ak ste ešte nikdy nevideli 3D film, nie, ak už ste videli a podobne ako mňa vás to nudí. Ale aj tak to bola sila, keď počas útoku jazdy prešla pomedzi moju ženu a mňa egyptská štandarda. Film je mládeži prístupný od 13 rokov. Je v ňom násilie, ale žiadna krv; láska, ale žiaden sex či nahota.

Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a členom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc Cirkvi v núdzi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho kniha The Compleat Gentleman (Ako byť dokonalým gentlemanom) je k dispozícii v audio formáte aj ako aplikácia pre iPhone.

Pôvodný text: Moses and Monotheism, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo