Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
K Veci Komentáre a názory
21. novembec 2014

Pani politika v nemocničnej posteli

Už od detstva počúvam, ako liberálni politici v nemom úžase recitujú, že nik nemá právo vstupovať na posvätnú pôdu lekárskej ambulancie, lebo v tejto svätyni žena so svojim lekárom, so svojim súkromným a hlboko osobným lekárom, preberajú osud neúprosný, slobodnú vôľu i Prozreteľnosť Božiu,život i s...

Pani politika v nemocničnej posteli

Už od detstva počúvam, ako liberálni politici v nemom úžase recitujú, že nik nemá právo vstupovať na posvätnú pôdu lekárskej ambulancie, lebo v tejto svätyni žena so svojim lekárom, so svojim súkromným a hlboko osobným lekárom, preberajú

osud neúprosný, slobodnú vôľu i Prozreteľnosť Božiu,
život i smrť, nevinu i vinu
čím má každý prispieť k spoločnému dobru
a čo pre seba si môže ponechať
počúvajúc pritom Boží hlások v sebe...

"Už od detstva počúvam, ako liberálni politici v nemom úžase recitujú, že nik nemá právo vstupovať do vzťahu medzi ženou a jej súkromným a hlboko osobným lekárom."

Zdieľať

Prepáčte. Trochu som sa pri tejto predstave nechal uniesť. Keby som sa nespamätal, asi by so prepukol do starogréckych dityrambov.

Skutočný rozhovor asi prebieha menej poeticky, možno sa podobá tomu, ktorý som raz začul pri jednej príležitosti:

Anonymná sestra: Prišli ste na potrat?
Pacientka 3257B: Áno.
Anonymná sestra: Nikto vás nenútil?
Pacientka 3257B: Nie.
Anonymná sestra: Koľko mesiacov ste asi tehotná?
Pacientka 3257B: Presne neviem. Asi dva.
Anonymná sestra: A dôvod vášho rozhodnutia?
Pacientka 3257B: Už mám jedno dieťa, má rok a pol, a rozišla som sa s priateľom.
Anonymná sestra: On je otec?
Pacientka 3257B: Nie.
Anonymná sestra: Má vás kto poobede zaviezť domov?
Pacientka 3257B: Áno, príde po mňa brat.

"Veľmi rád by som počul od lekára, čo predpisuje antikoncepciu, prípadne vykonáva či dáva vykonávať potraty, ako už niekedy poučil svoju pacientku o tom, že jej vyvíjajúce sa dieťa je človek."

Zdieľať

Ak to znie príliš drsne a neosobne, hoci presne to som počul zo vzdialenosti dvoch metrov, veľmi rád by som počul od lekára, čo predpisuje antikoncepciu, prípadne vykonáva či dáva vykonávať potraty, ako už niekedy poučil svoju pacientku o tom, že jej vyvíjajúce sa dieťa je človek, o morálnosti toho, že za jej nezodpovednosť má zaplatiť niekto iný, o nízkosti hedonizmu, o tom, ako manželstvo prispieva k spoločnému dobru, prípadne aké hrozné je rozhodovať sa medzi nepotlačiteľnou vinou a dušu ničiacim sebaospravedlňovaním.

Nie, lekári to nerobia. Keby to skúsili, čelili by žalobe. Liberáli asi chceli povedať, že by sa nik nemal miešať do čisto medicínskeho rozhodovania, aj keď v prípade potratu je to nezmysel. Čisto medicínske je čisto medicínskeKto má zápal pľúc, potrebuje lieky. Kto má zlomenú nohu, treba mu ju napraviť. Komu hrozí nebezpečenstvo, že chytí a bude prenášať vážnu nákazlivú chorobu, treba ho na to upozorniť, zaočkovať či dokonca dať do karantény, ako prevenciu proti predvídateľnému verejnému ohrozeniu.

Potrat ani antikoncepcia však s medicínou nemajú nič spoločné. „Problémom“ tu nie je rakovina, ale dieťa, ktoré má nárok nielen na matku, ale aj otca. Pre smilníkov nie je „problém“, že nemajú zdravé reprodukčné orgány, ale práve naopak, že ich zdravé majú.

Inzercia

Ide teda o výsostne spoločenské otázky. Akými ľuďmi chceme byť? Nakoľko sú naše manželstvá a rodiny zdravé? Aké právo má nenarodené dieťa požadovať ochranu od nás všetkých, aj keby sme radšej chceli toto právo ignorovať?

"Ide o výsostne spoločenské otázky. Akými ľuďmi chceme byť? Aké právo má nenarodené dieťa požadovať ochranu od nás všetkých?"

Zdieľať

Je absurdné vyznávať protispoločenskú zásadu, že ľudia nemajú právo chrániť základnú inštitúciu, akou je rodina, keďže sexuálna aktivita je čisto súkromná, a na druhý deň tvrdiť, že sexuálna aktivita má taký veľký verejný význam, že tých, čo majú niečo proti zabíjaniu detí a antikoncepcii, treba donútiť podieľať sa na tomto zle tak priamo, akoby ich niekto zavliekol do spálne navliecť nejakému sukničkárovi gumu či jeho milenke doniesť jej mesačnú tabletku s pohárom vody.

Liberáli asi chceli povedať, že politika by sa nemala tlačiť na operačnú sálu. To znamená, že lekár i pacient by nemali brať do úvahy nič iné než zdravie. Nemali by uvažovať, kto asi zvíťazí v nasledujúcich voľbách, koľko diel ešte možno čakať od maliara s Parkinsonovou chorobou, či pacientova rodina veľmi túži ísť na dovolenku do Kankúnu, koľko peňazí od vlády tento pacient dokáže či nedokáže priniesť, prípadne či určitý obnos peňazí, ktorý sa teraz vynakladá na tohto pacienta, by nebolo lepšie použiť na nejakého iného imaginárneho pacienta.

V skutočnosti však liberáli takto nerozmýšľajú. Ich cieľom je dostať medicínu pod politickú kontrolu, aby si štát mohol nárokovať vašu pečeň, kým ste ešte stále dýchajúcou obeťou dopravnej nehody, ale už nie pečeň niekoho iného; prípadne niečiu nemocničnú posteľ, na ktorej leží celé veky, aby ju už nezaberal. Veď napokon postele znamenajú peniaze. Medzičasom štát získal takú moc, že Jefferson nikdy ani nechyroval, že by ju mohol mať nejaký tyran. Starý štát vás mohol súdiť a obesiť za vraždu. Nový štát vás za nič súdiť nemusí. Jednoducho vám zmení predpísané lieky.

Dnes už môžeme jasne vidieť, aká zlá je politická medicína a medicínska politika. Nikoho neprekvapuje, že Centrum pre kontrolu chorôb sa veľmi nesnažilo zabrániť epidémii eboly, aby dorazila na americké brehy. Lebo v tejto svätyni bol medzi lekármi a ľuďmi, ktorých mali chrániť, aj niekto iný.

Ten niekto iný bola pani politika. Netvrdím, že lekárov k niečomu nútila. To ani nemusela. Stačí, že sa tu šuchtala a hundrala.

Zvyknime si na ňu. Stala sa každodennou realitou.

Anthony Esolen 
Autor je vysokoškolský učiteľ, prekladateľ a spisovateľ. Medzi jeho najnovšie knihy patria Reflections on the Christian Life: How Our Story Is God’s Story (Úvahy o kresťanskom živote: náš príbeh je Božím príbehom) and Ten Ways to Destroy the Imagination of Your Child (Desať spôsobov, ako zničiť predstavivosť svojho dieťaťa). Vyučuje na Providence College.

Pôvodný text: Government in the Hospital Bed, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Odporúčame

V akom zmysle je Cirkev ústretová?

V akom zmysle je Cirkev ústretová?

Slovo „ústretovosť“ je už dlhé roky akési zaklínadlo a miera, podľa ktorej kritici Cirkvi posudzujú, nakoľko je schopná osloviť tých, čo sa do nej príliš nehrnú. Naposledy to bolo vtedy, keď médiá oduševnene vychvaľovali podľa nich novú ústretovosť voči istým preferovaným skupinám na októbrovej mim...

Kam sa podeli všetci anjeli?

Kam sa podeli všetci anjeli?

Pred pár rokmi som čítal knihu o čistote od Dietricha von Hildebranda pod názvom Reinheit. Najviac ma oslovila ani nie tak jeho analýza tejto cnosti, ako skôr úvaha o čistom mužovi: ako ho spoznáme, keď sa s ním stretneme, ako hovorí, aký jas mu svieti z očí a aký pôvab mu vyžaruje z tváre. A pomys...

Roman Joch: Co vlastně dělá člověka konservativním?

Roman Joch: Co vlastně dělá člověka konservativním?

Co vlastně dělá člověka konservativním? A lze vůbec v levicové, rovnostářské, sekularizované Evropě být konservativní? roman-joch-fpk2.jpg Stručná odpověď: ano, ale obtížně. Na druhou stranu je to velká legrace! Konservatismus se obtížně definuje, konservativci se mn...