Ján Miško: Niektoré knihy o exorcizme majú len komerčný záujem, naše ukazujú na Boha

Vydavateľstvo Don Bosco uvádza na slovenský trh knihu Posadnutý diablom, odbornejšiu literatúru zatiaľ veľmi neplánuje. Chystá aj projekt pre mladých. O činnosti vydavateľstva sme hovorili s jeho riaditeľom Jánom Miškom.


Ján Miško (v hornom rade) so svojím tímom.

Ako sa na malom slovenskom knižnom trhu žije vydavateľovi náboženskej literatúry?

Snažíme sa žiť s dobou a reflektovať na ňu, ale nemáme žiadne ružové okuliare, že by sme každý titul, ktorý vydáme, vypredali. Každý z vydavateľov na Slovensku sa svojím spôsobom trápi s väčšími či menšími problémami, podobne aj my. V zásade však fungujeme dobre.

Cítiť medzi kresťanskými vydavateľstvami ducha súdržnosti a spolupráce, alebo je to tiež konkurenčný boj?

Konkurenciou sme si v podstate všetci, či je to svetské alebo kresťanské vydavateľstvo, ale vnímam to v pozitívnom svetle. Konkurencia môže inšpirovať byť lepším v rámci svojho povolania. Veľmi vysoká miera spolupráce tu nie je, hoci v minulosti medzi kresťanskými vydavateľstvami boli také momenty.

Môžete nejaké spomenúť?

Pred dvoma rokmi sme v rámci siedmich rehoľných vydavateľstiev vydávali spoločný katalóg. Vyšiel potom ešte raz, ale napokon sa z toho vycúvalo, lebo to nemalo veľký potenciál. Je tiež otázne, čo sa pod potrebou spájania rozumie, či sa spájať kvôli tomu, aby sme si tematicky neskákali do kapusty, alebo kvôli zlepšeniu finančných tokov, sú na to rôzne názory.

Zasiahla finančná kríza, ktorá začala pred pár rokmi, aj vás? Pociťujete to?

Finančnú krízu ako takú by som nevnímal. Dostali sme sa do krízy, paradoxne práve vtedy, ale nebolo to spôsobené nezáujmom o knihy, skôr našimi vnútornými procesmi, ktoré neboli efektívne nastavené. Keď sme ich začali optimalizovať, začali sme aj v čase finančnej krízy rásť. Netvrdím, že hneď do plusových čísel, ale ťahali sme sa z dna hore na hladinu. Teraz plávame.

Aké novinky prinesiete vo vianočnom období?

Našou najväčšou novinkou je kniha Posadnutý diablom, ktorá nám vychádza v týchto dňoch. Začiatkom novembra by mala vyjsť kniha Garyho Chapmana Štyri obdobia manželstva s podtitulom Tajomstvo trvalej lásky. Na vianočný trh sme vydali aj knihy ako Buď mužom, 52 jednoduchých spôsobov, ako sa s deťmi rozprávať o viere či Dobrodružstvo čistoty. Chystáme aj dotlače niektorých overených kníh. 

Aj v minulosti ste vydali knihy o exorcizme, ktorých spoluautorom je známy rímsky exorcista Gabriel Amorth. Zamerali ste sa úmyselne na túto tému?

Poviem to otvorene – bolo to aj úmyselné, a to z dvoch dôvodov. Prvý bol finančný. Tak, ako každý iný, aj my sa musíme pozerať na to, ako si zarobiť, teda potrebujeme mať aj atraktívne tituly, ktoré by si kupovali nielen veriaci, ale aj neveriaci. Z druhej strany, nesnažíme sa byť v týchto témach laxní alebo poplatní biznisu. Niektoré exorcistické knižky môžu byť len vymenovaním rôznych stavov a prípadov, a majú za úlohu len vyšpičkovať emócie a takto vzbudzovať komerčný záujem, ale tieto sú iné. Knihy od pátra Amortha a aj od Francesca Vaiasusa sú veľmi dobré v tom, že ponúkajú istý spôsob katechizácie alebo evanjelizácie. Aj neveriaci človek, ktorý siahne po tejto knihe len z dôvodu, že ho to láka, sa môže dozvedieť aj to, čo by sa nikdy nedočítal, k väčšiemu upätiu sa na Boha, väčšej dôvere v Boha a podobne. Na druhej strane, nie je to vlajková téma Vydavateľstva Don Bosco. Máme v talóne ešte asi dve knihy s touto tematikou, ale postupne by sme z nej chceli upustiť.

V súvislosti s predajom knihy máte v Košiciach a Bratislave aj stretnutia s autorom, o čom sú?

Sú dva typy stretnutí, jeden bude vo svetskom kníhkupectve, kde pôjde o štandardnú prezentáciu knihy, autogramiádu a čítanie. Ako druhý je typ eventu v UPC-čku v Košiciach a Bratislave (3. a 4. novembra), kde by sme chceli, aby autor svoje svedectvo podal hlbšie a porozprával o vzťahu a prežívaní, o dôvere v Boha. Bude to spolu s jeho manželkou, ktorá bola súčasťou tohto zápasu, aby potvrdila a ukázala silu a puto manželstva.

Slovenské kresťanské vydavateľstvá sa zameriavajú na vydávanie kníh hlavne so sociálnou tematikou, napríklad o rodine, o príbehoch svätcov a podobne. V západných krajinách sa v kresťanskom prostredí vydáva aj mnoho odbornejších kníh. Neplánujete vydávať aj takéto preklady?

Sčasti áno a sčasti aj nie. Niečo už máme pripravené v pláne na budúci rok, napríklad Líderstvo podľa Francesca, alebo téma, ktorú rozoberá veľmi uznávaný marketingový odborník v Taliansku, a týka sa pontifikátu Svätého otca Františka. Je to trošku iné, možno to vyzerá odbornejšie, ale obsahovo je to veľmi príťažlivé, napísané populárnym štýlom. Chceme teda zachádzať aj do takýchto vecí, ale zároveň vnímame, že Slovensko je malý trh na to, aby sme často vydávali takéto knihy. O niečo by možno záujem bol, ale s niečím by sme sa borili, a dokiaľ nie sme stabilizovaní tak, že máme dostatok financií na život, rozvoj a aj na dotovanie takýchto titulov, dovtedy si netrúfneme vydávať odbornejšiu literatúru.

Narážam na to, že napríklad aj Kolégium Antona Neuwirtha vydalo knihu Čo je to manželstvo, majú aj podobné maloformátové. Alebo malé vydavateľstvo Post Scriptum ide teraz vydať knihu od Michaela Novaka a tiež zháňa peniaze rôznymi spôsobmi... Veľakrát, keď človek hľadá odbornejšiu literatúru s kresťanským zameraním, musí sa obrátiť na menšie spoločenstvá, väčšie slovenské vydavateľstvá to neprinášajú.

Je s tým totiž rovnaká robota ako s knihou, ktorá vyjde v dvojtisícovom náklade. Toto síce vytlačím v náklade 500 kusov a budem ju mať v portfóliu, ale neprinesie mi to financie na chod vydavateľstva. Nechcem odhovárať ľudí, ktorí sa zaujímajú o takýto druh literatúry, ani ich nechcem znechutiť, ale je to realita. Rozumiem tejto potrebe, ale jednoducho si neviem predstaviť, že by sme sa pokúšali o takéto projekty, pretože keď mám zamestnaných desať ľudí, nemôžem čakať na jeden grant pol roka, kým mi ho schvália, ak vôbec. Naozaj to žiaľ musíme riešiť inak.

Knihy s akou tematikou sú u vás najpredávanejšie?

Najviac sa u nás predávajú témy k výchove detí, o téme manželstva, exorcisti, a potom suverénny je Bruno Ferrero so svojimi príbehmi.

Neponúkate iba knihy, ale aj darčekové predmety s myšlienkami svätých. Bol to váš nápad?

Áno, bol z našej kuchyne. Človek možno ľahšie siahne po káve, čokoláde, oblátkach, ak tam nájde myšlienku, ktorá ho môže osloviť. Ako aj Svätý otec hovorí, treba hľadať rôzne spôsoby, ako evanjelizovať ľudí.

Nevnímajú to ľudia ako profanáciu posvätného?

Niektorí sa na to možno pozerajú cez prsty, ale záleží nám, aby výrobok bol jednak sám osebe dobrej kvality, a zároveň, aby na sebe niesol myšlienku. V súvislosti s tým prinášame novinku – tento produkt sme nazvali Anima&Corpo (Potešenie pre dušu i pre telo), záujemca tu nájde v tubuse dražované produkty - pochúťky v kvalitnej čokoláde, a súčasne malú knižku Mozaika múdrosti, kde sú myšlienky na každý deň. Z tubusu si môže urobiť stojan na perá, z obalu záložku do knihy. Na záložke je myšlienka: „Užívaj časné dary, ale túž po večných“ od Tomáša Kempenského.

Už tri roky vydávate edíciu Viera do vrecka, v rámci ktorej každý mesiac vychádza brožúra s kresťanskou témou. Ako hľadáte autorov?

Tiež to vychádza z tejto kuchyne, aj keď v podstate je inšpirácia niekde u Dona Bosca, ktorý po celom Turíne v stotisícových nákladoch rozdával katechetické čítanie, takzvané Lettere catolice. Takto vlastne dostal medzi ľudí kresťanskú náuku.

Najprv sme síce rozmýšľali nad prekladmi, ale prišlo nám to veľmi vzdialené našej kultúre. Viera do vrecka je predsa len tak dynamická, že si vyžaduje slovenského autora, ktorý rozumie nášmu prostrediu a vie to písať tak, aby to bolo príťažlivé pre čitateľa. Môžem s potešením povedať, že sa nám darí nachádzať celkom slušných nových autorov, ktorí by možno nikdy v živote nepublikovali, až kým sme ich neoslovili.

Aké brožúry sú najpopulárnejšie?

Najpredávanejšou sa aj vďaka spolupráci s českou a slovenskou biskupskou konferenciou stala brožúrka Prečo práve Cyril a Metod? k roku Cyrila a Metoda. Úspešná bola tiež brožúrka Kresťan a voľby, ktorá bola vydaná k predvolebnej kampani, kde sme sa čitateľovi a kresťanovi snažili naznačiť, ako sa rozhodovať vo voľbách, ani nie podľa strán, ale podľa hodnôt. Bolo to veľmi cenené, v ten mesiac sme predali asi 25-tisíc kusov. Veľa ľudí siaha po knižkách o výchove, o modlitbe, meditácii a pod.

Vydávate aj elektronické knihy. Je výrazný rozdiel medzi predajom klasických a elektronických kníh?

Začali sme s ich výrobou ako prví z  kresťanských vydavateľstiev. V celom svete platí, že e-knihy nenahradia tie klasické v zmysle zisku, ale je to slušné. Keď sme začínali s pápežom Františkom, čo bola naša prvá e-kniha, za mesiac sme predali asi 120 kusov. Možno to neznie veľa, ale keď sme sa rozprávali s jedným z najväčších distribútorov a predajcov e-kníh na Slovensku a v Čechách, takéto čísla pri e-knihách nedosahujú na Slovensku alebo v Čechách ani svetové bestsellery. Niečo sa zadarí, ale nenahrádza to tie štandardné. Snažíme sa vyjsť v ústrety aj tým, ktorí používajú takéto zariadenia.

Do roku 2010 ste vydávali časopis pre mladých AHA! Plánujete ho oživiť, v tlačenej alebo v internetovej podobe?

Časopis pre mladých je veľké sústo, v tom význame, že ak tam nie je vytvorený celý reťazec toho, ako si vychovávať čitateľa počas celej doby jeho života, a vydať pre neho len niečo v tom období, ktoré je pre neho najplnšie zmien, je veľmi ťažké.

Samozrejme, stále rozmýšľame nad tým, ako mladých osloviť, je to ťažká skupina a nerobí sa to ľahko. Rozmýšľame nad niečím novým, aj keď to nebude žiadna podoba časopisu, ale priestor, kde by mohli načrieť a nabrať to, čo by ich mohlo zaujímať.

Máte už aj bližšiu predstavu, aké to bude?

Nebudem to predbiehať, lebo ešte nie sme tak ďaleko. Je to niečo, čo by mladý človek stále navštevoval. Môžeme to nazvať aj stredisko, ale nie fyzické. Bude to mať niečo spoločné s médiami.

Lukáš Obšitník, Imrich Gazda

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo